Lucht afzuigen op timer, tips?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door Sven »

Binnenkort komen weer "Van die warme dagen" en dit jaar wil ik graag wat beter voorbereid zijn.

In mijn werkplaats wordt het makkelijk heel warm als de zon er op staat. En in de zomer kan die warmte in de nacht niet goed weg.

Wat ik wil proberen is in de koele ochtend een ventilator schakelen die zo veel mogelijk lucht bovenuit de nok van de werkplaats naar buiten zuigt.

Nodig:
Buis
buisventilator
klokschakelaar

Dat deel is niet zo ingewikkeld.
Maar...

Ik kan niets aan het plafond vastmaken, dat heeft geen draagkracht en het is ook niet van mij.
En de toevoer van koele lucht moet door een ventilatieopening boven een schuifdeur komen, meer toevoer kan ik niet maken.

En voor ik er geld tegenaan gooi wil ik eerst graag weten of het werkt en of ik dat uberhaupt kan verwachten.

Vandaar de vraag, heeft een van jullie al eens zoiets gedaan?
Of gewoon nog tups?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door Robbie »

Hallo Sven,

Voor ventilatie heb je dus minstens 2 openingen nodig die (als het even kan) niet te dicht bij elkaar zitten.
Ik begrijp dat er mogelijk ruimte is boven de schuifdeur, maar is er b.v. tegenover ook ergens ruimte voor de 2e opening?
Met maar 1 opening gaat het niet lukken. Ten behoeve van zomerventilatie liefst de inlaat aan de schaduwkant en de uitlaat aan de andere zijde.
In geval van "nood" zou je ook de inlaat laag in de deur kunnen maken en de uitlaat boven de deur, want warme lucht stijgt op en dan heb je zelfs zonder ventilator al wat natuurlijke circulatie.
Maar omdat in- en uitlaat aan dezelfde zijde en vlak bij elkaar zitten, is het effect minimaal. Misschien is het mogelijk om enkele tegels uit de vloer te halen en een kanaal onder de wand door te maken voor aanvoer koude lucht.

Succes,
Rob.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door Kjelt »

Ik vrees dat alleen s'ochtends de lucht verversen niet heel veel nut heeft.
De warmte zit namelijk niet in die paar kuub lucht.
Alle spullen , vloer, wanden, noem maar op, alle materie heeft diezelfde temperatuur en dient aktief gekoeld te worden.
Wat je wilt is de warmte buiten houden door reflectie en isolatie en dan in combinatie met een kleine airco om het aktief te koelen.
Ik heb zelf ook van alles geprobeerd verleden jaar met timer gestuurde sproeiers die het dak kort bevichtigen in de hoop dat de verdamping nog iets goed zou kunnen maken. In de woonkamer smorgens deuren open en keuken afzuiging aan. Als ik dan met de warmtecamera keek waren de muren en vloer en alle spullen gewoon de boosdoeners.
Dit jaar maar eens een airco offerte opvragen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door spinningwheels »

Als je geen rekening hoeft te houden met klanten die binnen komen lopen, gewoon je werktijden aanpassen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door Sven »

Goeie punten, toch blij dat ik de vraag heb gesteld ;)

Ik was vergeten te melden (minor detail, ahum), er zit een afvoer door het dak waar ik een afzuiger op zou willen aansluiten.

Mijn idee om het 's nachts af te gaan zuigen was omdat de lucht dan koeler is.
Overdag staat er een dakraam wagenwijd open maar die wil ik 's nachts uiteraard op slot hebben.

We willen inderdaad ook een soort zonnescherm maken maar dat moet met de hele rij én we moeten daar overeenstemming over krijgen met de verhuurder.

Werktijden aanpassen is deels een optie (voor mij tenminste) maar met een gezinnetje toch niet de fijnste optie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door DirkSchipper »

Dit is een functionaliteit die (bijna) standaard in balansventilatiesystemen voor zgn. passiefhuizen zit.
De truuk is buitenlucht laag bij de grond (buiten!) en (idd.) aan de schaduwkant aanzuigen en naar binnen brengen (laag bij de grond bevindt zich de koudste lucht).
En inderdaad de warmste lucht binnen (boven bij de nok) naar buiten brengen.
Je hoeft niet perse een gat laag in je muur te maken, als je maar buiten laag bij de grond aanzuigt, en idem voor de warme lucht nabij de nok: daar afzuigen. Via buizen kan e.e.a. via die opening bij de schuifdeur.

Maar ... wellicht is voorkomen beter dan genezen: Zonneschermen of screens aan de buitenkant!! Ik heb thuis sinds een jaar of 5 screens. FANTASTISCH!!
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Lucht afzuigen op timer, tips?

Bericht door marten optimum »

je kunt ook zonwerende folie plakken op de ramen. misschien is dit een optie om goedkoop de zon te weren.
www.raamfolie-winkel.nl/nl/zonwerende-raamfolie
Plaats reactie