Koelen van de besturingskast

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

grin

Dabit
Lijkt mij niet handig, krijg je elke keer die klep op je bolletje als je wat in die kast moet doen. Zet je er een gasveer in om dat tegen te gaan, is de volgende die je wil helpen 2 meter 20 lang en loopt die een hernia op.

hij komt tegen de balken en 2 gasveertjes liggen ook al klaar
(en een personenlift, anders kan ik er niet bij)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Jacala »

Opzich lijkt het mij vrij eenvoudig toch? Als je luchtstroming binnen in de kast hebt en de interne temperatuur (bovenin) de kast niet te veel boven de temperatuur buiten de kast uit dan is er niks aan de hand.

Ik heb een electrakast van 180cm hoog, 130cm breed en 60cm diep. Hier zitten 4 100mm fans op die door 4 luchtfilters de lucht naar binnen blazen, overdruk dus.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nstallatie

De warme lucht kan via wat roosters weer naar buiten.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Diks »

In principe is een fan al genoeg aan de boven kant van de kast die laat je de warme lucht uit de kast zuigen en aan de onderkant een rooster met vilt
Zo krieer je een onderdruk in de kast en klaar


Mocht je net als ik gek zijn van case mode van computers
Dan zou je kunnen overwegen een aquarium te nemen monteer alles op plexiglas monteer die in het aquarium doe er mineraal olie in en grind met blauw licht lucht belletje
En je hebt hem gekoeld
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Onderdruk + spanen/stof = slecht idee...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door benkr »

De voeding (48V 3 kW server voeding) heeft 2 straaljager motoren om te koelen, 2 stuks 4 cm ventilatoren, de PC heeft een ventilator, blijven over de VFD , een 12 VDC voeding en de stepper drivers. Ik neig toch steeds meer naar misschien nog een ventilator ergens intern plaatsen die wat lucht langs die paar dingen trekt, en dan de kast volledig gesloten te laten. Het oppervlak van de kast is dusdanig groot dat, ook met die slechte warmte geleiding van polyester, ik denk dat het dan allemaal wel mee zal vallen, 100 Watt via ruim 1 vierkante meter overdragen op de omgeving met polyester als medium moet denk ik wel lukken. Er een gat in zagen en een ventilator plaatsen kan altijd nog. Ik kan ook altijd nog een koelplaat binnen en eentje buiten op die kast maken om zo de warmtegeleiding te verbeteren.
Waar de discussie mee begon was: hoe zorg ik er voor dat ik alle plekken waar warmte wordt ontwikkeld in een luchtstroom krijg.
En of je op die kast nu 1 of 10 ventilatoren plaatst, die vraag wordt daar niet mee beantwoord. In zo'n grote kast moet je echt goed nadenken over hoe dingen te plaatsen, anders gaat het ene ding het andere juist tegenwerken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 jan 2020 17:03 Als het mijn kast was zou ik 1x laagtoerig 120-200mm (want hoe groter hoe stiller bij dezelfde luchtverplaatsing) ventilatortje onderin aan de zijkant zetten met filter, bovenin iets waardoor de warme lucht ook weer weg kan (paar sleuven, gat met filter, leef je uit...), en klaar is DaBit. Het hoeft niet altijd ingewikkeld.
Ben het meestal wel met je eens maar dit keer :?:
In mijn game pc zitten inderdaad 14cm en 20cm Noctua fans vanwege het geluid maar om dat nou bij een freesmachine te doen die zelf 90+ dB produceert gaat me toch echt te ver :shock:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 27 jan 2020 16:58
Portje schreef: 27 jan 2020 15:44 en nou zou je denken wat een grote kast.
Een installatiekast is nooit te groot, nou ja nooit, niet gauw in ieder geval. Hij zit zo vol. :mrgreen:
ik heb daar eens over nagedacht en denk er over dan maar deze er bij te nemen.
hang ik hem maar bij de buren in de schuur.
een mooi bakkie van rvs
https://ibb.co/HF38J5L
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

Ai ai ai, rvs , als ik ergens nachtmerries van krijg is het dat wel :lol:
Wel een mooie kast.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 27 jan 2020 18:19 In mijn game pc zitten inderdaad 14cm en 20cm Noctua fans vanwege het geluid maar om dat nou bij een freesmachine te doen die zelf 90+ dB produceert gaat me toch echt te ver :shock:
Ze blijven ook langer stil en werken. De levensduur van lagers word gemeten in aantal omwentelingen, en kleine ventilatortjes moeten er veel meer maken.
Als je het filter even groot neemt als de ventilator: Het grotere filteroppervlak staat betere filtering bij gelijke restrictie toe, of minder restrictie bij gelijke filterprestaties. En het kan meer vuil vangen voor het verstopt zit.

Oftewel: waarom zou je het niet doen? De kast is hoog zat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 29 jan 2020 11:41 Oftewel: waarom zou je het niet doen? De kast is hoog zat.
Goed punt, enigste dat ik kan verzinnen is dat je een groot gat hebt waardoor stoorsignalen makkelijker naar buiten komen maar een geaard fijn metalen filtergaas helpt dat weer voorkomen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

DaBit schreef: ↑29 jan 2020 12:41
Oftewel: waarom zou je het niet doen? De kast is hoog zat.

eigenlijk vrij simpel
omdat ik er een stapeltje 80 nieuw heb liggen
en ik moet roeien met de riemen die ik heb, m.a.w
ik moet koelen met de fans die ik heb
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Oh, dan gewoon 80mm gebruiken. Doet de truuk ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

4 kleintjes maken 1 grote, toch?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Ik zou er 1 of 2 monteren en de rest gebruiken om het hoofd koel te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie