Hosiden HDR2259

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Hosiden HDR2259

Bericht door DaBit »

Ik heb al een tijdje een made-in-china AGM X2 telefoon, en dat ding bevalt me uitstekend. Op 1 ding na: het luidsprekertje aan de bovenkant, wat je gebruikt om te bellen, is stuk. Al ruim een jaar ofzo.
Contact met die Chinezen schoot destijds niet erg op, kastje-muur en uiteindelijk helemaal geen communicatie meer. Tweede poging die ik deed kwam het erop neer dat ik een compleet frontje nodig zou hebben van ene paar honderd dollar; net niet meer dan wat ik voor de hele telefoon betaald had. Knap irritant; dan moet je dus je bluetooth-oortje tevoorschijn toveren of handsfree bellen. Maar om nou een prima bevallende telefoon af te schrijven om een luidsprekertje? Daar heb ik toch ook geen vrede mee.

Nu kwam ik een maandje geleden een speakertje tegen op een of andere vage Indiase site wat volgens de beschrijving de goeie zou moeten wezen. Maar de gok gewaagd, en inmiddels binnen. Maar helaas, het is het de verkeerde; het is het andere luidsprekertje, het ding dat voor handsfree bellen en herriemaken enzo zorgt.

Omdat de telefoon toch al ver open was de boel maar helemaal uit elkaar getrokken en gekeken of ik nog wat kon foezelen. Helaas; speakertje meet oneindige weerstand over z'n aansluitingen en zolang ik geen verse heb ga ik 'm niet uit het frontje snijden (wat dat betreft snap ik wel dat die Chinezen me perse een heel frontje aan wilden smeren).

Die telefoon zit trouwens wel gruwelijk mooi in elkaar. Warmte van de processor word netjes naar spuitgegoten aluminium geleid, over de printen zitten nog vezelversterkte kapjes om de boel te verstijven en DaBit-bestendig te maken, de stekkertjes vallen op de halve millimeter nauwkeurig op de plek, de hele binnenkant is afgedicht met een mooie gesneden pakking en ene kap die met schroeven vast zit in plaats van wat dubbelzijdige tape, bla.

Magoed, ik heb nu wel een typenummer van dat luidsprekertje. Hosiden HDR-2259.

Afbeelding

Is zowaar nog een ding van een echte fabrikant ook. Maar ik kan er alsnog nergens eentje te koop vinden.

Jullie weten wel eens ooit wat. Iemand hier enig idee?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door Tadango »

https://www.yoycart.com/Product/580470881462/

Voila :) Vraag me verder niets, dit is een google resultaat... :)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door keesfrees »

Interessant, dit soort reparaties, ik heb hier ook nog een stapel liggen, voor later :-/
Soms zit het mee, en soms niet.
Zojuist de wasmachine weer aan de praat geholpen, maar dat is niet echt vergelijkbaar !

Bij de titel moest ik even denken aan : "Muss i den"
Maar dat geheel ter zijde.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door Kjelt »

Die hierboven kun je inderdaad bij diverse Hosiden distributoren wel vinden, of dat hem dan ook is en of ze hem per stuk gaan versturen ?

https://www.4starelectronics.com/part_d ... 14080.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door DaBit »

De meeste gewone distributors niet; die hebben of een MOQ, of een aanzienlijke kleine order fee.
Raar dat die Yoycart in mijn Google niet naar voren komt, maar ik heb die maar eens geprobeerd. Kost ook 10x het bedrag van 2 speakertjes (als je er 1 koopt dan zul je zien dat je 'm sloopt...) aan shipping- en paymentfees, maar ik kan er nog steeds geen verse vlotte DaBit-bestendige telefoon voor kopen.

Blijft toch wel een nadeeltje. De gangbare grote fabrikanten maken enkel nog telefoons die het absoluut niet leuk vinden om een keer een regenbui, modderbad of vliegles over zich heen te krijgen of die kwa specs 5 jaar terug in de tijd gaan. Vooral als je er geen 1000 euro aan uit wil geven. Mijn laatste 'gewone' telefoon was een Sony Xperia Z2. Met een levensduur van 2 dagen, toen krakte de glazen achterkant.... Nouja, dat is wel modern; als je een Galaxy of iPhone zonder scheur in je scherm hebt dan hoor je er eigenlijk ook niet bij.
Met een goed hoesje kom je best een eind, maar in het water een videootje maken van de kinderen die aan het zwemmen zijn of het ding op de motor monteren en in de stortregen 200km rijden kun je er alsnog niet mee, of je hebt een hoesje waar-ie de hele tijd in en uit moet. Als de boel zowiezo al niet verzuipt omdat waterdicht stiekum spatwaterdicht blijkt te zijn is de batterij al leeg voor je d'r bent, of bij 3 waterdruppels gaat je aanraakscherm een eigen leven leiden.

