Taparm hoe werkt zo,n ding

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door Markus »

@Dabit -- dit is niet dezelfde maar een stuk goedkoper --- https://www.hogetex.com/taphouder-vtm- ... sche-voet
Die van mij heb ik hier weg ---> https://www.magna-c.de/Magnetische-Halt ... der.html#

Greezt,

Markus
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door chimaerion »

Zoiets ziet er mij ook wel tof uit: https://www.youtube.com/watch?v=OfzXrN5 ... =JohnnyQ90
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door janplastiek »

zo werkt mijn taparm, tot 36mm in staal :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door diode »

Kost ook iets meer als een HBM versie schat ik zo :shock:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 07 mar 2019 15:19 Die van mij heb ik hier weg ---> [url]https://www.magna-c.de/Magnetische-Halt ... ender.html#
Die ziet er op het oog in ieder geval leuker uit. Vooral de kop die de tap vasthoud ziet er bij de Hogetex-variant een beetje meh uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door janplastiek »

diode schreef: 07 mar 2019 19:31 Kost ook iets meer als een HBM versie schat ik zo :shock:
eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik deze nooit had gekocht, moest het werk daarvoor er toen niet geweest zijn, in totaal zijn er toen een 10.000 gaten getapt op 3 dagen, meeste M6.
nu gebruik ik hem te pas en te onpas, meestal voor het indraaien van inserts en gaten uit schuinen in plaatwerk en af en toe eens tappen, is toch veel beter gecentreerd dan uit het losse handje.
als je het hebt, gebruik je het ook voor meer dan je dacht.
deze tools heb ik snel aangeschaft om de inserts met de tap arm vlot te kunnen plaatsen, tools gaan van M3 tot M30 model 620 is kort type, model 621 is lang type
https://www.fabory.com/nl/zelfdraadsnij ... Arelevance
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door diode »

Als je een apparaat eenmaal hebt dan ga je hem ook gebruiken, dat is bij mij ook. Ik overweeg ook om een taparm te kopen, en degene die jij hebt ziet er wel zeer netjes uit. Maar voor het aantal gaten wat ik moet tappen is het voor mij niet interessant om zo'n degelijk apparaat te kopen. M36 in staal is wel indrukwekkend, ik wil tot G1/2" in kunststof, daar heeft ie dan vast geen moeite mee :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door Kjelt »

diode schreef: 07 mar 2019 19:31 Kost ook iets meer als een HBM versie schat ik zo :shock:
Kun je inderdaad een auto voor kopen
http://www.penntoolco.com/roscamat-shar ... ping-arms/
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door diode »

Slik, dan is zo'n HBM ding ineens niet meer zo gek geprijsd...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door janplastiek »

prijs welke op die site staat is best hoog, dit zijn bruto prijzen. ik zat bijna op de helft voor de machine.
let wel dat de tappotten en de aparte speed modules ook wel wat kosten. (eigenlijk vind ik dit een foute benaming, zijn een soort van planetaire reductiekastjes die hoe trager ze lopen hoe meer koppel hebben)

Ik heb alle 6 speed modules en tappotten van M3 tot M36
tot M12 heb ik zelfs 3 tappotten per maat:
2 met slip voor blinde tappen en voor tappen met verdunde schacht voor diepe gaten
1 zonder slipkoppeling voor een gewone tap
dan nog extra tappotten voor G1/8 tot 1duim
ook nog 7 tappotten met slip voor de indraai tools voor de inserts
en 2 met slip waar boorkoppen inzitten, 1-10 en 3 tot 13mm geloof ik
dus full option, over compleet nog onder de prijs die op deze site staat voor een kale met 1 module, dus laat je niet vangen. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door Kjelt »

Als je geen slip hebt kan je tap nog steeds afbreken of zit er ook nog een max moment beveiliging op?
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door diode »

Jan, heb je voor elke maat een aparte tappot nodig? Tappen doe ik nu met de accuboor, dat is alleen wat lastig om dan recht te tappen. Ik zou feitelijk al genoeg hebben aan de "arm-constructie" waar ik dan de accuboor in kan klemmen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door janplastiek »

ik gebruik enkel voor een doorlopend gat een tappot zonder slip, op de motor zit geen moment beveiliging op, is toch voor elke tap en elk materiaal anders
daar ik meestal kunststoffen tap is volgens mij de slip koppeling overkill, enkel voor blinde gaten raad ik deze aan, als de tap de onderkant van het gat raakt, kan je de schroefdraad uit het gat rukken.

@ diode, ja, ik heb denk ik een 50 verschillende tappotten gekocht, elke tap heeft een andere schacht en aandrijf vierkant, dus de pot moet de juiste maat hebben, anders valt hij er terug uit
bij een blinde en een gewone tap van M6 of van een andere maat, is de diameter van de schacht en het aandrijf vierkant gelijk, dus daar hoef je geen aparte tappotten voor te nemen, ook een tap met fijne draad bvb een M20 x 1,5 past in de tappot van een een gewone M20 tap
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Taparm hoe werkt zo,n ding

Bericht door diode »

Dank voor de toelichting. Per "diameter" heb je dus een aparte pot nodig. In de toekomst maar eens naar kijken, voorlopig nog zat andere dingen die eerst maar eens afgerond moeten worden :lol:
Plaats reactie