H,bilz wie weet wat dit is

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

H,bilz wie weet wat dit is

Bericht door spinningwheels »

Vandaag weer wat spullen opgehaald.
Ook het een en ander van H.bilz De MC opnames die snap ik maar er zaten ook wat opnames bij die ik dus niet ken.
Vraag dus waarvan zijn die ?
18268
In theorie kan ik praktisch alles
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: H,bilz wie weet wat dit is

Bericht door Robbie »

Hallo Spinningwheels,

Dit zijn wisselopnames uit de goede oude tijd, ze worden waarschijnlijk niet meer gemaakt. De firma Bilz bestaat nog steeds, maar ik zag ze niet meer in de catalogus staan.
Je kan ze alleen gebruiken met een moederhouder waarin ze gestoken worden, vervolgens wordt aan de moederhouder een inbus stelbout vastgezet en die grijpt aan op het platte vlak van de houder zoals die is te zien of de foto.
Die wisselopnames zijn er met diverse MC opnames en specials en er zijn in zover ik weet twee opnamediameters. De moederopnames worden zelf weer dmv een SK in de spil opgenomen.
Ze werden vooral gebruikt om bij handmatig gereedschap wisselen het gewicht laag te houden, zo kon bv de SK 50 in de spil blijven en alleen de wisselhouder worden vervangen.
Ze zijn dmv van de ronde moer in lengte verstelbaar. Ze werden vooral veel gebruikt voor centeren, boren en ruimen. Het is professioneel goed spul.
Het kan zijn dat er special opnames bij zijn tbv getrokken spotfacen, soort Weldon opname. Daarbij wordt een gereedschap door het gat gestoken, de spil kort achteruit geroteerd,
een mes klapt open en dan kan dmv de spil naar achter verplaatsen een vlak aan de achterzijde van het geboorde gat worden gemaakt.
Mogelijk zijn er opnames tbv een kottermes tbv heel licht kotterwerk, waarin een cassette kan worden gestoken en die cassette is weer verstelbaar voor de juiste diameter.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: H,bilz wie weet wat dit is

Bericht door spinningwheels »

Rob , dank voor de uitleg,
Dat de firma nog steeds bestaat weet ik, maar kon deze dingen dus ook niet online vinden.
Mogelijk komen de opnames ook nog boven water.
Heb ook een aantal morse conus opnames, en de bijbehorende verzink boren / frezen, Veel dik in het inmiddels uitgeharde machinevet.
Ruiming van een oude machinefabriek die al heel wat jaren geleden de deuren gesloten heeft.
De machines zijn al heel lang weg, maar ik probeer de rest in handen te krijgen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie