Berekening doorbuiging alu platstaf

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 12 jan 2020 22:07 Kjelt, waarom gebruik je het doek niet om die doorbuiging in het midden te voorkomen. Met andere woorden maak het doek vast in de Alu strip.Bijvoorbeeld door over de hele breedte van 3 mtr. een groef in het alu te maken en vervolgens met een pees het doek aan de strip vast te maken. Of alleen in het midden het doek aan de strip vast maken (lijmen?). Bij oude projectie schermen is de onderkent van het doek over de volle breedte in een stok of buis geschoven door een gleuf o.i.d.
Geert , ja dat doe ik ook, die stof wordt om de staf heen gevouwen en met dubbelzijdige tape vast gezet en dan met hand naald en draad nog eens improvisorisch genaaid.
De stof is vrij veerkrachtig dus ik wil gewoon het zekere voor het onzeker dat de staf zelf niet mm's doorbuigt.
Door bovenstaande berekeningen ben ik gerust gesteld dat het met een 70mm staf wel goed zal gaan ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 12 jan 2020 22:18
hobbycnc23 schreef: 12 jan 2020 22:07 Kjelt, waarom gebruik je het doek niet om die doorbuiging in het midden te voorkomen. Met andere woorden maak het doek vast in de Alu strip.Bijvoorbeeld door over de hele breedte van 3 mtr. een groef in het alu te maken en vervolgens met een pees het doek aan de strip vast te maken. Of alleen in het midden het doek aan de strip vast maken (lijmen?). Bij oude projectie schermen is de onderkent van het doek over de volle breedte in een stok of buis geschoven door een gleuf o.i.d.
Geert , ja dat doe ik ook, die stof wordt om de staf heen gevouwen en met dubbelzijdige tape vast gezet en dan met hand naald en draad nog eens improvisorisch genaaid.
De stof is vrij veerkrachtig dus ik wil gewoon het zekere voor het onzeker dat de staf zelf niet mm's doorbuigt.
Door bovenstaande berekeningen ben ik gerust gesteld dat het met een 70mm staf wel goed zal gaan ;-)
Ik denk dat je hier sterk overdrijft. De elasticiteit van de stof zorgt ook voor tegenkrachten, er is nl. kracht voor nodig om een bepaalde rek te verkrijgen, die kracht mag je als tegengestelde kracht inbrengen voor je doorbuiging. Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat als je uitgaat van 0,5 tot 0,33 van wat je hier uitrekent je nog steeds ruim binnen je eigen gestelde marge/limiet blijft. Bovendien is het geen strip die alleen aan de uiteinden is opgelegd, hij is over de volle lengte aan de stof gemaakt en zal daardoor ook overal die tegenwerkende kracht ondervinden, dat wordt dan een heel andere formule, zeker weten een heel complexe zelfs, en dan kom ik op een gebied waar ik beslist niet wil zijn of komen.

Ik heb ooit een probleem aan een TU natuurkundige voorgelegd in een half uurtje, die er vervolgens zo ongeveer 2 jaar (met hulp van andere wiskundigen zelfs) over heeft gedaan om het in een formule te gieten en dat naderhand ook nog in software en een werkbare methodiek te gieten. En het mooie was dat die methodiek precies was wat ik in gedachten had, het was zo simpel te vertellen dat de adders goed verstopt zaten in het gras.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

Hi Ben,
Ok mee eens hoor ik wil gewoon van de worst case uitgaan, zodat ik de exercitie van het bouwen niet twee keer hoef te doen EN er is ook een masking die van beneden naar boven gaat in dat geval trekt de stof de verkeerde kant op.
Daarnaast waar het eigenlijk mee begon is dat ik zo'n berekening ook zelf wil kunnen maken omdat ik er niet uitkwam. Zo leer je weer eens wat ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 12 jan 2020 21:58 Ik snap alleen eigenlijk niet waarom een 20x4mm U profiel minder doorbuigt dan een 20x4 staf ?
Neem een dunne strip als voorbeeld. Plat is hij makkelijk te buigen, hoogkant is hij sterk.
Bij een U profiel zit door de vorm het grootste gewicht in de sterke zijkanten. Daardoor zal hij in vergelijking tot een massief profiel onder zijn eigen gewicht, minder doorbuigen. Het massieve profiel als geheel is wel sterker en buigt onder belasting minder door.
Een U profiel met de zelfde massa als een massieve profiel is beduidend sterker dan het massieve profiel. Het is niet voor niets dat daar waar het licht en sterk moet zijn, gebruik wordt gemaakt van holle profielen.

Een opstaand profiel, zal bij een zelfde buiging meer gerekt worden aan de boven kant en meer ingedrukt aan de onderkant , dan een liggend profiel. Hoe hoger de rek, hoe hoger de (tegen) kracht, net als bij een elastiek/veer.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

Bedankt dat maakt het voor mij duidelijk.
Nu brengt me dit aan het denken je opmerking hol profiel is sterker en wat ik me kan herinneren is een ronde vorm supersterk, zou een ronde buis in dit geval nog een verbetering zijn ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door hfjbuis »

Een rond profiel is in alle richtingen even sterk. Dat kan gewenst zijn. Anders kan het profiel (U,T,H,etc) helpen om de gewenste sterkte in een richting met zo min mogelijk materiaal te realiseren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie