Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 okt 2019 08:44
Arie Kabaalstra schreef: 20 okt 2019 23:07 Daar zit wat in.. ik heb een soortgelijke ervaring met Titanium schijven, als je daar een klein gaatje in wilt boren, moet je zorgen dat ie niet te warm wordt, want dan peert je boor vast.Titanium is een heel slechte warmtegeleider.. en dat warme metaal moet ergens heen.. naar binnen is ruimte..
Zou het boortje ook niet een beetje uitzetten ? Dat wordt nl. ook warm.

En wat betreft dat gaatje in die plaat. Waarschijnlijk houd je die plaat niet vlak als je in het midden opwarmt, wel eens over nagedacht hoe dat zou komen?

(en even voor de duidelijkheid, wanneer je materiaal afkoelt dan krimpt het, ook al noemen ze het 'lineaire uitzettings coëfficiënt')
het krimpen (kleiner worden dan het uitgangsmateriaal gebeurt pas bij een hogere temperatuur) tot 200 graden gebeurt dit nog niet
denk aan een motor die kan zomaar 140 graden aan olie temperatuur hebben dan zou ie na een aantal km de lagers los hebben zitten
en of na de eerste keer de lagers zo vast hebben dat ze niet meer draaien
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door Breaker »

Het krimpen of uitzetten gebeurt bij iedere temperatuur, anders zou het niet lineair zijn.
Daarnaast, als een passing eenmaal gemaakt is, dan warmen en koelen de as en de naaf gelijkmatig op of af, dus krimpen of zetten beide evenveel uit, het temperatuurverschil is alleen belangrijk tijdens de montage.

Een lager is anders, die heeft twee ringen met kogels ertussen, de twee ringen zetten allebei evenveel uit bij een hogere temperatuur, de tussenruimte blijft dus min of meer constant, echter, de kogels ertussen zetten ook uit en hebben dan meer ruimte nodig. Daarom zijn er lagers met verschillende spelingsklasse C1..5 waarbij een lager voor een hogere bedrijfstemperatuur lossere kogels heeft (bij kamertemperatuur) die nauwkeriger tussen de ringen passen wanneer het lager opwarmt. Ook een goede reden om apparatuur op bedrijfstemperatuur te laten komen.

Voor krimppassingen kan je ook afkoelen, in de vriezer tot -20°of droogijs -78°of vloeibare stikstof -196°maar die laatste zijn wel lastig te vinden. En volgens mij worden grotere hoeveelheden metaal ook gewoon meer lokaal verwarmt (rond de naaf bijvoorbeeld) en hoeft dat niet altijd als geheel, zo kan je waarschijnlijk de geharde tanden ook een stuk lager in temperatuur laten. Maar of dat met een gasbrander goed lukt weet ik niet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoeveel kan je gehard materiaal opwarmen voor een krimp passing

Bericht door DaBit »

Ik doe meestal beiden, dus bijvoorbeeld met lagers op een balhoofdpen de pen in de vriezer en de lagers in de hete olie. Of lagers in een carterdeel het carterdeel op een verwarmingsplaat of met de verfbrander opwarmen, lagers in de vriezer.
Zal vast niet altijd perse nodig zijn, maar als het kan heb ik met die vriezer toch weer mooi 35 graden extra temperatuurverschil.

Kwa gaten-krimpen: als je gelijkmatig verwarmt schaalt het hele deel en worden alle afmetingen per graad 0,0011% groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie