Afdichting olie leiding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Afdichting olie leiding

Bericht door willy wonka »

Hi

Ik ben een extra filter aan het aansluiten net na de koelpomp.
I.v.m. de kleine spanen van sommige frezen die door het grove filter komen.

Nu vraag ik mij af welke afdichting ik moet gebruiken tussen de koppelingen? I.v.m. olie/water emulsie.
Gewoon zo'n witte strip (hoe heet het?) afdichting die je ook voor de waterleiding gebruikt zal wel niet goed genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Afdichting olie leiding

Bericht door Bjornski1976 »

Waarom maak je geen gebruik van een bezinkbak? Met een klein filter heb je mijn inziens ook het risico dat het verstopt raakt.
In die bezinkbak kan je eventueel een transportband je maken die de spannen uit de bakt haalt laat uit druppen en vervolgens in een afval container deponeert.
Met het gebruik van een bezinkbak wel redelijk onder niveau aanzuigen om drijvend vuil te mijden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afdichting olie leiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

teflon tape, waarom zou dat niet goed zijn (geen wit isolatie tape ;-) ). Gewoon dikke luchtslang en een slangklem wordt ook gebruikt.
Hoeveel bar is je koelmiddelpomp?
Maar ik ben bang dat met een fijner filter je pomp het niet meer zo leuk vind.
Volgens mij moet je het filter in je retour zetten, zodat je 'schoon' koelmiddel in de bak hebt.
Je ziet vaak systemen met 2 bakken, en een bandfilter er tussen. (hoop beveiligingen voor vollopen, en dergelijke)

(ongeveer hetzelfde verhaal als Bjornski)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Afdichting olie leiding

Bericht door willy wonka »

Er zit een spanentransporteur op, met een bezinkbak.
Vervolgens gaat het koelwater naar het reservoir (waarin de pomp zit). Hier zit nog een grove filter plaat tussen.
Maar sommige spanen zijn klein, die laten zich niet vangen door dit filter. Sommige blijven drijven, sommige zinken.
En worden vervolgens weer door de pomp opgezogen.
Spanen komen weer terug in de emulsie en worden tegen de werkstukken gespoten, en het spuitpistool lekt omdat er spanen tussen komen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Afdichting olie leiding

Bericht door willy wonka »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 okt 2019 10:10 teflon tape, waarom zou dat niet goed zijn (geen wit isolatie tape ;-) ). Gewoon dikke luchtslang en een slangklem wordt ook gebruikt.
Hoeveel bar is je koelmiddelpomp?
Maar ik ben bang dat met een fijner filter je pomp het niet meer zo leuk vind.
Volgens mij moet je het filter in je retour zetten, zodat je 'schoon' koelmiddel in de bak hebt.
Je ziet vaak systemen met 2 bakken, en een bandfilter er tussen. (hoop beveiligingen voor vollopen, en dergelijke)

(ongeveer hetzelfde verhaal als Bjornski)
Oke, Telfon tape it is!
Ik had dat "vroeger" eens gebruikt en dat werd toen helemaal zacht.

Het is een 60 micron filter. Ik ben niet de enige die er dit filter tussenzet, verlies van druk is niet merkbaar. Aldus de andere gebruikers.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Afdichting olie leiding

Bericht door willy wonka »

Mocht het filter toch te snel verstoppen. Dan zal ik dit filter alleen op de leiding tussen pomp en spuitpistool zetten. Zodat deze niet meer lekt.
Ik zal ook nog een filterdoek in het reservoir leggen.
Plaats reactie