Koelen van de besturingskast

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

Ik was met benkr aan het doornemen hoeveel 80mm fans we nodig zouden hebben op onze stuurkasten.
1 inblaas en 1 uitzuig elk aan 1 kant van de kast, of 2 aan elke kant, of... enz

toen zei benkr dat het niet zozeer om de hoeveelheid fans ging maar hoe krijg je de 'hotspots' in de kast onder controle.

nu heb ik zelf een kastje van 80x60x32 cm b x h x d.

mijn vraag is dus wel duidelijk.
hoe hebben jullie berekent hoeveel fans je op en in jullie kast nodig hadden en hoe zorg je er voor dat er een goede flow in de kast is?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door benkr »

Dit gaat niet om de hoeveelheid ventilatoren, maar om er voor te zorgen dat op de plaatsen waar het nodig is de lucht in beweging is en blijft, en hoe ga je dat in zo'n monster van een kast uberhaupt voor elkaar krijgen.
Dat is wat ik bedoelde met die hotspots, als er ergens geen bewegende lucht is dan is dat misschien een probleem, maar of dat zo is moet ik nog gaan bedenken.
Het ligt natuurlijk ook aan de indeling van de kast.
Simpel aan een kant een 80mm ventilatortje en aan de andere kant een gat of ventilator doet de truuk niet, dat mag zeker zijn.
En dan nog een compacte PC er in met zijn eigen windmachine maakt het alleen maar complexer.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door fluppie »

Waarom geen rij 200mm+ fans aan de zijkant? Stiller en meer airflow 8).
https://tweakers.net/categorie/492/vent ... EwV6qtrQUA
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door benkr »

Ja, zou kunnen, maar wellicht is het alternatief wel helemaal geen ventilatoren er op, en is de koelcapaciteit van het oppervlak van de kast wel voldoende. Nadeel is dan wel weer dat we het hebben over een polyester kast, de warmte geleiding van dat spul is nu niet echt om over te juichen.
Voordeel is dan wel dat er ook geen stof wordt aangezogen wat weer voor andere problemen kan gaan zorgen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

Gelukkig stijgt warme lucht op, dus als er geen ventilatoren in de kast zitten kun je volstaan met een gat ergens onderin met filterstof en een kleine fan die een paar kuub per uur blaast aan de bovenkant.
Echter als er een pc in zit en vfd die hebben zelf fans waardoor het complexer wordt.
Het mooiste is om de fan vd voeding van de pc dan ook zelf naar buiten te laten blazen.

Wat goed helpt bij dit soort thermische puzzels is de kast te sluiten en dan na 5 minuten openen en met een thermische flir camera te kijken waar de pijnpunten zitten.
Misschien leuk voor de open dag.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 26 jan 2020 23:51 Misschien leuk voor de open dag.
Er zijn een paar probleempjes nl.:
1. De kast moet nog gebouwd gaan worden;
2. Als je dit soort metingen wil doen moet je dat onder bedrijfsomstandigheden doen, en ook de machine is nog lang niet klaar;
3. Ik heb geen Flir tot mijn beschikking, had ik "vroeger op mijn werk wel" ik heb er eigenlijk ook geen behoefte aan moet ik zeggen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 27 jan 2020 09:50 Er zijn een paar probleempjes nl.:
1. De kast moet nog gebouwd gaan worden;
2. Als je dit soort metingen wil doen moet je dat onder bedrijfsomstandigheden doen, en ook de machine is nog lang niet klaar;
Ja dat is inderdaad wel essentieel. :mrgreen:
3. Ik heb geen Flir tot mijn beschikking, had ik "vroeger op mijn werk wel" ik heb er eigenlijk ook geen behoefte aan moet ik zeggen.
Je kunt hem van me lenen tzt, ik gebruik hem regelmatig, checken van isolatie in huis, elektronica temperatuur checken bij reparatie of ontwerp.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

Ik heb eigenlijk het idee dat mijn vraag niet duidelijk genoeg is/was.

ik was benieuwd hoe andere op het forum dat gedaan hadden.
de vraag was:
hoe hebben jullie berekent hoeveel fans je op en in jullie kast nodig hadden en hoe zorg je er voor dat er een goede flow in de kast is?

dus met andere woorden:

hebben jullie met het bouwen van jullie kast daar rekening mee gehouden of hebben jullie gewoon een paar fans gepakt, die erop geschroefd, klaar
of hebben jullie wat meer gedaan om de flow in de kast goed te hebben.

misschien is de vraag nu wat duidelijker.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door karangetang »

