Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Lees hier wel wat over
Gebruik tijdens montage het zgn "ceramic grease",het witte vet in pasta of spuitbus. Dit compenseert het eventuele contact-corrosie. .Molykote, innotec,Motip,leveren deze ceramic vetten.
Geen idee wat de waarde van die info is

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=42111
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door serum »

vraagt advies.

krijgt advies.

Doet niets met advies.

Ga toch wat leuks doen. Een machine in elkaar zetten ofzo.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Hier nog veel informatie wel in het engels

https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_EN.pdf
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door serum »

Hey! gaat het weer over contactcorrosie, net zoals mijn eerste post!
serum schreef: 07 apr 2020 16:39 40Nm zegt ie.. :mrgreen:

De contactcorrosie ontstaat door potentiaalverschil. RVS in verzinkt staal is ook een veelgemaakte fout.

Ik zou geen rvs gebruiken. Boter. Enige waar ik RVS voor gebruik is waar het nodig is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

:mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 08 apr 2020 20:29 Hier nog veel informatie wel in het engels

https://www.worldstainless.org/Files/is ... her_EN.pdf
Interessant in de huidige context is dat er ten eerste een electroliet aanwezig dient te zijn, dus vrij zout water of een andere geleidende vloeistof.
En ten tweede dat als het meer nobele metaal (hier dus rvs) klein is tov het minder nobele metaal (hier dus aluminium) dat er nauwelijks sprake is van corrosie zelfs onder corrosieve omstandigheden, en dat wordt letterlijk als voorbeeld gegeven op pagina 7 en 8
P7
As long as the cathodic surface area (the more noble metal of the galvanic couple) is very small in comparison to the anodic surface area (the less noble metal) no change in corrosion behaviour is observed. This situa- tion is shown in Figure 7.

P8
Typical examples can be found when stainless steel fasteners are used on aluminium or galvanized carbon steel components. Two practical applications are shown in Figure 8. Even in corrosive conditions, this material causes virtually no galvanic corrosion.
20393
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door benkr »

Ik vind dit wel een leuke discussie, dit gaat echt alle kanten op.

Ik weet één ding zeker nl. mijn voormalige werkgever gebruikte alleen maar RVS boutjes in aluminium behuizingen, niets anders.
Elk ander materiaal dan RVS gaf meer problemen in de loop van de tijd.
De enige slechte ervaring die ik met die RVS boutjes heb is, omdat ze de lage cylinderkop uitvoering als standaard hadden, dat de zeskant inbus redelijk makkelijk doldraaide. (de lage cylinderkop uitvoering heeft standaard een kleinere inbusmaat, geen idee waarom want de buitendiameter is juist groter dan de hoge uitvoering)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kars-cnc »

Wij gebruiken in de electronica ook meestal RVS boutjes in combinatie met aluminium: dat staat zo mooi :lol:

Gaat overigens prima zolang het maar droog blijft. Met zeilboten heb ik de ervaring dat RVS beslag op aluminium masten (vrijwel elke boot heeft dat gewoon) altijd goed is voor corrosie. De betere firma's gebruiken een anti corrosie pasta zoals "Duralac", dan gaat het weer prima. Voor een paar honderd gaatjes om een T-slot plaat vast te zetten die in een droge garage staat is dat wel een beetje overdone.

Ik zou er een klein dotje vet aandoen, dat verlaagt meteen het benodigde aandraai moment...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door assink »

RVS is gewoon onnodig duur in deze toepassing en zwakker dan de veel goedkopere verzinkte 8.8 bout.
Dat er galvanische corrosie op kan treden is het 2e. En de kans dat je het imbus gat rond draait in zo'n boutje is bij mijn weten ook nog groter dan een verzinkte.

Conclusie is dat je geen RVS moet gebruiken als het niet nodig is, daar is het te duur voor en het KAN problemen geven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 08 apr 2020 23:16 Interessant in de huidige context is dat er ten eerste een electroliet aanwezig dient te zijn, dus vrij zout water of een andere geleidende vloeistof.
En ten tweede dat als het meer nobele metaal (hier dus rvs) klein is tov het minder nobele metaal (hier dus aluminium) dat er nauwelijks sprake is van corrosie zelfs onder corrosieve omstandigheden, en dat wordt letterlijk als voorbeeld gegeven op pagina 7 en 8
Ze kunnen kletsen wat ze willen; ik heb genoeg RVS boutjes uit aluminium gedraaid waarbij de hele draad uit het aluminium meekwam. Of het nou galvanische corrosie is, vreten, koudlassen, whatever, dat boiet dan ook niet meer. Je schroefdraad is naar de gallemiezen en je mag met helicoils of draadbussen aan de gang. En ja hoor, ik heb en gebruik montagepasta.
Idem voor de binnenzeskant; als het een keer goed vast zit draai je die ook rond, zeker de DIN7380 bolkop types.

Het zal bij een freesmachine inderdaad wel weinig uitmaken; schone omgeving en die boutjes hoeven niks meer te doen dan de boel bij elkaar houden, maar ik ga met @assink mee: geen RVS bouten gebruiken tenzij je een goede reden hebt om dat wel te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Mr.Q »

assink schreef: 09 apr 2020 08:15 RVS is gewoon onnodig duur in deze toepassing en zwakker dan de veel goedkopere verzinkte 8.8 bout.
Dat er galvanische corrosie op kan treden is het 2e. En de kans dat je het imbus gat rond draait in zo'n boutje is bij mijn weten ook nog groter dan een verzinkte.

Conclusie is dat je geen RVS moet gebruiken als het niet nodig is, daar is het te duur voor en het KAN problemen geven.
Cilinderschroef met binnenzeskant DIN 912 Roestvaststaal (RVS) A2 70: heeft een treksterkte van 700 N/mm^2
Cilinderschroef met binnenzeskant DIN 912 Staal Elektrolytisch verzinkt 8.8: heeft een treksterkte van 800 N/mm^2

Dus is RVS (met de gebruikelijke klasse 70) is dus iets zwakker dan een stalen 8.8 imbusbout.

Greetz, Q
Laatst gewijzigd door Mr.Q op 11 apr 2020 06:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kars-cnc »

Volgens mij geldt bij 8.8 bouten een breeksterkte van 800N en een vloeigrens/belastbaarheid van 0.8 maal de breeksterkte. Die 700N van RVS is de breeksterkte en de vloeigrens ligt waarschijnlijk lager dan 0.8 maal de breeksterkte. Niettemin, het verschil lijkt niet zo groot.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 09 apr 2020 08:30 Ze kunnen kletsen wat ze willen; ik heb genoeg RVS boutjes uit aluminium gedraaid waarbij de hele draad uit het aluminium meekwam.
Of het nou galvanische corrosie is, vreten, koudlassen, whatever, dat boiet dan ook niet meer.
Ik zou dan wel wat meer informatie nog willen :
Waren dat buiten (outdoor) toepassingen ?
Vochtig nat geworden (electrolyt aanwezig) ?
Waren er behalve de RVS boutjes en het aluminium nog andere metalen aanwezig bv ferro sluitring ?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aandraaimoment M5 maar 4Nm ?

Bericht door Leeuwinga »

Bij montage van rvst. boutjes gebruik ik altijd deze pasta
Geeft een goede bescherming tegen bv. corrosie in aluminium
https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerkin ... asw-040p_1
Plaats reactie