Opmeten kegeltandwieltje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Voor die cups gebruik ik altijd een wax ipv vet. op een paarduizend toeren blijft het vet niet op zijn plaats en het is een magneet voor zand.
Laatst gewijzigd door serum op 13 apr 2020 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Nitro doe ik nooit meer qua auto's die heb ik gehad maar die motortjes die gaan er sneller doorheen dan de brandstof.
Veel te heet (als je hem lekker krap afsteld omdat je snel wil)

Benzine of electro is fijner en voordeliger.

En die cups zijn perfect voor die hoezen, dan hou je alle ellende uit je overbrenging.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ik heb smurf zelf de boel weer in elkaar laten zetten onder toeziend oog van pa die d'r ook geen verstand van heeft :lol:

Afbeelding

Bij wat meer gas schiet bij het achterdifferentieel het kegeltandwiel nog steeds over het kroonwiel heen. Vreemd, want daar heb ik het voor-differentieel in gezet en het zelfgemaakte tandwieltje+achterdifferentieel heb ik voorin gezet (zijn identiek).
Dat was even tegenslag. Maar eens kijken wat er verder niet klopt; ergens heeft het spul nog teveel speling dus.

Met de drone die ik afgelopen zaterdag met hoge snelheid door een bos takken gevlogen heb ging het ook niet goed; na reparatie even hoveren binnen, ging goed, maar ik hoorde een juttertje wat er niet hoort. Even buiten op de plaats een blackbox-log verzamelen, en het spul begon te roken. Bummer. Zucht...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Ballegooijen »

Met de drone die ik afgelopen zaterdag met hoge snelheid door een bos takken gevlogen heb ging het ook niet goed
Dacht je dat het de heggeschaar was Bart? :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Weet niet in hoeverre er flex in het difcupje zit of hoe het dif in elkaar zit, normaalgesproken kan je het diff shimmen (ringgear en pinion) Bij een diff met een opgeschroefd tandwiel wil het tandwiel nog wel eens wat loszitten. Of vergane lagers. Eigenlijk kan het niet veel bijzonder zijn, alleen jammer dat de boel ervoor uit elkaar moet.

Mijn advies; koop nooit een auto met plastic tandwielen voor een haakse zo ver in de aandrijflijn. Maar goed, mosterd na de maaltijd ;)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 13 apr 2020 19:07
Met de drone die ik afgelopen zaterdag met hoge snelheid door een bos takken gevlogen heb ging het ook niet goed
Dacht je dat het de heggeschaar was Bart? :lol: :lol:
Neu, ik zag een mooi gaatje waar ik wel doorheen zou passen, alleen de nog bladerloze takken die ervoor zaten zag ik te laat. Maar hij kwam er op puur momentum doorheen :lol:
Die drone moet ik zowiezo eens vers carbon voor frezen; dat begint allemaal wat flexibel te worden. 't is mooi spul, maar zoals ik het gebruik valt het vroeg of laat gewoon in laagjes uit elkaar.
Maar eens gewoon helemaal nieuw opbouwen.
serum schreef: 13 apr 2020 19:21 Weet niet in hoeverre er flex in het difcupje zit of hoe het dif in elkaar zit, normaalgesproken kan je het diff shimmen (ringgear en pinion) Bij een diff met een opgeschroefd tandwiel wil het tandwiel nog wel eens wat loszitten. Of vergane lagers. Eigenlijk kan het niet veel bijzonder zijn, alleen jammer dat de boel ervoor uit elkaar moet.
Tsja, de axiaallagering is de aluminium aandrijfas die tegen een lagerbusje aan loopt. Dat is wat versleten met al dat zand. Shimmen zal de truuk wel doen, ik heb er alleen nog niet zoveel tijd voor gehad en ook zo gauw geen geschikte ringetjes op voorraad. Maar een stalen ringetje op die alu as en bronzen busje draaien als vervanging voor dat lager is opzich het werk ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door Geldof »

Ik had Asimba nog een mail gestuurd voor het tandwiel maar geen antwoord gehad..
hoop dat deze oplossing goed werkt!

Als ik nog antwoord krijg hoor je het wel.

Anders ......

https://proto3000.com/product/desktop-m ... printer-2/
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

Met alleen zo'n printer ben je er nog niet, je moet ook nog een debinder en sinteroven hebben.

Dan is dit interessanter:
https://www.basf.com/global/en/who-we-a ... tions.html

Schijnt dat je de greens op kunt sturen en dan de gesinterde delen terug krijgt.

Achja. Of ik shim het cardanasje, of ik moet ergens een stukje 5mm dik assenstaal vandaan toveren en een nieuw asje draaien. 6mm heb ik wel, maar zo'n lang ding afdraaien naar 5 ben ik niet happig op.
Aan de ene kant heb ik niet zoveel zin om veel werk of geld in die auto te steken want het is waarschjijnlijk toch van korte duur. Het spul is gebouwd voor een prijs, niet op levensduur. Aan de andere kant vind ik de boel dan maar aan de kant gooien ook zonde, da's niet mijn stijl.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door motormuis »

Bart wat als je een tekening maak in fusiun 360
tandwiel een tussenruimte programmeren en wegschrijven met pp mach 3
probeer ik het te frezen uit pom nylon alu
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

De gegoten tandwieltjes zijn wel OK hoor. Passen mooi. We liepen alleen tegen het probleem aan dat het spul bij volgas nog steeds tandjes poetst, en dat komt gewoon omdat de aluminium cardanas die in (radiaal-lagering) en tegen (axiaal-lagering) lagerbusjes loopt slijtage begint te vertonen.

Kwestie van de boel shimmen of een vers stalen cardanasje fabriceren. Geen van de twee is een hele grote klus.
Ik moet het alleen nog doen; ik was dat ding beu, ik had nog een bultje andere klussen en een piekje in de werkdrukte, en 'even wat maken' is meestal stiekum toch niet 'even'.

Wil ik 'm kunnen tekenen in Fusion dan moet ik me eerst eens verdiepen in de geometrie van een kegeltandwiel, want da's toch niet hetzelfde als van een gewone rechte. En het begint met snappen wat je nu eigenlijk wil tekenen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door serum »

Koop geen rc auto zonder lagers. Hoe interessant de prijs ook is. Tenzij er een lagerset voor te krijgen is.

Ik heb ze van robbe, graupner, tamiya e.v.v.a. gehad, als er kunststof of gesinterd brons als lagers is gebruikt, bijt het je vroeg of laat in de kont.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door rien1959 »

DaBit schreef: 16 apr 2020 23:37 Wil ik 'm kunnen tekenen in Fusion dan moet ik me eerst eens verdiepen in de geometrie van een kegeltandwiel, want da's toch niet hetzelfde als van een gewone rechte. En het begint met snappen wat je nu eigenlijk wil tekenen.
Volgens mij is er nog een gratis (?) plugin voor te vinden. De grap bij conische tandwielen met rechte vertanding is dat de tandvorm van de buitenkant verschuift naar het denkbeeldig snijpunt van de assen van de tandwielen. Hij verdwijnt dus in een punt. Dat is ook de reden dat je met een gewone moduulfrees zo'n vorm niet kan maken. De tandvorm verkleint dus naar binnen toe en dus ook de afwikkeling en diepte verkleinen. Schuine vertanding, spiraalvertanding, enz. daar zal ik je niet mee lastig vallen. Ik loop al een tijdje met het plan om een echte freesbank te bouwen voor al die gekke tandwielen. Maar dan wel als project wanneer ik met pensioen ben .....

P.S. Zilverstaal is een mooi materiaal voor een cardanas en is bij Conrad te koop.

Een YouTube filmpje over verschillende vormen van conische tandwielen : https://youtu.be/_zurJyO3mbM

En nog een over het steken van conische tandwielen met rechte tanden (vergeet al die prutsers die het met een moduulfrees proberen) : https://youtu.be/J5EDs0GjUkw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door DaBit »

serum schreef: 17 apr 2020 00:10 Koop geen rc auto zonder lagers. Hoe interessant de prijs ook is. Tenzij er een lagerset voor te krijgen is.
Jahaa.. Jij weet wel hoe dat werkt. Kinderen kopen of krijgen speelgoed, en van niet al het speelgoed heeft pa evenveel verstand. Als dat dan stuk is beland het op de werkbank van pa, want tsja, pappa's kunnen nu eenmaal alles wat krom is weer rechtmaken. :lol:
Verder is het ook een centenkwestie. Kinderen hebben de honderden euro's die wij als kleuters-met-grijs-haar aan ons speelgoed besteden niet en doorsparen als het geld in je zakken brand moet je ook leren. En zeggen 'hier jongen, alsjeblieft, kadootje, veel plezier ermee' is ook niet opvoedkundig verantwoord, bij mij niet in ieder geval.


Ik stelde de vraag eerder maar hij zal wel in de ruis verdwenen zijn: Is die OpenRC truggy wat als je 'm uitrust met gekochte delen voor de wielassen enzo? Of is dat meer 'leuk dat het kan'? Jullie hebben er verstand van, ik niet zoveel.
Afbeelding

Kan-ie hem in ieder geval zelf van de grond af aan bouwen en het is makkelijker om onder de radar wat te sponsoren. Want 3D-geprinte en gefreesde onderdelen kosten 'niks' en klein grut als lagertjes liggen op de plank. Ze zijn alleen wel eens ooit tijdelijk even onvindbaar.
rien1959 schreef: 17 apr 2020 08:53 Volgens mij is er nog een gratis (?) plugin voor te vinden. De grap bij conische tandwielen met rechte vertanding is dat de tandvorm van de buitenkant verschuift naar het denkbeeldig snijpunt van de assen van de tandwielen. Hij verdwijnt dus in een punt. Dat is ook de reden dat je met een gewone moduulfrees zo'n vorm niet kan maken. De tandvorm verkleint dus naar binnen toe en dus ook de afwikkeling en diepte verkleinen.
Maar is dat dan simpelweg de tandvorm verschalen met de radius?
Of misschien kijk ik beter eerst even die videootjes die je aanhaalde :lol:
P.S. Zilverstaal is een mooi materiaal voor een cardanas en is bij Conrad te koop.
Yup, ik heb het in 4mm, 6mm en 8mm. :lol:
Ik zal straks eens langs de lokale industrietoko fietsen, kijken of die wat bruikbaars hebben. En anders maar een stukje bestellen idd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Opmeten kegeltandwieltje

Bericht door rien1959 »

Eerst kijken en dan vragen ! Ongeduldige leerling ...... :lol:
Plaats reactie