Opmeten kegeltandwieltje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Gheheh, dat videootje geeft ook het antwoord op die vragen niet. Dat tandwiel-steken videootje is vooral indrukwekkend; d'r bewegen aardig wat dingen om aan de juiste vorm te komen.
Nog maar wat verder studeren dus (verder nog geen tijd in gestopt), want je hebt me wakker gemaakt, gij doerak! :lol:

Met het risico te klinken als iemand met het verstand en voorbarigheid van een verkoper; ik zou in het geval 90-graden en rechte vertanding zeggen: er lopen twee kegels tegen elkaar ipv 2 cylinders, dus de radius verandert afhankelijk van waar je tussen hiel en teen zit, dus de module varieert evenredig. En dan komen we op het punt waar ik nog even in moet duiken; bij gelijkblijvende andere parameters zoals aantal tanden schaalt de tandvorm lineair met module.

Ik denk dat ik het beste eens een setje kegeltandwielen van de grond af aan teken in CAD, kijken of ze netjes een lijncontact doen en zo niet waar het misgaat, en dat oplossen. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben snap ik 'm wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals de afwikkel-schaafmachine het doet is het volgens mij hetzelfde als een loft tussen 2 (geschaalde) tandvormen, of perspectief met een gemeenschappelijk verdwijnpunt op het kruispunt van de assen, dus de 2 tandvorm is oneindig klein.
Maar de oertandvorm op dat vlak wat scheef staat is volgens mij ook niet heel vanzelfsprekend, ergens zul je een evolvente op moeten afwikkelelen.
Is toch weer eens wat anders om de grijze cellen mee te pijnigen :lol: .
2048920488
Nu maar hopen dat Rien me niet om de oren slaat. :lol:
En Dabit moet ondertussen toch eens aan die 4e as beginnen, of een freesspilletje in z'n draaibank zetten, met gestuurde C-as.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 17 apr 2020 11:47Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben snap ik 'm wel.
Dan zal het corona probleem ook wel opgelost zijn.... ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 17 apr 2020 12:31
DaBit schreef: 17 apr 2020 11:47Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben snap ik 'm wel.
Dan zal het corona probleem ook wel opgelost zijn.... ;-)
Heb jij zo weinig vertrouwen in Dabit of denk je dat dat corona probleem snel over is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Andre zal wel denken dat het corona-probleem gauw voorbij is :mrgreen:

En tsja, op de freesbank heb ik een fatsoenlijke spindel maar geen 4e as, op de draaibank heb ik een C-as maar geen fatsoenlijke spil.
Misschien dat eens een keer een simpel verdeeltafeltje op de kop tikken en daar een stappenmotor op knopen nog geen verkeerd plan is. Zou 1 a 2x per jaar best handig zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Dat is precies de reden dat ik ook aan een 4e as ben begonnen. PP is aangepast, Stappenmotor aangesloten om te testen en toen de servo en de reductie besteld. insteek is om een universele aansluiting te maken dat er een bedje op kan, 3 of 4 klauw en een vacuumtafeltje en een adapter met of zonder schommel, dat moet ik nog maar zien.
Laatst gewijzigd door serum op 17 apr 2020 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk is het meeste 4 assige werk toch best klein, dan zou de goedkoopste al genoeg zijn.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 4UQAvD_BwE
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door rien1959 »

Ik heb rustig afgewacht om te kijken of het kwartje viel ...... Volgens mij is het gelukt. Nu de praktische kant. Hugo sneed het al aan : hoe gaat het afwikkelen ? Met andere woorden, hoe krijgen de tanden hun afgeronde vorm ? Die vorm ontstaat door het langzaam ronddraaien van het te maken tandwiel en in het platte vlak mee te schuiven gereedschap. Het tandwiel moet met de verdeeltafel zo worden opgespannen dat de freesbeweging de tand op de juiste diepte kan frezen zonder hoogte aanpassingen. Verder is de tandmaat aan de buitenkant de norm en die verschaalt tot 0 in het denkbeeldige snijpunt van de assen van de tandwielen. Kunnen jullie het nog volgen ? Dan deel twee. De tandvorm is een trapezium, dus gewoon een tandvorm met 20 graden drukhoek b.v. Dat kan met een steekmes, een vingerfrees die zo geslepen is of zelfs een moduulfrees (!) maar dan een die voor een oneindig aantal tanden is. Het snijgereedschap moet kleiner zijn dan de binnenste tand. Verder moet het gereedschap een beweging maken tussen de tanden door onder verschillende hoek heen en terug (aantal tanden is bepalend) en waarvan het snijpunt weer op het bewuste denkbeeldige snijpunt van het tandwielpaar uitkomt. Op die manier maak je de basis tanden. Nu het afwikkelen ! Die zelfde beweging van het gereedschap moet worden geroteerd om dat bewuste snijpunt net als het tandwiel. Het is allemaal heel ingewikkeld om uit te leggen maar als je het eenmaal hebt gezien valt het reuze mee.

Hier even een link :https://www.geartechnology.com/articles ... ar_Theory/
De tekst hoef je niet te lezen maar scrol naar beneden naar afbeelding 9. Daar zie je tussen twee conische tandwielen een geel denkbeeldig vlak lopen. Dat is de beweging die je moet namaken en daar zit ook het probleem. Daarom is zo'n steekmachine bij rechte vertanding zo'n handig ding. De messen stel je in onder de gewenste hoek (aantal tanden) en dit geheel beweegt ook afwikkelend langs het tandwiel.

Als je het niet snapt neem ik je het niet kwalijk. Gelukkig zijn we tegenwoordig in het bezit van allerlei cad/cam software waardoor we zonder al te ingewikkelde machines toch zoiets kunnen maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Eerst maar eens een paar plaatjes anders denken jullie straks nog dat ik schuurangst heb :lol:

Een asje 5 had ik niet, wel een hele lange M5 12.9 borstbout. Cylinderkopbout van een brommer ofzo, geen idee eigenlijk.
Nog even langs de industrietoko gefietst om te vragen of ze wat hadden, maar nee, dat soort poppenspul hebben ze niet. Nouja, moet maar met de bout dan. Wel nog een sinterbronzen lagerbusje meegenomen.

Kop van de bout afgezaagd, 5mm borst voorzichtig met meerdere keren opschuiven naar 4,02mm gedraaid. Daarna met wat waterproof schuurpapier de laatste 0,02mm eraf gepoetst zodat het asje ook glad is.
De neusradius van de beitel zit er hier nog wel in, maar het is makkelijker om die met een paar halen met een driehoekig vijltje weg te halen dan met de draaibank.

Afbeelding

Lagerbusje was 12mm lang. Naar 3mm inkorten is niet zo heel triviaal, en wat langer komt me wel uit; minder snel troep in het differentieel. Moet er wel nog wat vanaf. Dat was even klooien met opspannen.
Achteraf had ik er eigenlijk net zo goed een groefje in kunnen steken. Nouja.

Afbeelding

Nog wat meer draaien, gaatje boren voor het pennetje wat het aandrijftandwiel vast houd, D-vlakjes frezen, en tadaa:

Afbeelding

Zit 1 klein foutje in; de aanslag van het aandrijftandwiel heb ik 1mm te ver gedraaid. Nu hoeft dat alleen maar te voorkomen dat het tandwiel axiaal gaat schuiven; likje metaalepoxy doet de truuk wel en is waarschijnlijk niet eens nodig.

Ik heb de verleiding weerstaan om de boel samen te bouwen; mag smurf morgen zelf doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Dan de tandwieltjes: ik denk dat ik het geheel wel snap. Ik zal morgen nog eens het tandwiel van het differentieel opmeten; die is wat groter en dan weet ik de module mocht ik ooit nog wat willen kopen. Maar voorlopig heb ik m'n siliconenmalletje nog.

Toch is het handig om een keer een setje kegeltandwielen van de grond af aan te tekenen; dan raak ik het ook niet meer kwijt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Kleine update: gelukkig zijn de gegoten tandwieltjes de zwakste schakel in het geheel. De boef heeft 2 keer het differentieel verkeerd in elkaar gezet, ook na een hint van mij viel het nog niet op dat de auto niet normaal wilde rijden, en uiteindelijk breken de gegoten tandwieltjes. Tsja, als je geen fouten mag maken kun je ook niet leren, dus het siliconenmalletje en oventje hebben overuren gedraaid. Hij word vanzelf een keer zo moe van dat uit- en in elkaar schroeven dat hij beter op gaat letten. :mrgreen:
Gelukkig hoef ik ze niet elke keer te frezen :lol:

Maar ook als de boel wel goed in elkaar zit hebben die tandwieltjes geen heel lang leven; materiaal is te hard/bros.
Ik heb er nu maar eens eentje gegoten uit polyurethaan met hardheid shore 72D. Dat klinkt simpeler dan het is met 3 minuten verwerkingstijd, want vacuum kom ik echt niet onderuit willen de overhangende delen bubbelvrij zijn en die pomp is niet supersnel. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Vacuumruimte opvullen met blokken aluminium ofzo. Heeft je pomp minder debiet nodig
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ja, had ik al gedaan, maar dan met een paar blokken acryl. Ik heb ook nog wel een grote augurkenpot als kleinere vacuumkamer, maar ik was te lui om al dat slangenwerk te verplaatsen.
Liever gebruik ik gewoon traag hardenende prutjes; met wat hitte kun je ze vrijwel allemaal versnellen en met de trage varianten heb je ook weinig last van exotherme effecten. De trage variant van die PU hars was alleen destijds niet op voorraad toen ik het nodig had, dus dan maar de snelle. Aan de andere kant ook wel lekker dat het na een halfuurtje al uit de mal kan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 apr 2020 11:39 Kleine update: gelukkig zijn de gegoten tandwieltjes de zwakste schakel in het geheel. De boef heeft 2 keer het differentieel verkeerd in elkaar gezet, ook na een hint van mij viel het nog niet op dat de auto niet normaal wilde rijden, en uiteindelijk breken de gegoten tandwieltjes. Tsja, als je geen fouten mag maken kun je ook niet leren, dus het siliconenmalletje en oventje hebben overuren gedraaid. Hij word vanzelf een keer zo moe van dat uit- en in elkaar schroeven dat hij beter op gaat letten. :mrgreen:
Joh die jongen wil gewoon coureur worden geen monteur :lol:
Plaats reactie