Aluminium gieten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Gisteren heb ik wat onderdelen met spinningwheels gemaakt
Uiteindelijk een fraai eindresultaat maar ik zat zo later te denken, het zou toch fraai zijn dit te kunnen gieten

Nu is er wel info te vinden maar niet alles is me duidelijk of niet te vinden (al zeker niet in zo een fijn forum als hier)
Wellicht zijn er mensen die wat meer weten over gieten van Alu...

1. stel ik wil een stuk dat goed zoutwater bestendig is (bijv, alu 5083) kan ik dat zelfde stuk gebruiken om te gieten (dus smelten en gieten) of zijn niet alle soorten geschikt om te gieten
2. wat doet het met de eigenschappen van het alu, als ik een stuk 5083 neem, blijft dit dan ook goed zeewaardig of veranderen deze eigenschappen door het smelten ?

Het lijkt me onwijs leuk om te doen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Aluminium gieten

Bericht door abs02 »

Hier al gekeken ? Er zullen er hier zijn die je er meer over kunnen vertellen. viewtopic.php?f=38&t=15566
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Aluminium gieten

Bericht door Grafjan »

Bjornsky 1976 is daar mee bezig geweest.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aluminium gieten

Bericht door Bjornski1976 »

Ik ben nog maar een leek op het gebied van aluminium gieten.

The composition of 5083 aluminium is:
Aluminium: balance
Chromium: 0.05-0.25% max
Copper: 0.1% max
Iron: 0.4% max
Magnesium: 4.0 to 4.9%
Manganese: 0.4 to 1.0%
Silicon: 0.4% max
Titanium: 0.15% max
Zinc: 0.25% max
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/5083_aluminium_alloy

Als je dit in een schone smeltkroes laat smelten en vervolgens gaat gieten behoud je de samenstelling.
Het voordeel van gieten is dat het redelijk stressvrij is, naar mijn idee maar goed ben een leek en kan
nog wat leren.

De vraag is wat je wil gaan gieten qua vorm en met welke methode. De vorm bepaal grotendeels wel
de methode.

Methodes die ik ken zijn: centrifugaal, vormzand, gips (paris plaster) en vormgieten. Ik heb alleen met
de laatste een beetje ervaring, broodjes gieten. Met de andere methodes, geen ervaring.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Dank....
vooralsnog een beetje proefondervindelijk uitvogelen

Ik zag een gietmetode op basis van piepschuim, die sprak me wel aan
In deze tijd misschien het verkeerde voorbeeld, maar vergeet het gebruikte model maat even

https://www.youtube.com/watch?v=tH-PaNugz9w

De vraag is alleen, blijft op die manier je alu nog zuiver genoeg dat het zijn eigenschappen behoud
het gaat om wat boot onderdelen die zo nu en dan ook zeewater krijgen te zien
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aluminium gieten

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, lekker bezig met zo een idee. Je bedoelt de lost wax methode maar dat kan ook PLA zijn vanuit een 3D printer.
https://www.youtube.com/channel/UCkEYj8 ... 8vSGhlB43g
Ga daar eens kijken en je begrijpt me meteen waarom. Deze man is heel goed bezig.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Leuk....
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Bjornski1976 schreef: 05 mei 2019 23:36 Ja, lekker bezig met zo een idee. Je bedoelt de lost wax methode maar dat kan ook PLA zijn vanuit een 3D printer.
https://www.youtube.com/channel/UCkEYj8 ... 8vSGhlB43g
Ga daar eens kijken en je begrijpt me meteen waarom. Deze man is heel goed bezig.
Ik word steeds enthousiaster :-)
Ik heb geen 3D printer dus dat word hem niet
Er is in ieder geval 1 onderdeel dat ik wil maken (voor mijn boot)
Ik ga eerst maar eens een mal knutselen en dan maar zien hoe ik dat ga omzetten in een echt bruikbaar ding
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Sven »

Je hebt een freesmasjien en je kan hardschuim kopen. En je hebt het draadje van vegoilguy. Dus?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium gieten

Bericht door DaBit »

Waarschijnlijk hebben allebei je buurjongens wel een gecomputeriseerde kitspuit, en anders een huis verderop wel. Aan 3D-geprinte PLA delen komen is dus niet zo lastig. Verder hoeft zo'n ding niet heel duur te zijn als je niks bijzonders wil, en ze zijn zowiezo uitermate praktisch. Ik heb het nooit zo op die dingen gehad, maar inmiddels zit ik er sterk aan te denken om er eentje te bouwen met wat meer mogelijkheden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium gieten

Bericht door Kars-cnc »

@Toxiq, als je een design hebt in Fusion 360 of iets wat ik daarin in kan lezen, wil ik het wel even voor je printen.
Is met de post de volgende dag weer bij je in huis.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Ha Kars, dank je, maar voor ik dat onderdeeltje heb uitgetekend ben ik weet ik veel hoe lang verder
veel simpeler is gewoon een dot van iets op die plek duwen en er een plug van maken en daar dan weer verder mee
ik zal er morgen even een foto van maken, het is enerzijds heel simpel maar voor mij heel lastig om te tekenen, en als ik dát al zou kunnen, dan kan ik het net zo goed gewoon frezen :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Ok, wie A zegt, moet ook B zeggen....
laat ik eerst maar eens beginnen een goede afdruk te maken van wat ik nodig heb

Het gaat om een aluminiummast op een zeilboot, daar zit een gleuf in om het zeil (leuvers) in te voeren
hier is geen stukje voor om dit af te sluiten met als gevolg dat als je het zeil wil laten zakken (of reven) je er eerst een pin uit moet trekken (of als je die weg laat lazert de hele voel er uit)

het is een rechte streek met een zekere kromming en aan de achterzijde ruimte zodat de leuvers er langs kunnen

Hoe die afdruk te maken daar komt ik wel uit (gleuf even opvullen) belangrijker is, waar doe ik dat mee ?
iets dat ik er in kan drukken en dan uithard
Ik zat te denken aan klei
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq »

Toxiq schreef: 08 mei 2019 11:51 Ok, wie A zegt, moet ook B zeggen....
laat ik eerst maar eens beginnen een goede afdruk te maken van wat ik wil maken

Het gaat om een aluminiummast op een zeilboot, daar zit een gleuf in om het zeil (leuvers) in te voeren
hier is geen stukje voor om dit af te sluiten met als gevolg dat als je het zeil wil laten zakken (of reven) je er eerst een pin uit moet trekken (of als je die weg laat lazert de hele voel er uit)

het is een rechte streek met een zekere kromming en aan de achterzijde ruimte zodat de leuvers er langs kunnen

Hoe die afdruk te maken daar komt ik wel uit (gleuf even opvullen) belangrijker is, waar doe ik dat mee ?
iets dat ik er in kan drukken en dan uithard
Ik zat te denken aan klei
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie