Argon aanschaffen om TIG te lassen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door Swake »

Hoi, hoi,

Ik moet me een nieuwe fles argon aanschaffen om TIG te lassen. Ik las echt niet frequent, eens om de paar maanden zeg maar en dan meestal ook niet zo veel. Voordien werd een fles gehuurd, maar dat draait redelijk duur uit. Is het niet beter een fles te kopen? Kan ik die dan bij iedere leverancier van gassen laten vullen? En hoe lang gaat die fles mee (niet de vulling).

Subsidiaire vraag is: Kan iemand een degelijke leverancier in omstreken Geraardsbergen / Ninove / Edingen / Halle aanraden?
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door Kjelt »

Ik heb een 5 liter gasfles Argon gekocht tien jaar geleden voor mijn zelfgebouwde wijn bewaar systeem, even iets anders als lassen. :lol:
De vulling is niet zo duur dacht iets van 20.- ofzo maar het statiegeld van de fles is iets van honderd plus euro.
Nu zijn er hier twee systemen ik heb nl ook een propaanfles van 20 liter.
Die propaanfles koop je eenmalig en gaat tien jaar mee dan is die uit de keur.
Als de fles nog in de keur is dan lever je de fles in en vullen ze hem en betaal je alleen de vulling. Als de tien jaar om zijn, dan mogen ze hem niet meer vullen en moet je een nieuwe fles kopen.
Bij de Argon werkt het anders die kunnen ze hier niet vullen en dus krijg je een andere fles en nu weet ik even niet meer of je dan het verschil in jaren als statiegeld moet betalen of dat dit eenmalig bij de aanschaf was.
Hoe het in Belgie werkt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door keesfrees »

Dat kan voor jou een stuk dichterbij :
https://www.rustbuster.nl/
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door kawarider »

Das inderdaad een beetje de gang van zaken. Kies een bekend gasmerk bij je laswinkel zodat je de fles ook op andere plekken om kunt ruilen. Althans vraag daarnaar. Dezelfde fles wordt niet hervuld maar omgewisseld. Dat heb ik ook met mijn grote flessen gedaan. Dat schijnt ongebruikelijk te zijn, maar ik wil absoluut geen vaste maandbedragen. Dan maar een keer auw en door. Je koopt als het ware de huur af. Ook geen gedoe of je keuring verloopt. Prijs voor kleine flessen valt reuze mee.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door kawarider »

Ow, Sven was me voor. Excuus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door spinningwheels »

Dikke prijzen bij die link.
Betaal hier 35 euro huur per jaar en 35 euro voor een omruil ,en dan heb ik het over een 50 liter torpedo.
Wel een beetje de mazzel dat ik dit kan regelen via een kennis die er de nodige per week leeg maakt .
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door Swake »

Had een systeem waar je de eerste vulling koopt en daar krijg je dan 3 maand of zo gratis huur voor de fles, hou je ze langer komt de factuur, is al gauw rond de 100€/jaar voor een 5kg flesje. De fles omruilen voor een nieuwe en de huur blijft dan wel 'gratis'. Voor iemand zoals ik die niet zo vaak gaat lassen is dit niet zo kostenvriendelijk. Gas kost meer dat het lastoestel :roll:

Er zal hier ook wel ergens een koop/ruil systeem bestaan. Die moet ik zien te vinden.
When it fits stop using the hammer.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door assink »

Heb je geen hornbach in de buurt? Die hebben ook zo'n systeem dacht ik, maar dat kan per land verschillen.
Hier ook het HWTS systeem.
Gasvulling zit voor een 5, 10 of 20 liter prijs nauwelijks verschil in. Dus ik zou gaan voor een 20 liter.
Wil ook nog steeds graag een tig apparaat, maar heb al teveel machines gekocht de laatste tijd. Dus dat moet maar even wachten.

Air liquide/albee heeft ook zo'n systeem. Alleen dan flessen met 300 bar met een ingebouwde reduceer. Dus meer liters inhoud in een kleinere fles.

https://mygas.airliquide.be/distributors?language=nl-BE
Laatst gewijzigd door assink op 19 mei 2020 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door stekkestim »

Ik zou even naar de lokale gashandel gaan en daar informeren. In elk land is de situatie een beetje anders heb ik het vermoeden.

- Zelf heb ik een fles co22 mix met statie geld: eenmalig 125 euro en dan gewoon wisselen gas wat hierbij wel is --> gas is duurder
- Dan heb ik van een andere gashandel argon, stikstof, zuurstof. Daarbij betaal ik een vast huur bedrag per maand/jaar kan de cilinders gewoon gaan wisselen.
- Dan heb ik hier nog een offerte liggen (van nog een andere leverancier) voor diezelfde gassen waarbij als ik binnen de zoveel weken wissel ik geen huur moet betalen. Maar wel vast zit aan een contract van 3 of 5 jaar.
- En als 4de heb ik een familielid die zijn fles aangekocht heeft bij aanbieder van puntje 2. De fles is van hem, heeft geen huur maar kan wel enkel laten bij de gasleverancier waar hij ze gekocht heeft.

Enkele gasproducenten in Belgïe zijn Praxair, Westfalen, Ijsfabriek strombeek,... zoek maar even daarop ze zullen wel verschillende verdelers in de buurt hebben.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Argon aanschaffen om TIG te lassen

Bericht door FilipCNC »

https://www.moriaugas.be/

Van Sint-Pieters-Leeuw, je koopt daar de fles met vulling.
Als deze leeg is, ruil je hem om en betaal je enkel de vulling.
Over de levensduur van de fles & andere vragen kan je hun beter even bellen of langsgaan.
Tot nu toe nog geen slechte ervaring met deze firma.
Plaats reactie