Wat je ook monteert, je zal toch eerst het stofprobleem moeten oplossen een eenvoudig gaasdoekje lijkt mij niet voldoende
filters zoals gebruikt worden in stofzuigers lijken mij beter
Bijvoorbeeld zoiets?

https://www.stofzuigerswebshop.nl/produ ... 266-209374
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Pffff, hoeveel warmte hebben we het nou helemaal over? 100W? Dat is er al royaal over schat ik zo. Wat het spul aan vermogen uit het stopcontact trekt komt niet allemaal als warmte in die kast he?
PC heeft zijn eigen ventilatortje waar nodig, voeding idem, stepperdrives kunnen het met convectie af, etc. Weinig hotspots dus. Het enige wat je wil is dat de warmte niet opbouwt over tijd in die kast.

Even achterkant-bierviltje rekenen: 100W, temperatuurstijging van 15 graden vinden we nog wel acceptabel en zo niet dan doe je het rekenwerk maar overnieuw..
Warmtecapaciteit lucht is ~1kJ/kg.K. Voor 100W bij 15K stijging hebben we dus 6,7 gram/sec aan lucht nodig, oftewel 24kg/uur.
Dichtheid lucht bij kamertemperatuur is ~1.2kg/m3, oftewel je hebt 20m3/uur aan lucht nodig.

Een enkele 80mm axiale ventilator doet al gauw 40-50m3/h. Die voldoet dus zelfs met wat restrictie (filter..) nog wel. Een 120mm of 200mm ventilator doet nog meer lucht met minder herrie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door hobbycnc23 »

Juist Dabit! Wat maken die anderen er toch een probleem van zeg. Die warmte ontwikkeling is helemaal niet zoveel, zie de berekening van Dabit. Bij mij komen alle kabels via een brede gleuf in de onderkant van de kast binnen. Toevoer van lucht ruim voldoende, ook een beetje stof, vind ik niet erg voor die paar hobby uurtjes. In mijn kast zitten bovenin aan de zijkant twee filters 120 x 120 mm. Één ventilator erop en klaar.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Portje »

goed zo Dabit,

ik liep al te denken, die kast is zo groot daar past wel een binnen unit van een split airco in, dan heb ik een koude probleem, haha

grapje

https://ibb.co/2vbVxKs

ik dacht zelf de kast te kantelen 800x600 en op te hangen zodat deur een klep wordt die naar boven scharniert
dan 2 80mm fans per kant verdeelt, met een filter, aan de zijkanten.
desnoods nog 1 of 2 aan de bovenkant, klaar

en nou zou je denken wat een grote kast.
maar hoe verder ik er vandaan ga staan hoe kleiner hij wordt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 27 jan 2020 15:44 en nou zou je denken wat een grote kast.
Een installatiekast is nooit te groot, nou ja nooit, niet gauw in ieder geval. Hij zit zo vol. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koelen van de besturingskast

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 27 jan 2020 15:44 ik liep al te denken, die kast is zo groot daar past wel een binnen unit van een split airco in, dan heb ik een koude probleem, haha
Nou, ik weet uit ervaring dat PC-processoren zo tot de -100C alleen maar beter gaan werken. Daaronder krijgen ze het wel koud.
ik dacht zelf de kast te kantelen 800x600 en op te hangen zodat deur een klep wordt die naar boven scharniert
Lijkt mij niet handig, krijg je elke keer die klep op je bolletje als je wat in die kast moet doen. Zet je er een gasveer in om dat tegen te gaan, is de volgende die je wil helpen 2 meter 20 lang en loopt die een hernia op.
dan 2 80mm fans per kant verdeelt, met een filter, aan de zijkanten.
desnoods nog 1 of 2 aan de bovenkant, klaar
We (nouja, ikke) waren al tot de conclusie gekomen dat er alleen ophoping van warmte voorkomen moet worden en er niet echt een stevige luchtstroom langs componenten nodig is want die hebben zelf al voorzieningen.
Als het mijn kast was zou ik 1x laagtoerig 120-200mm (want hoe groter hoe stiller bij dezelfde luchtverplaatsing) ventilatortje onderin aan de zijkant zetten met filter, bovenin iets waardoor de warme lucht ook weer weg kan (paar sleuven, gat met filter, leef je uit...), en klaar is DaBit. Het hoeft niet altijd ingewikkeld.
en nou zou je denken wat een grote kast.
maar hoe verder ik er vandaan ga staan hoe kleiner hij wordt.
:lol:
Met elektrakasten is het overigens net zo als met hobbyhokken: als ze leeg zijn lijkt het heel wat, maar uiteindelijk kom je toch ruimte te kort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie