Draaibank HBM 290 V - F

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2020 22:28

Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Boersma »

Mijn ervaring met de HBM draaibanken.
Ik kocht een HBM draaibank Type 290 V -F PRO. Een hele mooie machine, alleen hij draaide alleen linksom en dat was het.
Na controle van het elektronisch gedeelte en het demonteren van het relais kwam ik er achter dat de contactpunten van het gedeelte voor rechtsom draaien vast gebrand was. Het was toen een kleine moeite om de draaibank draaiende te krijgen.
Aangezien ik graag eenzelfde draaibank maar dan met een freeskolom wilde hebben moest ik wat geduld hebben. Mijn geduld werd 3 weken geleden beloond.
Door helaas een sterfgeval kwam er een HBM 290 V-F PRO met freeskolom te koop. Ik heb de machine opgehaald, daar laten draaien en dat was perfect.
Thuis gekomen de draaibank op zijn plek gezet en er mee aan het werk. BOEM. Toen had ik een groot probleem, hij draaide maar na 5 min sprong in huis de zekering eruit terwijl de smeltveiligheden van de draaibank heel bleven. Ja en dan heb je een probleem die opgelost moet worden. Als je HBM benadert kan dat alleen per mail en moet je afwachten wanneer je bericht krijgt. Zelf ben ik gaan zoeken en wat bleek: De motor was goed, maar de storing zat in de printplaat, nl een doorgeslagen Mosfet van het type D6025L. Een printplaat kost 156 euro Bij Aliexpress 56 euro . Na nogal wat zoek werk heb ik de mosfet vervangen en de draaibank werkt weer perfect.
Je ziet een printplaat hoef je niet altijd vervangen ook al wordt dat door HBM aangegeven.
Ik hoop hiermee anderen die met de HBM problemen hebben een tip te geven. Zelf uitzoeken heeft zo toch de voorkeur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Kjelt »

Altijd mooi om te lezen dat iemand zijn elektronica weer heeft gerepareerd. 8)
De vraag is wel waarom vloog die fet er uit ? En wat voorkomt dat dit nog een keer gebeurd.
Overigens vind ik 1,2,3 alleen een gelijkricht diode met dat typenummer.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door frans32 »

Datasheet is jullie vriend.

https://www.littelfuse.com/~/media/elec ... et.pdf.pdf

Inderdaad een diode in een TO-220 huisje.

Was alleen dit onderdeel stuk op het pcb?

Mvg,

Frans32
Boersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2020 22:28

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Boersma »

Alleen deze mosfet was stuk en na het plaatsen van een nieuwe werkt de draaibank weer perfect.
Zelf vermoed ik dat toen ik een gedeelte stemgebruik afdraait de aanzet te groot was waardoor r te veel vermogen van de motor gevraagd werd. Dus ging hij doorsijpelt ge na heen en somt door. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Ik heb HBM er een mail over gestuurd maar daar zal denk ik geen reactie o komen zoals gebruikelijk bij hun.
Boersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2020 22:28

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Boersma »

Alleen deze mosfet was stuk en na het plaatsen van een nieuwe werkt de draaibank weer perfect.
Zelf vermoed ik dat toen ik een gedeelte stemgebruik afdraait de aanzet te groot was waardoor r te veel vermogen van de motor gevraagd werd. Dus ging hij doorsijpelt ge na heen en somt door. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Ik heb HBM er een mail over gestuurd maar daar zal denk ik geen reactie o komen zoals gebruikelijk bij hun.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Kars-cnc »

Boersma schreef: 03 mar 2020 09:58 Dus ging hij doorsijpelt ge na heen en somt door.
Ik zit al heel lang in de electronica maar dit laatste fout-mechanisme kende ik nog niet :lol: (sorry, kon het even niet laten).
Boersma schreef: 03 mar 2020 09:58 Ik heb HBM er een mail over gestuurd maar daar zal denk ik geen reactie o komen zoals gebruikelijk bij hun.
Ik neem aan dat je een link naar een Youtube filmpje wilde invoegen? Je moet nadat je op de "Youtube" knop hebt gedrukt nog handmatig de link uit de browser-adresbalk ertussen kopiëren. Niets gaat automatisch hier, en dan heb je nog geluk dat het niet om een afbeelding gaat, daar moet je eerst een handleiding voor doornemen :mrgreen:

Voor afbeeldingen plaatsen zie: viewtopic.php?f=41&t=15474
Streumer
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2017 20:34

Re: Draaibank HBM 290 V - F

Bericht door Streumer »

Ik ben in het bezit van een Bernardo Proficenter 700 BQV wat volgens mij dezelfde machine is als jij, maar omdat de combinatie niet echt handig vond heb ik onlangs de freeskolom op een kruistafel van HBM gemonteerd gezien Bernardo en HBM van dezelfde fabrikant komt, het was te omslachtig om steeds om te bouwen van draaibank naar freesmachine.
Ook heb ik naar alle tevredenheid op de draaibank een Chinese DRO gemonteerd nu alleen nog de glaslinialen bestellen voor de freesmachine die ik dan aansluit op dezelfde unit, Nu mijn vraag heb je nog de gegevens van de printplaat bij ALI?
Plaats reactie