Maar voor die dingen kun je wel normaal onderdelen krijgen om de boel te repareren.

AGM, Ulephone, Blackview, Doogee, bla maken knap degelijke telefoons met aardige specs voor leuk geld. Bij gebrek aan een hamer of snijmat kun je de telefoon voor dat doel gebruiken, scherm dat in volle zon prima leesbaar is, batterijcapaciteiten waar je een volle dag mee kunt navigeren tijdens een wandel/fiets/motortocht en een dagje niet opladen is ook geen ramp, royaal geheugen, te bedienen met handschoenen. Maar als je er stukken aan hebt dan heb je wel een probleem helaas.
keesfrees schreef: 10 jan 2020 15:37 Interessant, dit soort reparaties, ik heb hier ook nog een stapel liggen, voor later :-/
Ja, dat is bekend. Ik loop ook al een jaar te klooien met een bluetooth dongeltje...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door Kjelt »

Ik heb nog steeds een Nokia stupid phone van €25 destijds, 1x per week laden, telefoneren gaat prima, kan niet gehacked, gemonitored of gehijacked worden en geen bliepbliep wtfhatsapps interupties tijdens vergaderingen 8)
Tijdens de cursus deze week ook niet mee hoeven doen met een of andere online quiz, heerlijk.
als je een Galaxy of iPhone zonder scheur in je scherm hebt dan hoor je er eigenlijk ook niet bij.
Heb je daar geen speciale scheur schermstickers voor ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zet een oproep voor zo'n zelfde telefoon, defect, ergens neer, misschien komt er een exemplaar bovendrijven die als donor kan dienen.
Ik heb alleen geen idee welke social media daar de juiste voor is. Misschien wel iemand op CNC zone die hopelijk dit weekend nog es op de site kijkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door HD13 »

Dabit, kijk eens even naar de samsung X-cover.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door Markus »

https://nl.aliexpress.com/item/4000297238887.html

Deze ? met belachelijke verzendkosten van : € 60,51

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door Markus »

Op zich goedkoper: compleet nieuw frontje met de speaker --> 52 euro

https://nl.aliexpress.com/item/32954484370.html

deze toko heeft veel van andere merken, wellicht eentje bij die past en met de juiste impedantie

https://www.i-mania.nl/catalogsearch/re ... uidspreker

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hosiden HDR2259

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 10 jan 2020 17:16 Ik heb nog steeds een Nokia stupid phone van €25 destijds, 1x per week laden, telefoneren gaat prima, kan niet gehacked, gemonitored of gehijacked worden en geen bliepbliep wtfhatsapps interupties tijdens vergaderingen 8)
Ja, tot een paar jaar terug dacht ik er ook zo over. Maar vandaag de dag mis ik 'm als ik 'm thuis heb laten liggen. Ik stel de configuratie van de drones bij in het veld met de telefoon, mik de seriele console van problematische hardware op de telefoon, gebruik 'm om met Bluetooth-apparaten te kletsen, bedien mijn 3D printer ermee, gebruik 'm als waterpas bij het zetten van palen als ik net een echte waterpas extra te kort kom, beantwoord jullie priveberichtjes, gebruik het ding om te navigeren zowel op de weg als bij een bergwandeling (OsmAnd), hang ermee op de bank met YouTube als de dame weer eens iets totaal vreselijks zit te kijken, lees er op vakantie in de volle zomerzon een eBook mee, gebruik 'm als rekenmachine, klik er regelmatig fotootjes mee als ik wat uit elkaar aan het halen ben zodat ik weet hoe het zat, enzovoorts. En soms bel ik er zelfs mee, maar dat is eigenlijk de minst favoriete toepassing van mijn telefoon tegenwoordig. Zakcomputer met telefoonfunctie is een betere benaming.
Kjelt schreef: 10 jan 2020 17:16 Heb je daar geen speciale scheur schermstickers voor ?
Ja, en tegen botsen heb je hoesjes, en tegen water heb je waterdichte hoesjes. En wil je dan een SD-kaartje wisselen omdat je Gopro-data van een ander wil kopieren dan moet je 'm weer uitbouwen.
Een telefoon waar dat allemaal af-fabriek al gewoon goed geregeld is bevalt me eigenlijk ook wel. Dan is-ie maar wat dikker en zwaarder.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2020 17:18 Zet een oproep voor zo'n zelfde telefoon, defect, ergens neer, misschien komt er een exemplaar bovendrijven die als donor kan dienen.
Ik heb alleen geen idee welke social media daar de juiste voor is. Misschien wel iemand op CNC zone die hopelijk dit weekend nog es op de site kijkt.
Ja, social media, daar moet je sociaal voor zijn. Een forum en whatsapp red ik nog net, maar feestboek en kwetter enzo heb ik geen verstand van. Verder is het ook nogal een aparte ('t zal ook eens niet bij mij...); ik heb er hier in Nederland buiten de mijne nog nooit eentje in het wild gezien.
HD13 schreef: 10 jan 2020 17:55 Dabit, kijk eens even naar de samsung X-cover.
Ja, dat bedoel ik nou met specs van 5 jaar geleden. De laatste is de X-cover 4. Kleine 2800mAh batterij, trage processor, slechts 16GB interne opslag waarvan 10 beschikbaar, TFT scherm wint bepaald geen prijs kwa kleurweergave of helderheid of die moet echt significant beter zijn dan die van de XCover2, een micro-USB aansluiting waar na een jaar de stekker gewoon uitvalt ipv USB-C of draadloos opladen, een camera van een paar generaties terug en geen vingerafdrukscanner. En als je het de motorvriendjes vraagt die zo'n ding actief gebruik(t)en dan hebben ze over de degelijkheid weinig positiefs te melden; behuizing en scherm schijnen vrij snel te kraken.

En dat kost dan vandaag de dag nog 240 euro. Ik betaalde anderhalf jaar geleden maar een paar tientjes meer voor de AGM X2, maar die heeft een 6000mAh batterij, een bijzonder goed en vrij groot AMOLED scherm, de degelijkere USB-C aansluiting (vind ik een musthave), 64GB interne opslag, 6GB RAM, wel een vingerafdrukscanner (vind ik ook een musthave) en een vrij vlotte processor.
Markus schreef: 10 jan 2020 18:59 Deze ? met belachelijke verzendkosten van : € 60,51
Dan was die Yoycart goedkoper, maar iets van $20 verzend/betaalkosten.
Markus schreef: 10 jan 2020 19:11 Op zich goedkoper: compleet nieuw frontje met de speaker --> 52 euro
Die van de X2 is een stukje duurder: EUR 113,20, en met Ali is de pakkans bij de douane niet heel klein meer. Ik heb de laatste paar pakketjes van Ali consequent de factuur en betalingsbewijs op moeten sturen en de extra rekening moeten betalen voor ze het pakketje vrijgaven.
Maar het is al beter dan het was; een jaar terug was het iets van $250.

Dat zit verder wel op de grens van wat ik er eventueel nog voor uit zou willen geven. Dan word de verleiding om maar te zwichten voor nieuw speelgoed wel erg groot; deze is bijna 2 en dan zal de batterij de volgende kwaal wel worden. Een tientje of 2-3 en een uurtje of 2 werk eraan spenderen is de gok nog wel waard, 100+ euro moet ik goed over nadenken. Ik weet ook niet zeker of het speakertje nu stuk gegaan is los van de elektronica erachter, of dat het een gevolgschade is van een probleem elders. Is wel uit te vinden natuurlijk, maar makkelijk is anders, want de printplaat doet niks als die niet bijna alle stekkertjes erin heeft zitten, en als de stekkertjes erin zitten kom ik niet meer bij de aansluitvlakjes.
deze toko heeft veel van andere merken, wellicht eentje bij die past en met de juiste impedantie
Helaas niet, maar ik kan er eens een mailtje aan wagen. AGM zelf heb ik ook nog een mailtje gedaan, wie weet. Als ze niet tenminste een halfslachtige poging doen om deze 'long time AGM user' uit de brand te helpen word de volgende telefoon in ieder geval geen AGM meer, hoe goed ik die dingen ook vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie