Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door joopbos »

Het feit dat je niet zomaar een balg in iemands longen leeg kunt duwen, maar dat dat op basis van gecontroleerde druk moet gebeuren is een eye opener wat mij betreft. Ook dat de uitadem druk positief moet blijven is iets wat ik niet had verwacht.
Die balgen zijn ook bedoelt voor beademen op de hand. Dat gebeurt normaal in noodgevallen en dan uitsluitend door getrainde verplegers. De ene long is namelijk niet de andere long. Er zijn heel fexible longen en hele stijve longen. Een getraind iemand kan voelen hoeveel weerstand de longen hebben en heeft het in zijn vingers om de maximaal toegestane druk te overschreiden. Zo zijn er meer parameters waarmee tijdend beademen rekening moet worden gehouden. Ook bij een ballonmachine zullen al deze parameters gemeten en bewaakt moeten worden.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door WillyH »

Vanmiddag om 13u was er tijdens het VTM nieuws een item over de ingenieursstudenten die met behulp van ruitenwissermotoren beademingstoestellen samenstellen. Men heeft van verschillende autofabrikanten al motoren geschonken gekregen maar de keuze is gevallen op vrachtwagen ruitenwissermotoren. Volvo en DAF sponsoren en hebben een aantal motoren geschonken.
Als ik me niet vergis was er ook een Eding besturingsscherm te zien, ik weet niet waar dit voor in gebruik was.
Voor wie interesse heeft, de uitzending kan men herbekijken via VTM.be maar dit staat op dit moment nog niet online. Het item is ongeveer 30 min in de uitzending, net voor de sport sectie. Als ik een directe link van het onderwerp vind, zal ik deze hier posten.
Ondertussen wat achtergrond informatie, niet enkel over de VUB studenten: https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... toestellen

UPTDATE: de bewuste nieuwsuitzending is te bekijken (na opgave e-mailadres) via https://vtm.be/vtmgo/afspelen/e23758801 ... 10056e17f9
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door fluppie »

Ik zag het ook net (avondjournaal), en dacht hé dat lijkt op die screenshots van de Eding CNC site :).
20278
20279
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door WillyH »

De beademingsmachine van de broers is klaar voor certificatie:
https://www.hln.be/in-de-buurt/aalst/al ... ~a456b7d8/
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

printbare modellen

Bericht door Maarten Visser »

Kijk, uit de USA komt ook wel wat goeds (zoals mijn Form2). NIH (national Institute of Health) publiceert printbare modellen, met stl en x3d bestanden erbij.
Hierzo: https://3dprint.nih.gov/
groeten, Maarten
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door kawarider »

Wel gaaf om te zien dat initiatieven succesvol zijn. Zou sonde zijn als die doodbloeden.

Zeker die broertjes, kicken.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

Hulp gevraagd
heb vandaag contact gehad met iemand die met name voor de Zorg gelaatsmakers maakt die of gratis of tegen maakprijs afgegeven worden
ik kon ze helpen met een stapel folie
nu horde ik dat ze met de productie achter lopen ook door het probleem dat eer bijna geen folie meer te krijgen is
zijn hier leden die eventueel bereid zijn mee te helpen met het printen van de opname ze gebruiken nu normale nylon
kleur is niet belangrijk

voor elke hulp alvast mijn dank
Hans
https://makersagainstcorona.net/?fbclid ... 8bPqfN23Jk
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11038
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Als die dingen ook daadwerkelijk gebruikt worden wil ik best meehelpen. Nylon heb ik niet, PETG, ABS en ASA wel.

Grootste probleem hier in NL is het management in de zorg. Ik sprak er laatst weer een paar die aan het klagen waren over gebrek aan mondkapjes en gelaatsmaskers, ik meldde dat gelaatsmaskers geprint konden worden en dat dat in bijvoorbeeld Duitsland ook op best redelijke schaal gebeurt. Maar dat soort flexibiliteit zit er bij veel van die lui echt niet in. Van personeel dat ziek word hebben ze niks te lijden, van vervelende vragen over materiaal zonder keurmerk wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Printen kan ik niet maar als er wat gelaserd moet worden roep je maar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door kawarider »

Net hier ook berichtje naartoe gedaan, petg moet toch ook kunnen?
Ballegooien, is het scherm snijden niets voor je.
Jacala, hier ook al mee bezig?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door kawarider »

Motormuis, we hebben nog wat rollen petg hier die we er graag voor zouden opmaken. Is dat wat? Heb je een bestand?
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

vooraf hartelijk dank voor jullie reacties
ik ga achter de tekeningen aan en de vraag of het ook PET g mag zijn

als ik antwoorden heb meld ik mij
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door kawarider »

Zojuist bericht gekregen, ze zitten te springen om de houders. Printen, mannen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11038
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Ik heb ze ook maar een berichtje gestuurd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie