Zelfafsluitende snelkoppelingen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door DaBit »

Het aloude 'hoe vind ik het spul wat ik hebben wil?'-probleem.

Ik zoek lieve kleine slang-slang snelkoppelingetjes waarbij beide delen zelfafsluitend zijn, geschikt voor water tot een bar of 2. Doorlaat van een mm of 3 is genoeg, en het zou zelfs prettig zijn als ze niet vergrendelen maar op veerkracht in elkaar blijven zitten of anderzins losschieten als er te hard aan getrokken word. Twee koppelingen in 1 huis zou nog mooier zijn, en makkelijk in/uit elkaar heeft de voorkeur.

Nu kan ik wel googelen, maar ik ken de terminologie niet zo goed dus dat is meer een sleepnet uitgooien en hopen dat er wat blijft kleven. Die dingen die ik ooit op mijn lasapparaat geplaatst heb zijn wel prettig, dus daar eens naar wezen kijken. Hier kom ik bijvoorbeeld 'type 21' tegen. Dan zou je zeggen dat er ook nog wel andere types zijn?

Verder ken ik de koppelingen van CPC; die gebruikte ik in brandstofleidingen om makkelijk de benzinetank van een motorfiets te kunnen halen. Maar dat vind ik geen hele prettige koppelingen. Rubber ringetje in die dingen heb je gauw gesloopt, en lekker soepel in/uit elkaar gaan die dingen eigenlijk ook niet.

Wie is er hier bekend in het oerwoud van de koppelingetjes?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door Kjelt »

Dat zijn de bekende pneumatische koppelingen ook zeer klein verkrijgbaar maar volgens mij niet voor water geschikt.
Voor water ken ik alleen de plastick koppelingen met een kraantje er aan vast, die kun je van Eheim krijgen bij de aquariumwinkels en uiteraard de snelkoppelingen van Gardena van de tuinslangen, die kunnen wel 2 bar water aan, ook plastick.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door janplastiek »

Heb je deze niet al eens gehad
8270
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door DaBit »

Staat me wel iets van bij al zag ik ze niet liggen in mijn bakje met wazige koppelingen. Maar dan nog zijn die eigenlijk al een stuk lomper dan ik ze zou willen hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door HD13 »

Kwam deze tegen wel zelf even spitten op de site.
https://www.teesing.com/nl/page/product ... oppelingen
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door staandeklok »

Festo, heeft ze in vele soorten en maten. Voor lucht/gas bedoeld, maar ik heb een aantal kleinere in gebruik, waar koelvloeistof doorheen gaat, hetgeen ook zonder problemen verloopt.
Voor het wisselen van gassoort op mijn lasapparatuur een super oplossing.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door Caesar »

In de waterkoel-wereld voor de pc is er wel e.e.a te krijgen denk ik
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door Grafjan »

De regen installatie van mijn terrarium werkte ook met dat festo spul.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door DaBit »

HD13 schreef: 08 feb 2020 18:18 Kwam deze tegen wel zelf even spitten op de site.
https://www.teesing.com/nl/page/product ... oppelingen
Die hebben wel het een en ander. Deze is best lief!. Da's dan 'series 20', 5mm^2 doorlaat. Series 21 is 20mm^2.

Die series 20 koppelingen zijn wel aardig aan de prijs in vergelijking met series 21. Maar eens kijken wat de lokale Rectus dealer moet hebben voor die dingen.
staandeklok schreef: 08 feb 2020 19:56 Festo, heeft ze in vele soorten en maten. Voor lucht/gas bedoeld, maar ik heb een aantal kleinere in gebruik, waar koelvloeistof doorheen gaat, hetgeen ook zonder problemen verloopt.
Voor het wisselen van gassoort op mijn lasapparatuur een super oplossing.
Van Festo vind ik eigenlijk alleen de KS/KD3. Die zijn lomper dan Rectus series 20, en de zelfafsluitende lijkt er alleen in G1/8 te zijn. Als ik daar weer een slangkoppeling aan moet knopen word het nog lomper.


Misschien handig om de toepassing te vermelden: ik ben eens aan het prakkizeren over een klimaatcontrole-vestje voor op de motor. Elke keer als het kwik boven de 30 graden uit komt denk ik 'oja, dat had ik moeten doen'. Ik heb een verdampings-vestje, maar dat is het 'm toch ook niet.
80W TEC-koelers heb ik nog liggen, ik heb nog ergens een klein 12VAC espressomachine-achtig pompje liggen, wat koelers voor Xeon-processoren ook. 1+1=2.
Initiele idee was om alles in een vest te bouwen, maar de hitteproductie van 2 80W TEC's is gewoon te groot. Losse compacte unit met de TEC's en circulatiepomp is handiger, kan eventueel onder het tasje op de bagagedrager. maar dan moet je wel het vest makkelijk kunnen koppelen. En idealiter schieten de koppelingen los als je de boel horizontaal parkeert of even vergeet dat je nog vastzit als je wegloopt.

Vest zelf ben ik ook nog niet over uit. Alleen slang lijkt me niks, daar heb je wel erg veel van nodig om genoeg oppervlak te creeren. En dat oppervlak heb je nodig om de temperatuur van het circulerende water zo hoog mogelijk te houden. Dunne flexibele panelen construeren uit zacht PU of siliconen (zeg shore A10-A20) met serpentine erin is nog wel te doen; kern printen in oplosbaar materiaal of gieten uit paraffine, hars er overheen, kern eruit smelten/oplossen, klaar.

Het zijn nog losvaste ideetjes, maar als sinds ik motor rij heb ik zoiets van 'praktisch of niet, eigenlijk wil ik gewoon een klimaatcontrole-vest'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door serum »

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door assink »

Voor TIG toorsten zijn er ook van die koppelingen voor gas en de waterkoeling?
Dat zijn ook wel mooi compacte dingetjes, of deze zelf afsluitend zijn weet ik echter zo snel niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door DaBit »

serum schreef: 09 feb 2020 13:30 Heb je het al eens in de spuitgiethoek gezocht?
Wel gekeken, maar lief en klein zijn die niet.
mjeuring schreef: 10 feb 2020 09:06 Vooruit, doe ik ook mee: https://docs.rs-online.com/741d/0900766b81258487.pdf
Dat zijn die CPC-koppelingen waar ik het over had. Ik vind ze absoluut niet prettig, en voornamelijk bruikbaar voor situaties waar je iets voor onderhoud een keer los wil maken.
assink schreef: 10 feb 2020 10:19 Voor TIG toorsten zijn er ook van die koppelingen voor gas en de waterkoeling?
Dat zijn ook wel mooi compacte dingetjes, of deze zelf afsluitend zijn weet ik echter zo snel niet.
Ja, dat zijn dus die 'series 21' koppelingen. Die gebruik ik ook op mijn lasapparaat zonder te weten wat het was (gewoon bij de lokale lastoko gehaald), en die zijn best fijn. Heel compact is een slang-slang setje echter nog niet.
Maar het lijkt erop dat die toch wel het meeste waar voor het geld bieden. Een setje zit ergens tussen de 10 en 30 euro afhankelijk van uitvoering. De nog lievere koppelingetjes gaan daar ver bovenuit
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfafsluitende snelkoppelingen

Bericht door Kjelt »

Kwam deze gisteren bij een andere zoektocht toevallig tegen, weet niet of daar iets voor je bij zit ?

https://europe.dixonvalve.com/sites/def ... oducts.pdf
Plaats reactie