Zeecontainer op pootjes zetten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Jacala »

Hoi!

We willen graag een nieuwe bedrijfshal bouwen. Niet al te groot en slim ingericht met entresolvloeren en zeecontainers.

Lang verhaal kort, wil je achtergrond info kijk dan dit: https://youtu.be/MtNb9yBoBFs

Nu wil ik het hebben over de zeecontainer:
Ik heb het wilde idee om een 40 voet container op stelten te zetten, 3 meter van de grond. In die container wil ik mijn vacuumpompen plaatsen, filter installatie, Afzuig motor etc. Een soort machinekamer. Onder die container wil ik mijn 2 cnc frezen parkeren. Waarom? Om op de begane grond vierkante meters te besparen. Daarom verhuizen we de showroom en het kantoor ook naar de 1e verdieping.

Is het zo simpel als het totaalgewicht van de container bepalen, 4 HEB balken berekenen met de juiste veiligheidsfactor en knikbelasting en deze op de zijkant van de container bouten waar ook de hijsogen zitten? Dan het feestje horizontaal stellen met de vloerankers en onder de vloerflens ondersabelen en klaar. Je hebt dan ineens een zeer stabiele ruimte die eenvoudig af te sluiten is met een een overspanning van 12 meter.

Voordat ik zelf alles door de berekeningen gooi en aan een constructeur vraag om er even naar te kijken wil ik graag jullie mening even horen. Hebben jullie goede ideeën?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi plan,
maar zoals je zelf al zegt, zee containers kun je bijna eindeloos op elkaar stapelen, maar op pootjes zetten lijkt me net even iets anders. Buiten dat de poten sterk genoeg moeten zijn (maar dat kunnen ze je waarschijnlijk zo vertellen), zal er ook nog wel een kruisverband moeten komen, en dat belemmerd gelijk weer je vrije doorloop.
Ik begrijp dat je de hele vloer liever zo leeg mogelijk heb, en vind het eigenlijk wel een heel leuk idee.
Uiteindelijk zul je voor een bouwvergunning toch een constructie berekening moeten hebben, en de rest van de papieren ellende, en zal het met de stabiliteit wel goed komen.
Maar je hebt wel gelijk om het idee zo goed mogelijk uitgedacht en voorbereid bij een constructeur neer te leggen, mijn ervaring is dat die niet altijd even creatief mee kunnen denken. (moeilijk, moeilijk.. :lol: ) Dus als ze bijna geen kant op kunnen doen ze tenminste wat jij wilt. (mischien)

Misschien dat je toch een paar 20 voets kunt pakken als 'poten' en daar de 40 of 45 voets zwevend boven op. Maar ik wil niet je ontwerp verzieken. ;-)
Geen idee of je zo'n container op de 4 hoekpunten kunt neerzetten, lijkt me wel, ik zie dat er ook extreem korte containers zijn, een 5 voets als pootje, kun je daar gelijk een gereedschap kast van maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door rien1959 »

Maar waarom niet twee containers op elkaar in plaats van een container op poten ? Dat is een bewezen concept en super goedkoop.
Soms kan het zo simpel zijn ....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Sven »

Even gedacht vanuit de practisch knutselaar zonder rekenvermogen:

Als een container sterk stijf genoeg is om 7 hoog (of whatever) te stapelen, dan is ie ook stijf genoeg om zijn eigen gewicht aan torsie op te vangen?

Bevestig daarna poten aan de koppelpunten naast de container heen grijpen, dan hoeft toch alleen de poot en de bevestiging aan de container genoeg buigbelasting op te kunnen nemen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Jacala »

Hoi Sven,

Je omschrijft exact mijn idee, zo moeilijk kan het niet zijn in de praktijk.

Zelf weet ik ook vrij zeker dat het vast bouten van een paar balken aan de koppelpunten voldoende moet zijn. Maarja, zo'n project op gevoel is ook niet zo verstandig.

https://www.physicsforums.com/attachmen ... pg.177162/
Dat moet wel wat kunnen hebben lijkt het ;)

Overval vanaf zijn en 2 van die minicontainers er onder is ook een goede optie denk ik.

Nja, ik denk dat ik eens een tekening maak en die naar een constructeur stuur. Als je een HEB 200 pakt dan kan die een boel hebben.

Een entresolvloer als basis kan ook nog..
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door HD13 »

Jacala, Sven.
Weet niet jullie hetzelfde bedoelen.
Als je die HEB balk nou laat doorlopen tot de bovenkant van de container en dan zowel boven als onder vastbouten dan fungeert de container als kruisverband.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Jacala »

Hallo HD13,

Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde.
Morgen ben ik weer op de zaak en zal ik een tekening maken in 3d. Dan denk ik dat we allemaal zeggen "dat ja"

We zien wel! Ik zal het polytechnisch zakboek er eens op na slaan maar ik denk dat een HEB 160 of 200 voldoende moet zijn. Vooral omdat het maar 3 meter is.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door mjeuring »

Google eens op "container jack", kun je misschien wat ideeën opdoen.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door motormuis »

een zeecontainer staat normaal ook maar op 4 of zes punten namelijk die punten waar de vergrendeling zit
kijk eens bij een oplegger da heb je een kruis met 4 of zes ankerpunten en da staat de container erop
de constructie is zelfdragend
Hans
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door andrefc101 »

motormuis schreef: 10 nov 2019 15:18 een zeecontainer staat normaal ook maar op 4 of zes punten namelijk die punten waar de vergrendeling zit
kijk eens bij een oplegger da heb je een kruis met 4 of zes ankerpunten en da staat de container erop
de constructie is zelfdragend
Hans
Nier helemaal waar, een containerchassis bestaat altijd uit een zooitje balken waar de assen aan vast gebout zitten. De container staat dan op de balken, en uiteraard aan de balken waar de twistlocks aan vast gelast zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door spinningwheels »

Is zo,n container niet een pracht van een klankkast als je daar machines in gaat zetten ?
Je hebt ook van die open containers. Is zo,n ding er onder geen optie,Dan heb je in iedergeval voldoende stevigheid .
En rap klaar natuurlijk,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Erik »

Denk dat de vloerbelasting het moeilijkste punt gaat worden, zeker als er een paar machines staan te trillen.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door kawarider »

En de hefturk die tegen een staander butst. Beetje sterker nemen dan de knikbelasting dus. Wel een goed idee trouwens. Bam bam klaar. Eventueel schuimrubber in je container en een paar grote herriemakers hoor je niet meer.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Jacala »

Hallo!

Hierbij een voorbeeld:
https://imgur.com/N4LAg9r

(ik heb geprobeerd om de afbeelding direct op dit forum te zetten maar het werkt even niet)

Het idee is om dit naast een entresol vloer te plaatsen zodat je zo naar binnen kunt stappen. Natuurlijk is er geen verbinding tussen de container en de entresol om trillingen te voorkomen.

Als ik het zo zie verwacht ik weinig problemen. goed verankeren aan de vloer en zwaar overbemaat staanders nemen (idd anti heftruck).

Met de juiste bouten en een flens waar de container op rust lijkt het mij een vrij eenvoudig project.

Als je diverse lucht aan en afvoer kanalen maakt en die voorziet van brandkleppen is het een enorm veilig geheel denk ik. Mocht het ooit fout gaan dan wordt het ding luchtdicht afgesloten en dooft het vuur in bijvoorbeeld een afzuiger.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie