Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Tadango »

Even iets anders, maar hier is vast wel iemand met een goede tip. Mijn vader wil een stoom tractor bouwen maar wil deze niet op stoom laten lopen (ivm gemak, gevaar edg). Het wordt een grote machine van een kg of 30 - 60 (hij weet nog niet exact welke, maar ongeveer dat formaat). Het idee is om er een kar achter te maken met een lucht tank, compressor en accu's. De spanning is dus beperkt tot een volt of 50 voor de compressor (worden Lithium Polymeer accu's). We hebben eigenlijk nog geen idee naar het verbruik maar schatten 50 a 100L per minuut bij 1.5 bar. We willen een standaard compressor tank gebruiken, dus zeg 10 bar max. De loopduur van de tractor zonder compressor zou ongeveer 1 minuut moeten zijn, dus rond de 10 - 15L.

Nu zal deze machine op beurzen edg gaan staan en dan is een luide compressor niet echt handig. Wat is een manier om genoeg volume te hebben met een beperkt geluid? De machine zal nooit continu op max vermogen lopen maar je moet ook niet om de minuut staan wachten. Er zal elektronica op komen om de druk edg te kunnen instellen / regelen in de tank en naar de tractor. Het geheel wordt op afstand bestuurd uiteindelijk.

De compressor mag iets kosten maar het moet niet te gek worden. Zelf bouwen zal lastig gaan om een goed rendement te krijgen denk ik (kleine draaibank is aanwezig). Kleine brushless motoren edg (tot enkele kw's) hebben we ook voldoende :) Zelfbouw mag uiteraard wel, maar het resultaat moet goed zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Kjelt »

De laagspanning 12V en 24V compressoren die ik ken zijn allemaal max 3 bar ofzo.
Misschien dat er wel voor de mobiele werkplaats ofzo iets is maar dat zal best duur worden ?

Je zou evt. als alternatief nog een 24V naar 230V spanningsomvormer kunnen toepassen om vervolgens een standaard low noise compressor te gebruiken.

Edit:
correctie ze zijn er wel met LiIon accus e.d. maar zonder tank, meer om je banden op te pompen etc. niet echt wat je wilt denk ik omdat die meestal ook niet voor langdurig bedrijf geschikt zijn.
Kijk eens bij bol.com onder compressoren en selecteer het accu filter.

https://www.bol.com/nl/p/greenworks-acc ... -snellader
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Tadango »

Kjelt schreef: 25 feb 2020 14:22 De laagspanning 12V en 24V compressoren die ik ken zijn allemaal max 3 bar ofzo.
Misschien dat er wel voor de mobiele werkplaats ofzo iets is maar dat zal best duur worden ?

Je zou evt. als alternatief nog een 24V naar 230V spanningsomvormer kunnen toepassen om vervolgens een standaard low noise compressor te gebruiken.
Dat kan, maar is niet efficiënt. Als dat gewoon een motor aangedreven compressor is, dan is het een kwestie van de motor eruit en een andere erin. Ik vermoed alleen dat die motor in de behuizing geïntegreerd zit, wat het allemaal weer lastiger maakt.

En ik ken meeeeeer dan genoeg 12V compressoren die ver over de 10 bar gaan :) Die kleine goedkope auto compressoren doen soms bijna 18 bar.... maar over geluid en efficiëntie moet je dan niet beginnen.... en opbrengst ook niet.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door mark3 »

waarom geen duikfles (200 bar, dacht ik) in de aanhanger leggen. Kun je best een tijdje op rijden.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Tadango »

mark3 schreef: 25 feb 2020 14:44 waarom geen duikfles (200 bar, dacht ik) in de aanhanger leggen. Kun je best een tijdje op rijden.
Klinkt op zich niet zo gek.... 230bar 6L zou bij 1.5bar 920 liter zijn. Afhankelijk van het verbruik kan je daar even mee vooruit. Het is alleen erg onhandig om afhankelijk te zijn van een vul locatie..... en ik denk niet dat mijn vader daar blij mee zal zijn. Het scheelt wel weer een hoop complexiteit.....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Kjelt »

Tadango schreef: 25 feb 2020 14:32 Dat kan, maar is niet efficiënt.
Als dat gewoon een motor aangedreven compressor is, dan is het een kwestie van de motor eruit en een andere erin.
Ik vermoed alleen dat die motor in de behuizing geïntegreerd zit, wat het allemaal weer lastiger maakt.
Dan zou je daar eens naar kunnen kijken, dat zijn volgens mij snaaraangedreven compressoren.
Je zou de snaar een andere kant naar de nieuwe DC motor kunnen leggen.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Tadango »

Dit soort compressoren zie je veel, maar dat lijkt allemaal compact met een geïntegreerde motor met een dubbele as. Met een riem heb ik nog niet gevonden... zou wel ideaal zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Ballegooijen »

waarom geen duikfles (200 bar, dacht ik)
Bij de brandweer wordt tegenwoordig 300 bar gebruikt. Voor duikflessen weet ik het niet maar is wellicht ook al 300 bar. Zijn tegenwoordig ook composiet flessen en wegen bijna niets meer.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door DaBit »

Laatst in Egypte hadden de duikers 300 bar flessen inderdaad.
Alternatief is CO2; uit een 2kg flesje haal je 1000 liter gas bij atmosferische druk.

Kwa compressor: de pompen zoals op 230/400VAC compressoren zit kun je los kopen. Zie voor inspiratie bijvoorbeeld hier. Maar handig is dat toch ook niet helemaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Wat ik niet snap is waarom een stoomtractor te maken en dan op lucht te gaan rijden. Ze er dan direct een elektromotor in.
Mijn stoomtractor van 45kg werkt het beste op 4 á 5 bar. Het is toch de bedoeling van een stoommachine op stoom te draaien. De geur alleen al, geweldig.
Technisch moeten er een aantal veranderingen, in de machine plaats vinden, ik denk alleen maar aan de smering van de zuiger in de cilinder. Hoe had je dat bedacht.
Er is weinig leuker dan met een echte stoomtractor te rijden. Kom eens kijken.
Groet, Peter
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Tadango »

Klopt Peter, maar indoor op beurzen met kleine kinderen is lucht handiger. Mijn vader is op leeftijd en wil het liever op lucht laten draaien. Ook de ketel laten keuren edg is wat hij niet wil. Ik ben het 100% met je eens. Smering is een punt van aandacht. Daarnaast wil hij de tractor zo schaal mogelijk hebben maar wel bestuurbaar. Lucht is dan handiger. Tja, vaders...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door Danny »

Tadango schreef: 25 feb 2020 14:51
mark3 schreef: 25 feb 2020 14:44 waarom geen duikfles (200 bar, dacht ik) in de aanhanger leggen. Kun je best een tijdje op rijden.
Klinkt op zich niet zo gek.... 230bar 6L zou bij 1.5bar 920 liter zijn. Afhankelijk van het verbruik kan je daar even mee vooruit. Het is alleen erg onhandig om afhankelijk te zijn van een vul locatie..... en ik denk niet dat mijn vader daar blij mee zal zijn. Het scheelt wel weer een hoop complexiteit.....
https://www.ebay.com/itm/PCP-Hand-Pump- ... NQjvRJu8VQ

Moet je nadien niet meer naar de fitness.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Compressor (12/24V) met goede opbrengst en beperkt geluid gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie