Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Hi vraagje want ik twijfel.
Ik heb RVS A2 M5 x 25 bouten om mijn Tslot plaat vast te zetten in metalen sleufmoeren.
Nu draaide ik ze lekker goed vast met een momentsleutel ingesteld op 40Nm en daarna was het plop en was het over :lol:
Goed dus even opgezocht hoe en wat.
Nu lees ik in de tabel hieronder van rvspaleis en ook bij andere sites het volgende:

Code: Selecteer alles

draad    wrijvingscoefficient   klasse      Aandraaimoment Ma in Nm
M 5             0,1               70                  3,6
                0,2               70                  5,8
                0,3               70                  7,0
Een schone RVS bout zou een wrijvingscoefficient van 0,12 hebben.

Nu mijn vragen:
1) 4Nm lijkt me niet zoveel om een tslot plaat mee vast te zetten ook al gebruik ik 40 bouten of vergis ik me ?
2) Kan ik de wrijvingscoefficient verhogen zodat ik een groter aandraaimoment kan gebruiken of is dit iets wat gewoon vaste waarde voor een bepaalde bout is ?
3) Loont het de moeite om van die zwarte stalen M5 bouten te kopen of maakt dat weinig uit. Zo ja adresje ?

https://www.rvspaleis.nl/roestvaststaal-wat-is-a2-a4
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Ballegooijen »

Op je vraag kan ik geen antwoord geven maar ik weet wel dat een RVS bout in een stalen moer gaat roesten. Die 2 materialen kunnen elkaar niet luchten of zien ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Ja die discussie is ivm de OSPF vaker gevoerd, gelukkig is mijn garage na de verbouwing 8 jaar terug goed geisoleerd en niet meer zo vochtig als vroeger dus roest heb ik relatief weinig last van.
Toch bedankt voor de waarschuwing :)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door assink »

Jakkes, waarom RVS?
Dat is duurder en zwakker dan een verzinkte 8.8 bout.
Aluminium en RVS zijn geen vriendjes van elkaar, en dat zal wel goed gaan zolang je geen RVS in aluminium draaid of andersom.

Sommige mensen hebben nog steeds de illusie dat RVS sterker en beter is :roll:
Het vreet zich veel eerder vast dan verzinkt staal, en de treksterkte is ook nog vaak lager.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door serum »

40Nm zegt ie.. :mrgreen:

De contactcorrosie ontstaat door potentiaalverschil. RVS in verzinkt staal is ook een veelgemaakte fout.

Ik zou geen rvs gebruiken. Boter. Enige waar ik RVS voor gebruik is waar het nodig is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Hmmm de tslotplaat is van aluminium , de gleufmoer voor de aluminium profielen denk ik van verzinkt staal, dan heb je al twee metalen.
Wat zou je dan aanraden ? Verzinkte bout ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 07 apr 2020 16:37 Dat is duurder en zwakker dan een verzinkte 8.8 bout.
Ja dat was de standaard materiaal van de OSPF, maar denk dat ik inderdaad nu beter voor verzinkt staal kan gaan.
Alleen nog een adresje zien te vinden dan voor een doosje M5x25 inbusbouten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Net even een van mijn DHZ winkeltjes gebeld die heeft ze liggen voor 50.- voor 500 stuks :shock:
Nou ja even langs rijden, wat is het aantrekmoment van die stalen M5 eigenlijk ?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Leeuwinga »

K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door K.J. »

M5 8.8 kwaliteit 6.5Nm
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door serum »

Heb mijn boutjes voor mijn machine hier besteld; keurige kwaliteit van Kramp;

Ik zou eerder voor verzinkt of zwart gegalvaniseerd gaan. Als het verzinkte exemplaren zijn dan liever 10 of 12.9, de kop is dan wat harder en beter bestand tegen doldraaien van het relatief kleine inbusje.

https://www.techniekwebshop.nl/search/?query=m5x25
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door serum »

Leeuwinga schreef: 07 apr 2020 16:54 hier 6 euro voor 200 stuks!
https://www.techwinkel.nl/inbus/inbusbo ... k-staal-88
Ziet er lekker overzichtelijk uit en schappelijke prijzen, zo op het oog! die sla ik even op.
CNCnoob
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 dec 2019 17:49
Locatie: Temse

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door CNCnoob »

Even nog een beetje aanvullende theorie: :idea:

Bouten op moment zetten heeft als doel een voorspanning te ontwikkelen die twee objecten tegen elkaar duwt. De wrijving tussen de objecten zorgt dat er geen afschuif belasting op de bouten komt. Een afschuif belasting is soms ongewenst omdat de bouten hier minder tegen kunnen tov een trek- of druk belasting (heeft te maken met de Von Mises spanning maar ik zal het kort proberen houden :lol: ). De wrijvingskracht is lineair met de wrijvingscoëfficiënt en de voorspankracht. De voorspankracht is afhankelijk van het aanhaalmoment van de bouten en het aantal bouten (dus ja meer bouten zorgt voor een hogere wrijvingskracht). Bij het aanspannen van de bouten gaat een deel van het aanhaalmoment verloren in het overwinnen van de wrijving tussen de bout en de te verbinden onderdelen. Het andere deel van het aanhaalmoment zorgt voor de voorspanning. Vandaar dat een hogere wrijvingscoëfficiënt tussen de bout en het te verbinden lichaam een hoger aanhaalmoment vergt (meer moment is nodig om de wrijving te overwinnen) om dezelfde voorspanning te bekomen. De wrijvingscoëfficiënt veranderen heeft dus ook geen nut want de bout zal altijd bij dezelfde maximale voorspanning afbreken. Een sterkere bout gebruiken (dus gewoon staal 8.8, 10.9 of 12.9) zorgt voor een hogere grens waarbij de bout afbreekt dus je kan meer voorspanning zetten. Let wel op, hoe hoger de klasse, vaak hoe brosser de bout (12.9 durft wel eens brosse breuken te vertonen maar sterk afhankelijk van de toepassing).

Ok, toch iets langer dan gehoopt... :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Leeuwinga schreef: 07 apr 2020 16:54 hier 6 euro voor 200 stuks!
https://www.techwinkel.nl/inbus/inbusbo ... k-staal-88
Onverslaanbare prijs :shock:
Plaats reactie