Fineer pers

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Fineer pers

Bericht door diode »

Niet echt CNC gerelateerd maar er zijn hier volgens mij best wat meubelmakers actief. Daarom de hoop dat ik hier wat informatie kan verkrijgen.

Ik zoek een manier om een rvs gaas op een kunststof drager te monteren. Eén van de manieren die ik als "haalbaar" zie is door met gaas op de kunststof drager te smelten. Als ik internet mag geloven is een fineerpers in de basis een grote tafel waar je twee materialen op legt. Vervolgens druk je met een flinke kracht een verwarmde plaat op de twee materialen waardoor je deze samensmelt. Klopt mijn gedachte gang?

Is de temperatuur van een fineerpers instelbaar en zou deze geschikt zijn om een rvs gaas te versmelten met een kunststof?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door Ballegooijen »

De fineerpers die bij een meubelmakerij stond waar ik gewerkt heb was idd een grote tafel met daarboven een net zo groot dik blad. Dit blad kon je met een schroefspindel naar boven en beneden draaien. Wij legden daar dan plaatmateriaal op, ingesmeerd met lijm, met een fineerlaag er op. Daarna kon je dit aandrukken met de schroefspindel. Net zoiets als een oude drukpers. De tafel was bij ons niet verwarmd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Aha, er zijn dus blijkbaar ook versies zonder verwarmde tafel. Voor mijn toepassing is de verwarming wel vereist maar geen idee of dit een kans van slagen heeft.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fineer pers

Bericht door serum »

Sommige lijmsoorten harden sneller uit bij warmte. En pvva lijmen zijn worden juist weer flexibel op hogere temperaturen Meestal wordt er gewerkt met een PU lijm.. Sommige lijmpersen bij grote fabrikanten hebben inderdaad een verwarmingselement. Moet het er zo ver in liggen dat het geïsoleerd is? Mooi zal het nooit worden, tenzij je gaat sandwichen. Maar ook dan. Helemaal glad zal het nooit worden. Om gaas in kunststof te drukken dat ergens boven de glastransitietemperatuur zit heb je flinke kracht nodig. Misschien een optie om een flinke stroom door het gaas te jagen zo de draad opwarmt?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door Firehunter »

Ik weet niet op welk formaat het moet. Maar als het niet te groot is, is dit met een transferpers misschien mogelijk.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Fineer pers

Bericht door motormuis »

het zal eraan liggen wat voor kunststof het is
PVC kan het bij 150 graden
pe/pp/pom/nylon moet je al gouw boven de 200 graden gaan ;-)
hoe groot moet het oppervlak van de plaat zijn

ik heb nog wat verwarming elementen en regelingen uit een vacuümautomaat die kan je regelen tot 300 graden
je moet ze in een alu plaat inwerken
Hans
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fineer pers

Bericht door keesfrees »

Voor het aandrukken van dergelijke dingen kun je prima vacuüm gebruiken, met plastic vel of zak.
Wel de juiste pomp gebruiken, een stofzuiger moet wel koelen bv.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door janplastiek »

je kan ir stralers bvb van Elstein gebruiken om de plaat kunststof op te warmen, dan de gaas en op leggen en met een aluminiumplaat aan drukken,
als je snel genoeg bent, zou dit moeten lukken, desnoods de alu plaat ook wat voorverwarmen
http://www.elstein.com/en/elstein-produ ... scription/
deze heb ik nog enkele ramen van liggen, ongeveer 800 x 1400mm oppervlak.
op cnc zone dag was er interesse om ze gratis op te halen, maar blijkbaar niet genoeg om ze op te halen :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

serum schreef: 24 mei 2020 14:41 Moet het er zo ver in liggen dat het geïsoleerd is? Mooi zal het nooit worden, tenzij je gaat sandwichen. Maar ook dan. Helemaal glad zal het nooit worden. Om gaas in kunststof te drukken dat ergens boven de glastransitietemperatuur zit heb je flinke kracht nodig. Misschien een optie om een flinke stroom door het gaas te jagen zo de draad opwarmt?
Het gaat niet om lijm, ik wil het gaas aan de buitenkant van het kunststof vast smelten. Er is een ander bedrijf die min of meer hetzelfde maakt (kunststof plaat met gaas er op gesmolten) en dat zit goed vast en ziet er netjes uit. Je ziet dat het is gesmolten omdat de kunststof plaat aan de randjes iets is uitgevloeid. Het gaat om RVS gaas met een totale afmeting van 40cm breed en 220cm lang, daar zal dan een forse stroom doorheen moeten lijkt mij.
Firehunter schreef: 24 mei 2020 14:42 Ik weet niet op welk formaat het moet. Maar als het niet te groot is, is dit met een transferpers misschien mogelijk.
Afmeting van 40cm breed en 220cm lang. Een transferpers is in de basis redelijk te vergelijken met een fineerpers als ik het zo zie. Een fineerpers is alleen aanzienlijk groter en kan meer druk uitoefenen vermoed ik.
motormuis schreef: 24 mei 2020 14:50 het zal eraan liggen wat voor kunststof het is
PVC kan het bij 150 graden

ik heb nog wat verwarming elementen en regelingen uit een vacuümautomaat die kan je regelen tot 300 graden
je moet ze in een alu plaat inwerken
Hans
Het soort kunststof ben ik nog niet helemaal uit. Mogelijk geschuimd PVC of eventueel PP. Verwarmingselementen heb ik nog wel liggen maar om daar iets van te bouwen om het principe te testen zal niet meevallen. Bij voorkeur zou ik bij iemand met een fineerpers langsgaan om daar te testen. Maar de vraag is of men daar op zit te wachten :lol:
keesfrees schreef: 24 mei 2020 15:18 Voor het aandrukken van dergelijke dingen kun je prima vacuüm gebruiken, met plastic vel of zak.
Wel de juiste pomp gebruiken, een stofzuiger moet wel koelen bv.
Het aandrukken met vacuüm en een stuk plastic zal niet werken. Dan zit ofwel de zak ook aan het RVS of het wordt een grote kliederboel.
janplastiek schreef: 24 mei 2020 18:56 je kan ir stralers bvb van Elstein gebruiken om de plaat kunststof op te warmen, dan de gaas en op leggen en met een aluminiumplaat aan drukken,
als je snel genoeg bent, zou dit moeten lukken, desnoods de alu plaat ook wat voorverwarmen
http://www.elstein.com/en/elstein-produ ... scription/
deze heb ik nog enkele ramen van liggen, ongeveer 800 x 1400mm oppervlak.
op cnc zone dag was er interesse om ze gratis op te halen, maar blijkbaar niet genoeg om ze op te halen :mrgreen:
Ik heb een vacuumvorm machine waar ook dit soort elementen in zitten, zijn mooie elementen. Het is dat we niet echt bij elkaar in de buurt zitten anders had ik zeker interesse gehad. De vacuumvorm machine heb ik helaas nog niet in werking staan dus daarmee proberen lukt nog niet. Brengt mij wel op een idee, eventueel zou ik wel een stuk plaat in een oven kunnen leggen en dan het gaas er in proberen te drukken.

Maar goed, mijn originele vraag blijft dan nog altijd van kracht. Is de temperatuur van zo'n fineerpers doorgaans instelbaar, en zo ja, tot welke temperatuur? En de vervolg vraag, heeft iemand zo''n pers waar we een keer wat op kunnen testen. Vragen kan altijd toch :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fineer pers

Bericht door Kjelt »

Geen verstand van maar kom wel zo'n manier tegen op het internet:
https://www.assemblymag.com/articles/92408-new-techniques-for-joining-plastic-to-metal schreef: Avraham Benatar, an associate professor of materials science engineering at Ohio State University, has developed a method for joining thermoplastics to metal using a heated tool. The metal substrate is textured with a fine knurl pattern and heated for a preset time by pressing it against a hot tool that is kept at a high temperature. Then, the hot plate is retracted, and the cool thermoplastic sheet is pressed against the hot metal surface for a preset time.

The hot metal melts the thermoplastic surface, resulting in flow and wetting. The molten plastic flows into the knurls, creating a mechanically interlocking joint when the plastic cools and solidifies. Increasing the heating time generally increases the joint strength until an optimum is reached.

According to Benatar, high-density polyethylene (HDPE)-to-steel joints he has created with the technique are slightly stronger and more consistent than HDPE-to-aluminum joints. For a fixed heating time, polycarbonate- and HDPE-to-steel joints are stronger than polypropylene- and acrylic-to-steel joints.
En hier ook iets van metalen gaas in het plastick maar dat is meer om plastick te versterken door het intern van metalen gaas te voorzien.
https://www.ipen.br/biblioteca/cd/ieee/1999/Proceed/00337.pdf schreef: Joining of Two Technologies:
Wire Mesh & Plastic to Produce Shielded Plastic Enclosures.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Fineer pers

Bericht door Kars-cnc »

Net als Kjelt, ik heb er geen verstand van! Maar gevoelsmatig zou het verwarmen van het gaas met een flinke stroom nog wel eens goed kunnen werken. Met een verwarmde pers ga je al snel de hele kunststof plaat smelten wat denk ik niet zo'n mooi oppervlak geeft. Als je het gaas met stroom kunt verwarmen smelt het kunststof alleen op de grens met het gaas. Je zult het wel tegelijkertijd moeten persen met iets wat isolerend en niet smelt. Een plaat MDF misschien?

Voor de hoge stroom is een elektrisch lasapparaat misschien bruikbaar...
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 31 mei 2020 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Fineer pers

Bericht door Harm J Seef »

Geinig projectje. Voor het inleggen van fineer gebruikt de ambachtelijke meubelmaker voorgewarmd beenderlijm. Het gelijmde deel wordt heet ingeklemd, en de volgende dag wordt het volgende deel ingelegd, enz. Vandaar dat ingelegd fineer zo duur is.

HDPE is als drager heel goed bruikbaar. De bekende vloeistofcontainers zijn van HDPE. Een pers van 2 meter 20 is groot. Als doe-het-zelf-oplossing zou ik kiezen voor de lamineermachinemethode, waarbij opgewarmde kunstoflagen tussen twee rollers op elkaar worden geperst.

Gebruik voor de kunststoflaag een lange behangtafel als ‘lopende band’. Trek de kunststofbaan langzaam door een elektrisch tafeloventje waarvan de achterwand er uit gesloopt is. Gebruik alleen de bovenspiraal. Direct achter de oven kun je de gaaslaag in de gesmolten bovenlaag leggen. Leg daarop bakpapier en trek het geheel door een wringer. Het moeilijkste deel is het experimenteren om de juiste doorvoersnelheid en temperatuur goed te krijgen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Fineer pers

Bericht door stekkestim »

Ik weet dat het niet meteen is wat je vraagt, maar altuglas heeft een reeks plexiglas waarbij het gaas in de plaat gegeoten is.
"altuglas signature"
Afbeelding
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Fineer pers

Bericht door diode »

Excuus voor de late reactie, nogal een hectische week achter de rug.

Ik zie dat ik een vrij belangrijk detail vergeten ben te vermelden. De kunststof plaat waar het gaas op moet is voorzien van gaten. In principe is het een raster patroon met "strippen" kunststof van zo'n 2cm breed, de openingen zijn ongeveer 5x15cm.
Het eerste stuk wat Kjelt citeert (waarvoor dank) beschrijft eigenlijk exact wat ik wil doen.

Kars, het gaat hier om een stuk gaas van 40x220cm (ruwweg), daar moet volgens mij een puist aan vermogen in om dat goed heet te krijgen. En aangezien we dan ook nog moeten persen lijkt mij het verwarmen van de pers/plaat praktischer. Ook omdat je dan wat thermische masse hebt. Ook met een verwarmde plaat zou het kunststof toch alleen op de plekken smelten waar het in contact komt met het gaas?

Harm, dank voor de tip. Zelf zat ik te denken om voor de test een oud strijkijzer te gebruiken, kijken of het daarmee wil. Ik weet alleen niet of je daarmee de benodigde temperatuur haalt.

Stekkestim, ook dank voor de bijdrage. Niet helemaal wat ik zoek maar het is wel een geinig product. In het geval van acrylaat vermoed ik dat ze het ingieten.
Plaats reactie