Voeding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Voeding

Bericht door willy wonka »

Elektra noob hier

Ik heb een apparaat dat een max power heeft van 2000watt en max 50A
input voltage is 12-48V DC maar aangeraden een voltage van hoger dan 36V
Voor 15V en hoger heb ik minimaal 20A nodig.

Wie kan mij hier een voeding voor aanraden?
Iets van 36V nemen of 48V? Max A nemen?
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voeding

Bericht door benkr »

Ik weet dat er bij ons een 24V 100A voeding in de schrootbak ligt, is best wel oud, ik schat zeker wel 20 jaar oud en is loodzwaar, is wel een professioneel ding. er ligt ook nog een omvormer naast van hetzelfde merk die van die 24 V weer 230V kan maken bij zo ongeveer hetzelfde vermogen denk ik, eveneens loodzwaar. Als je interesse heb en hij ligt er over anderhalve week nog wil ik hem best voor je veiligstellen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

Hoi Ben,
Dank voor het aanbod. Maar ik zoek eigenlijk iets nieuws.
Weet alleen niet goed waar ik op moet letten.

Zou zoiets geschikt zijn?

https://nl.aliexpress.com/item/2000-w-4 ... 6a9ed6ab-0
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Voeding

Bericht door chimaerion »

Om een juiste voeding te kiezen moet je eigenlijk eerst meer info verschaffen over de te voeden apparaat.
Met 2kW en 50A max weet je al in de richting waar je moet zoeken, maar nog niet alles.

Als je zegt dat aangeraden wordt om een 48v voeding te pakken, weet dat lager meestal ook mogelijk is, maar om hetzelfde vermogen te leveren bij een lagere spanning, moet er dan wel meer Ampères doorgejaagd worden.
En die 50A max, is dat continu of piekstroom voor enkele ms? Is het mogelijk dat je apparaat 50A continu trekt voor bijvoorbeeld een uur. Als dit zo is en je pakt een el cheapo chinese, die gaan wel voor enkele ms of s die 50A kunnen leveren, maar zeker niet continu. Meestal is het zo dat de uitgangsspanning ook fel begint te dalen als je tegen het maximum vermogen aan het verbruiken bent. Als het belangrijk is dat je uitgangsspanning zo stabiel mogelijk blijft, ga je dan wel iets anders moeten zoeken dan.
Dus beste is dat je de datasheet raadpleegt van de voeding en kijkt naar de maximale continue vermogen, stroom en spanning en eveneens naar het piekvermogen en stroom.

Wat ik je kan aanraden qua voedingen die zeer kwaliteitsvol zijn: Phoenix contact en Puls. We gebruiken ze beiden voor het werk en in de industrie vind je bijna uitsluitend die terug in de elektrische kasten. Gaan ook gemakkelijk 15j of meer mee.
Ik zie redelijk vaak op marktplaats en tweedehands.be phoenix contact voorbij komen. Meestal 24V maar af en toe ook 48V. Als je die kunt scoren, zit je wel goed.
Misschien dat deze voor jou voldoet: https://be.farnell.com/phoenix-contact/ ... dp/2068462
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voeding

Bericht door Kjelt »

Wil je het betaalbaar houden kom je bij Meanwell terecht.
Als het geen 24/7 machine is zijn dit prima PSU's , ja minder dan Puls of PhCont maar ook zes keer goedkoper.
Hier bv een 2400W 48V voeding als voorbeeld, ze hebben ook een 2000W versie maar dat scheelt een tientje, dan zou ik deze pakken.

https://www.tme.eu/en/details/rsp-2400- ... mean-well/

PS de uitgangsspanning is regelbaar vanaf 43V dus kun je hem bv op 45V zetten dan blijf je toch nog wat onder de max spanning van je apparaat.

Denk trouwens ook aan de diameter van je kabels, voor 50A heb je minstens 10mm2 nodig liefst 16mm2 en die dien je goed te krimpen met zware pluggen, niet solderen ofzo ;) Ik denk zeg het maar even erbij.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

Ik heb de voeding nodig voor een inductie test projectje.
Hoeft maar enkele seconden aan te staan.
https://nl.aliexpress.com/item/2000-w-Z ... 92d2309a-0
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voeding

Bericht door Kjelt »

Enkele seconden? Wat dacht je dan van twee of drie auto accus in serie ?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

Is een optie denk ik? maar ik zou het ook nog graag compact willen houden.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Markus »

Enkele seconden
Super condensatoren ?

https://www.ebay.de/itm/Maxwell-BMOD005 ... 3519774184


Greezt,

Markus
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

Weet niet of dat handig is?
Het gaat om enkele seconden dat hij aan staat.
Maar wel bv 20 min lang aan/uit

Het hoeft niet het beste van het beste te zijn. Gaat om een expirimentje, vandaar de alie voeding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voeding

Bericht door Kjelt »

willy wonka schreef: 31 mar 2019 10:01 ik zou het ook nog graag compact willen houden.
Ik heb niet veel meer mogelijkheden om aan te dragen.
Als het goedkoper moet heb ik nog wel een ander alternatief maar zeker niet compact want compact en 2000W zijn zowat elkaars tegenpolen ;-)
Eigenlijk zou ik verwachten dat dit soort inductie heaters gewoon op 230VAC zouden werken of gelijkgerichte 230VAC dus 325VDC ofzo.
36V 55A of 48V 42A ik denk dat je daar wel eens chinees voor zou moeten zijn om zoiets te verzinnen :mrgreen:
Hebben ze die bijpassende voedingen daar ook niet te koop "toevallig" ?
Lijkt me dat je niet de eerste of laatste bent die na de bestelling van dat apparaatje zich afvraagt hoe die dat moet voeden.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voeding

Bericht door Kars-cnc »

Eigenlijk zou ik verwachten dat dit soort inductie heaters gewoon op 230VAC zouden werken of gelijkgerichte 230VAC dus 325VDC ofzo.
36V 55A of 48V 42A ik denk dat je daar wel eens chinees voor zou moeten zijn om zoiets te verzinnen :mrgreen:
Dat valt denk wel mee, die koperen spoel is super laag-Ohmig en moet het dus hebben van grote stromen. De schakeling die dit maakt is vast een simpele Full-Bridge met 4 transtoren. Dan is 325VDC veel te hoog om direct op die bridge te zetten. Het naar beneden brengen van die 230VAC / 325VDC laten ze aan een ander over :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Voeding

Bericht door hfjbuis »

Pak z'n goedkope inductie heater van de aldi of lidl, her wikkel daar de spoel van (van plat naar rond) en je hebt een 2Kw inductie heater!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Ballegooijen »

Als het voor een proef is zou ik toch dat aanbod van Benkr aannemen. Een nieuwe voeding kun je dan altijd nog kopen als het project geslaagd is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie