Voeding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Voeding

Bericht door John Sellis »

Heb die ook. Gebruik 3x 12v voedingen (china geschakelde voeding) a 42ampere in serie. De voltage bepaald hoe sterk hij verwarmd. De amperage die hij trekt lig aan het matriaal wat je gaat verwarmen. Schroevendraaier kort 10 amp. Massief 30mm wil op 36v bijna niet. Trekt dan makkelijk 40a. Of je moet het heel voorzichtig doen.

Beter is een trafo met een variac te pakken en die gelijk richten. Want massief 30mm gaat op 12v wel prima ca 35amp
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

Zou ik de spoel moeten koelen? Heeft iemand daar kijk op?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 29 jun 2019 10:19 Zou ik de spoel moeten koelen? Heeft iemand daar kijk op?
Wij maakten die spoelen van dun koperbuis, watergekoeld. Maar of dat bij jouw nodig is, geen idee. Gewoon eerst uitproberen, als de spoel slap wordt omdat ie te heet wordt, kun je altijd nog een nieuwe maken.
In je inductie kookplaat zijn ze ook niet gekoeld, ik denk dat als ze warm worden dat komt door de straling van je object.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding

Bericht door DaBit »

Die spoel word knap heet maar smelt verder niet.

Ik heb ook ooit zo'n Chinees inductie apparaat gebruikt voor hardsolderen van kleine onderdelen waarbij ik de spoel vervangen had door een kleinere van 2mm buitendiameter koperbuis. Die was niet grappig, bij iets onvoldoende flow van koelwater kwam het er als straal stoom uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 29 jun 2019 15:05 Die spoel word knap heet maar smelt verder niet.

Ik heb ook ooit zo'n Chinees inductie apparaat gebruikt voor hardsolderen van kleine onderdelen waarbij ik de spoel vervangen had door een kleinere van 2mm buitendiameter koperbuis. Die was niet grappig, bij iets onvoldoende flow van koelwater kwam het er als straal stoom uit.
Toch handig, kokend water kraan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Voeding

Bericht door willy wonka »

En dan vragen ze 1000,- voor zo'n quooker
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 30 jun 2019 01:39 En dan vragen ze 1000,- voor zo'n quooker
Maar ja, de directie gaat vast niet accoord met een eigenbouw. (onveilig, kinderen in de buurt, en ziet er niet mooi uit) :lol:
Misschien toch maar eens serieus naar kijken, kunnen we een eigen CNC-zone product op tafel leggen :mrgreen: . Dat verlies vermogen van zo'n tank die af staat te koelen en steeds opgewarmt moet worden is gevoelsmatig bij veel mensen wel een dingetje, ook al is het verlies bij een quooker waarschijnlijk lager dan welk andere keus dan ook. CV heeft ook een voorraad, en lange leidingen, close in, is ook een voorraadvat met verlies, en volgens mij is een quooker vacuum geïsoleert, dus best wel optimaal.
Soms zie je prijzen, dan denk je daar kun je op enkelstuks basis nog steeds aan verdienen. (met Nederlands uurloon, geen voordeel van serie grootte en geen chinese werknemers)
En eigenlijk vind ik die quooker er nog gunstig van af komen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Voeding

Bericht door serum »

Ha, fijn. Offtopic. Ik haak ook even in. Combiketels kunnen een voorraad hebben. Deze functie kan je doorgaans uitschakelen. Mooiste is in mijn optiek een goede accu met lage zelfontlading en een uit de kluiten gewassen doorstroomapparaat die kokend water kan leveren.

Laagvermogen om je handen te wassen met warm water zonder onnodig water te verspillen, hoogvermogen voor kokend water.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, leuke insteek om de stroompiek vanuit de accu te doen. Dat zou je voor meer huishoudelijke apparaten willen volgens mij, maakt het allemaal toch wat minder critisch, al is er bij mij nog nooit een stop gesprongen door teveel elektrische apparaten tegelijkertijd voor zover ik me kan herinneren.
Maar met accu kun je ook wel naar 5kW verwarming of zo.
Eigenlijk geen idee of die bufferaccu's a la de tesla, veel piekstroom kunnen leveren. Dat moet natuurlijk ook allemaal door die converter opgewekt worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding

Bericht door DaBit »

Niet als je direct verwarmt vanuit de accuspanning.
Magoed, die cellen zijn goed voor een ampère of 6 per stuk minimaal. Zeg dat je de ondergrens van 2,5V aantikt, dan is dat 15W per cel in zo'n pack. En er zitten er best een aantal in...

Met lithium polymeer kom je nog wat verder; 50A piekbelasting per Ah is prima te doen. Zeg grofweg 8kW per kilo accupack.

Maarja, levensduur. Zo'n vacuüm thermosfles gaat langer mee.

Warmtepomp met ammoniak als werkvloeistof dan maar?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Voeding

Bericht door serum »

Accu's zijn krachtig geworden hoor. Kijk niet raar op wanneer een 14,8v 5000mAh pack van een paar ons voor een paar seconden richting de 8KW kan leveren, (120C is geen uitzondering en ze blijven dan nog keurig boven de 3V/cel).

Voor 'instant warmte' prima geschikt. Hoewel Quooker ook wel een erg goed geïsoleerde thermosfles levert hoor. En tegenwoordig kan je ook koolzuur als optie toevoegen aan je glaasje ranja.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding

Bericht door DaBit »

Die 'C' op lipo's is net zoiets als de '2000W PMPO' uitgangsvermogen op een bluetooth speakertje, dat weet jij ook ;-)
Maar dan nog, ik trek ca. 1,7kW pieken en 450-600W gemiddeld uit een 6S/1050mAh batterijtje van 175 gram. Eigenlijk knap indrukwekkend. Magoed, no way dat ik de 500 laadcycli haal.

Effe rekenen: stel dat we 6L/min kokend water willen leveren en dat dat op 15 graden binnenkomt. Water moet dus 85 graden armer gemaakt worden.
Je hebt 4.18kJ/kg nodig om water 1 graad te verwarmen. Om 0,1kg/s 85C op te warmen heb je 35.6kJ/s oftewel 35.6kW nodig.
Zeg dat je ~3kW/kg kunt doen als je batterijen wat langer mee moeten gaan dan 'onze' RC flightpacks. Heb je circa 10kg aan li-polymeer nodig. Dat is toch ook geen goedkoop geintje meer, dan klinkt een vacuum-geisoleerde thermoskan toch zo slecht nog niet; warmteverlies van zo'n ding is ook maar laag.

Het zou eigenlijk veel handiger zijn als ze gewoon die gigantische meerkosten van een zware aansluiting reduceren. Utopisch gezien heb ik over 10 jaar 8.5kWp aan zonnepanelen, een warmtepomp, een elektrische auto en brommer en een kokendwaterkraan die 35kW vreet als-ie gebruikt word. Dat lukt allemaal niet met 3x25A.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voeding

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 jul 2019 11:42 Utopisch gezien heb ik over 10 jaar 8.5kWp aan zonnepanelen, een warmtepomp, een elektrische auto en brommer en een kokendwaterkraan die 35kW vreet als-ie gebruikt word. Dat lukt allemaal niet met 3x25A.
Huisaccu die buffert. Op dit moment kost een 45V 5kWh accupack van BMW €1600 gaat al de goede kant op, nadeel 2000 laadcycli. Maar er komen wel nieuwere betere technieken die hopelijk ook goedkoper worden.

En anders krijgen we remote controlled power load balancing groepen waarbij de netwerkbeheerder voor jou bepaald wanneer je wasmachine gaat draaien :shock: (ergste nachtmerrie scenario)

Maar inderdaad energie zou goedkoper worden volgend jaar, dan de aansluitingen ook maar. Ik hoorde dat als je nu van aansluiting wisselt je geen smeltzekeringen meer krijgt maar automaten. Op zich fijn, heb 1x een fase er uit geblazen in het weekend en dat was 10 uur wachten en dik 150 euro dokken voor de elektricien (verzegeling)
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door vip1980 »

Ik heb hier ooit de cellen los gekocht voor een elektrische step , kan je zeker wel voor minder dan 1600 een mooi pakket samen stellen…woont in Nederland en heeft een redelijke voorraad.

http://www.lifepo4you.nl/index.php?id_p ... &id_lang=7
Plaats reactie