Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je de drivers dan in een geval spanningsloos of alleen de enable weggenomen?
Ik zou gekozen hebben voor het laatste en daarbij ook de vfd naar 0 toeren.

Maar wat je zegt, het is een keuze of afweging waar je goed over na moet denken en waarbij ieder voor zichzelf een afweging moet maken.

Zou het ook mogelijk zijn om te kiezen voor safe state en zou je dit willen? Waarbij alles naar 0, 0, 0 gaat en spindel speed naar 0. Als een van je drives defect is, nee dus.

Met andere woorden alles meteen naar handmatige bediening bij een motion stop en bij emo echt alles uit.

In een geval van emo of ms zou een rem weerstand aan de vfd een uitkomst zijn. Een Gloeilamp of electrische kachel zou de truck moeten doen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 31 aug 2019 19:48 Heb je de drivers dan in een geval spanningsloos of alleen de enable weggenomen?
Ik zou gekozen hebben voor het laatste en daarbij ook de vfd naar 0 toeren.
Als de closed loop motor stalled en in alarm springt zet de Eding de spindle uit en programma in pauze. Je wilt dan soms niet dat de spanning vd motoren gaat want je kunt in de kast aan de drivers zien wie in decfout ging, toch wel interessante informatie.

Bij de e-stop gooi ik de spanning van de motordrivers af en onderbreek ik met een safetyrelais de tool_on naar de vfd zodat deze uitschakelt.

Verder is mijn safetyrelais geconfigureerd dat als de e-stop opgeheven wordt alles weer aangeschakeld wordt.

Als ik een M-stop krijg kan ik de foute driver bekijken en dan via een e-stop on/off aktie ze weer resetten. En kan meteen weer verder.

Pauze zoals jij kiest doet hetzelfde als mijn m-stop, alleen vertrouw jij op de software in de pc denk ik om het uit te voeren, bij Eding doet de microcontroller op de hardware kaart dat en die is net iets betrouwbaarder omdat hij in de gaten wordt gehouden door een hardware watchdog, dus hij zou moeten werken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tjee.. wat heb ik dan een zelfvertrouwen..

't gebeurt hier regelmatig dat ik één of meerdere machines draaiend heb.. bewerkingstijden van een half uur of meer.. ik trek de deur achter me dicht en ga boodschappen doen..

Onlangs een opdracht gehad, onderdelen met bewerkingstijden tot 8 uur.. dat betekende dat ik toen de order binnenkwam ik alle programma's gemaakt heb, en de volgende morgen eerst de freesbank aan.. Vacuumtafel erop, onderdeel erop.. zetpil met programma's in de machine zijn achterste gestoken, instellen.. starten.. Koffie en ontbijt klaarmaken.. .. machine is dan tot een uur of 4 smiddags bezig.. primagoed.. kan ik mooi even naar mijn ouders, hapje eten.. boodschappen doen.. in Lemmer(kwartiertje rijden vanaf mijnouders, half uurtje terug naar huis).. thuis gekomen was de machine bijna klaar..

Volgende plaat.. die loopt dan tot een uur of 12 snachts.. gewoon lekker boven verder met andere werkzaamheden.. en tegen de tijd dat ik naar mijn bed wilde.. de werkplaats in.. volgende plaat... Machine weer aan.. schaaltje chips, glaasje bier.. nog even wat "Domme TV" gekeken.. iets over Kwantumfysica, en dan pitten.. volgende morgen.. zelfde riedel... en dat dan 4 dagen lang.. 12 producten in totaal..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Jacala »

Wij hebben 4 cnc machines (2 frezen en 2 lasers). Die moeten gewoon zelfstandig kunnen draaien zonder toezicht.

Ja, soms gaat er wat fout en is er een onderdeeltje kapot maar als je er 300 per dag maakt is dat geen ramp.

De lasers hebben brandblussers en een vlam sensor die aan een sirene is gekoppeld.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door FSSF »

Bjornski1976 schreef: 31 aug 2019 11:26 Ik probeer altijd te voorkomen dat ik met mijn rug naar een draaiende machine sta.
Bij de CNC machine kan ik de pauze functie gebruiken voor het geval dat ik even weg moet.
Meestal blijf ik bij de portaal frees staan kijken. Heb al te vaak gehad dat er iets fout ging, meestal eigen fout maar goed.
Afscherming is wel een must al is het kapje van de boormachine op mysterieuze wijze verdwenen, wat een onding.
Ik ben zelf een voorstander van een motion stop (blauwe padestoel) i.p.v. een alles uit schakelaar (rode padestoel). Bij alles kan je niet meteen restten en bewegen indien nodig omdat alles weer moet opstarten.
Alleen de 3D printer laat ik draaien terwijl ik ergens anders mee bezig ben. Maar blijft niet draaien als ik van huis ga.
Dan hoop ik voor je dat je altijd enkel maar hele korte programmaatjes draait. :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie