Staal harden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Staal harden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 20 mar 2019 23:30 Een paar jaar terug heb ik een emailleeroventje gekocht om kleinere onderdelen te kunnen harden. Ik liep er echter tegenaan dat de dingen die ik harde een nogal zwartgeblakerde buitenkant kregen, een soort walshuid. Hierdoor is het onderdeel vaak niet zondermeer bruikbaar. Omdat na-draaien of frezen niet meer kan en ik geen nauwkeurige slijp mogelijkheden heb ben ik daar weer mee gestopt.

Tegenwoordig gebruik ik wel voorgehard staal (1.2312), dat bevalt wel prima, maar als iemand een oplossing heeft voor het ontstaan van die zwarte aanslag dan hoor ik het graag...
Er bestaan speciale zakken (RVS folie ?) om het materiaal in te pakken tijdens harden, dan wordt het een stuk minder zwart geblakerd.

Wij gebruiken nog wel eens 1.2767, is luchthardend dus alleen heet stoken en rustig af laten koelen is voldoende. Soms wel handig als er tijdsdruk is en het onderdeel niet eerst naar de harderij gestuurd hoeft te worden.

Bij harden van staal moet je toch wel serieus het hardingsvoorschrift (temperatuurverloop over de tijd, ook voor ontlaten) van dat werkstof nummer volgen, anders zijn de resultaten waarschijnlijk nogal teleurstellend. En bij harden krijg je altijd vervorming, materiaal zet uit, trekt krom, wordt dunner, maar net afhankelijk van de vorm. Een goede harderij kan daar invloed op uitoefenen, dat is niet simpel. Beter om toch rekening met nabewerken te houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Staal harden

Bericht door willy wonka »

Als ik dat zo hoor kan ik beter voorgehard materiaal kopen zoals 1.2312 en 1.2767.
Dat zal ruimschoots voldoende zijn voor mijn toepassing.
Dank allen voor de informatie :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Staal harden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ben je mal.. gewoon een stukkie van dit bestellen

http://www.premium-staal.nl/onze-produc ... 2842-12510

Ik heb in mijn jaren als gereedschapmaker meters van dit staal verwerkt.. in ongerharde toestand is het al wat harder dan gewoon "Russisch Edelstaal", en, zoals anderen hier al opgemerkt hebben.. Kersenrood.. afschrikken in Olie.. blank schuren.. strogeel stoken, en aan de lucht af laten koelen.. als je het goed gedaan hebt, dan heb je een fijnkorrelig staal met een hardheid van 53-59 HRc..

in de Gereedschapmakerij maakten we "noodbussen" van 1.2510, als tijdens productie een snij-trekbus in een stempel stuk ging, en dan dusdanig dat slijpen geen zin meer had.. dan maakten we in een vloek en een zucht een nieuwe bus van 1.2510, we liepen naar de lasserij.. Autogeenbrander met Pitje 4 erop.. kersenrood.. in de Olie, even blank maken.. strogeel stoken, en gewoon beetpakken met een tang, Terug naar de Gereedschapmakerij.. tegen die tijd was ie handwarm, ging ie in de machine.. nadraaien.. en in het stempel zetten.. "En doorrrrr".. in de tussentijd werd een stuk 1.2379 gezaagd om een definitieve nieuwe bus te maken.. 1.2379 moest getrapt gehard worden.. en dat duurde een dag.. busje van 1.2510.. twee uurtjes..

Ohja.. ook voor "thuisgebruik" gebruik ik dit staal.. beitelhoudertjes, beitels voor Non-Ferro, freesjes voor Non-Ferro..Ook verwisselbare klauwplaatbekjes. alles maak ik ervan.. als de Beagle het vreet.. dan is 't niet moeilijk te verspanen.. :)

1.2510 dus. of 1.2842 die twee ontlopen elkaar dusdanig weinig dat ze door elkaar gebruikt worden
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Staal harden

Bericht door Kars-cnc »

@hfjbuis
Voor mij is die zwarte aanslag van het inbranden van de olie tijdens het afkoelen wel gemakkelijk, kan ik zien wat gehard is en ik vind het ook wel mooi uitzien!.
Als het alleen een verkleuring is kan het inderdaad ook mooi zijn. Ik had echter bij bv C45 dat je er na afloop gewoon een laagje af kon bikken. Daarna is je maatvoering wel ver te zoeken.

@ Hugo Stoutjesdijk
Er bestaan speciale zakken (RVS folie ?) om het materiaal in te pakken tijdens harden, dan wordt het een stuk minder zwart geblakerd.
I had dat inderdaad wel eens gelezen maar ik heb nooit kunnen vinden waar je die kunt kopen.
En bij harden krijg je altijd vervorming, materiaal zet uit, trekt krom, wordt dunner, maar net afhankelijk van de vorm.
Dat heb ik ook gemerkt. Als de maatvoering niet zo nauwkeurig hoeft kan het allemaal prima, maar als je tools wilt maken wordt het wel lastig zonder naslijpen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Staal harden

Bericht door willy wonka »

Dank voor de nuttige info Arie!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Staal harden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Speciale zakken.. "Hardingsenveloppen" of HardingsFolie.. , is geen RVS, maar gewoon "pisbakkenijzer".. 0.05mm dik

https://www.snijstaal.com/wp-content/up ... l-2012.pdf

de gedachte erachter is, dat het dunne staal van de enveloppe 't eerste roodgloeiend staat in de oven.. ja.. je moet ze wel in de oven gebruiken.. , zodat de enveloppe aan de binnenkant alle zuurstof "op eet".. de Enveloppe is eerder warm, en oxideert.. zodat je werkstuk "blank" blijft.. er zijn ook mensen die om zuurstof "op te eten" er een stukje oude krant bij instoppen.. dat zal vlam vatten, nog voor de Enveloppe roodheet staat.. en dan blijft er nog minder zuurstof over..

een andere optie.. niet alleen je werkstuk erin stoppen.. maar ook Kool erbij doen..dan kun je zacht staal inzette of Opkolen.. moet ook in de oven. maar daar zijn deze enveloppen ook geschikt voor.. hoe ik het weet?.. staat in de documentatie die ik er van gelezen heb.. en ik heb het zelf ook toegepast..

Met Enveloppen, kun je na het verwarmen het werkstuk met enveloppe en al in het afschrikbad gooien in het geval van 1.2379.. wat de kritische afkoelsnelheid van 1.2510/1.2842 betreft, dat weet ik zo niet omdat ik dat altijd buiten de oven hardde, met de vlam..

gebruik is heel simpel.. als je werkstukje in een enveloppe past.. enveloppe plat drukken, 7-10 mm omvouwen, nog een keer omvouwen.. en nog een keer.. , plat slaan met een hamer.. hoeken omvouwen en platslaan zodat ie niet open kan "rollen".. dan is ie wel zo'n beetje luchtdicht..

Folie?.. je knipt een stuk af, maakt er een "koker" van, gewoon een felsrandje maken.. onderkant dichtvouwen.. werk erin.. bovenkant dichtvouwen en in de oven..

Vervorming heb je altijd.. maar 1.2510/1.2842 zijn vrij vormvast.. evenals 1.22379, maar dat kun je zonder oven echt niet harden.
niet zo gek ook, je gaat van de ene kristalstructuur naar de andere.. van kubisch ruimtelijk gecentreerd naar Kubisch vlakken gecentreerd, of andersom.. 'k heb in 1998 examen gedaan.. da's 21 jaar geleden ja?.. 'k moet het opzoeken. maar je begrijpt de strekking..

Nadraaien kan goed op lage snelheid met een VHM wisselplaat, keramiek werkt nog beter.. maar de meeste hobbyisten hebben dat niet..
Slijpen gaat ook goed.. maar koelen is het devies.

Even een dingetje wat mij nog te binnen schiet.. wat ik op Youtube filmpjes regelmatig zie bij mensen die kleine onderdelen harden. zoals snijgereedschapjes, en klokonderdelen.. die stoppen het in een korfje van ijzerdraad, en kwieteren dat helemaal vol en dicht met een papje van Borax.. dat zorgt ook voor een beschermlaagje tegen oxidatie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Staal harden

Bericht door Kars-cnc »

Arie, bedankt voor de link naar Snelstaal, ik ga daar eens informeren. Hun website ziet er niet uit als een firma die zal warmlopen voor paar losse envelopjes maar wie weet.

De truc met Borax had ik laatst ook gezien, is misschien ook een goede optie.
Plaats reactie