mechaniek: lineair -> 350gr.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door keesfrees »

Beste meedenkers m/v (!?),

Wie wil er met me meedenken over dit niet echt cnc gerelateerd vraagstuk, wellicht maak ik de onderdelen wel op de cnc, maar dat ter zijde.

Ik wil een RTL-ventiel met een motortje verstellen.
De knop is D48mm, lijkt erg op een thermostaat radiator kraan.
Het is lastig om iets aan die knop vast te maken, een wormschroef klem (slang klem) er om heen zal de enige manier zijn (handig die dingen, daar knutsel ik wel vaker mee).

Het hoeft dus niet snel of heel nauwkeurig, ik wil wel de stand weten.
Mijn idee nu :
Stappenmotortje met schroefdraad as met een moer er op, een lineaire beweging dus.
Dan van lineair naar ~350gr.
Daar heb ik 2 onuitgewerkte ideeën over maar voor ik daar iets over zeg ben ik benieuwd naar (mogelijk) andere ideeën.
bvd
Kubota
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 sep 2013 18:05

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door Kubota »

Hoi Kees,

Toevallig heb ik een paar weken terug een Belimo motor in handen gehad om en ventilatieklep 90° te verstellen. Dit was wel de simpele versie, helemaal linksom of helemaal rechtsom.
Na wat googlen heb ik hiervan onderstaande brochure kunnen vinden, zitten ook types tussen met terugmelding en eindeloos rotaties. (Voor een vlinderklep hoeven ze maar 90° te verdraaien, en daar worden ze volgens mij het meeste voor gebruikt)
https://www.belimo.nl/pdf/nl/Assortimen ... singen.pdf
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door keesfrees »

Bedankt voor reactie.
Ja die dingen ken ik, ik moet er nog eentje hebben ergens, maar dat is niet de route die ik wil gaan.
Los van de toepassing, ik zoek een manier om van lineair naar rotatie te gaan, simpel/doeltreffend/goedkoop :->

Als het om 90gr. gaat dan is het simpel trouwens.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 03 jan 2020 21:47 Los van de toepassing, ik zoek een manier om van lineair naar rotatie te gaan, simpel/doeltreffend/goedkoop :->

Als het om 90gr. gaat dan is het simpel trouwens.
Dus je maakt eerst van een rotatie een lineaire beweging middels een schroefas-ik, vervolgens wil je weer naar boekverbranding.
Neem een 2e tandwiel, een ketting tussen de RTL en dat 2e tandwiel. Vervolgens koppel je die moer ergens met die ketting. En zal de ketting die 2 rotatie-uiten laten draaien. Maar je kunt die moer ook langer maken dan de omtrek van het RTL tandwiel, vervolgens een koord van begin tot eind van de moer spannen via een slag om die knop. Dat snoer zet je op 1 puntje vast aan de knop. Moet net kunnen met 350 graden.
19709
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door keesfrees »

Dat is een (vd2) mogelijkheden die ik ook bedacht had.
Maar wat voor ketting, snaar, riem of . . . zou ik daar nu eens voor nemen ?
Een tandriem (zonder tanden) ?

Nb ik wil er meerdere maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, misschien zoiets als van een key-cord, mag nog een stuk smaller. (gewoon beetje stevig lint, bij een kampeer winkel misschien)
Wanneer je het met een schroefje vastzet op de knop, kan het niet slippen en is alles wat sterk genoeg is dus goed. Desnoods kevlar visdraad.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel kracht je op zo'n manier moet zetten, is in Nm natuurlijk niet anders dan dat je zelf aan die knop draait.

Is een draadstang aan een stappenmotor, vervolgens een slede met een bedien koord nu echt eenvoudiger dan een vertraging op de draai beweging?
Als je met M6 werkt, en een slag van 150 mm (omtrek 48mm) zou dat overeenkomen met 1:150 vertragen. Geen idee of er goedkope stappenmotoren bestaan met planeet vertraging.

Maar ik begin dit ontwerp ondertussen eigenlijk wel grappig te vinden, kan op een plankje net onder de knop, gemonteerd aan de CV buis misschien.

Benieuwd naar de resultaten.

Hoe ga je de positie terugmelding doen?
Potmeter op de knop, of niets?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door HD13 »

Heel veel van die thermostaat knoppen staan binnenin gewoon een palletje in te drukken.
Dit palletje is een directe koppeling met het afsluitende deel van de klep.
Is het niet handiger daar wat op te maken ?
bv met een aangedreven draadstang (stappen motor) er een een wig overheen trekken ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HD13 schreef: 04 jan 2020 19:58 Heel veel van die thermostaat knoppen staan binnenin gewoon een palletje in te drukken.
Dit palletje is een directe koppeling met het afsluitende deel van de klep.
Is het niet handiger daar wat op te maken ?
bv met een aangedreven draadstang (stappen motor) er een een wig overheen trekken ?
Nee, dat lukt niet. Kees wil de stand van de thermostaat aan passen. Het openen en sluiten van het ventiel doet dat was-patroon binnenin wel.(met dat palletje)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door Erik »

Wat bedoel je met RTL-ventiel? Bedoel je een standaard radiatorkraan?
Gr.

Erik
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: mechaniek: lineair -> 350gr.

Bericht door XL500SZ »

Als het om een radiatorkraan gaat zou ik:
1) rechtstreeks palletje bedienen dat onder die knop zit, bv met een oploopnok / cam profiel
of
2) geared stepper (stappenmotor met planetaire tandwielvertraging) en dan koppelen aan de radatorknop met een 3D geprint koppelstukje dat over de radiatorkraan valt. en ergens een momentarm maken uiteraard.
Plaats reactie