24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door spinningwheels »

Zit met het volgende.
Lintzaag heeft 24 volt sturing AC.
Nu heb ik een hand vol ventielen en relais om het ding naar halfautomaat om te bouwen, en die zijn natuurlijk 24 volt DC.
Nu word er maar 1 driefase relais aangestuurd, Startknop, stopknop en eindschakelaar voor afslag.
Wat er bij aan komt is wel een klein beetje meer, maar wil eigenlijk wel de bestaande eindschakelaar blijven gebruiken.
Als ik dat AC relais op DC bruikbaar kan maken is dat denk ik het eenvoudigste.
Maar hoe ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door benkr »

Gewoon aansluiten, grote kans dat het gewoon werkt. Andersom, een DC relais op AC is moeilijker maar dit zou gewoon moeten werken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door spinningwheels »

Dan ga ik het gewoon proberen,
Zo lang staat het relais ook niet aan, met een stukje massief rond 200 een keer een kwartiertje of zo.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door Bjornski1976 »

De AC spoel ohmse weerstand is lager dan dat van een DC spoel. AC spoelen hebben namelijk een impendantie (Z) wat bestaat uit een ohmse weerstand (R) en inductieve weerstand (L). De L is afhankelijk van de AC frequentie en werkt de stroom verandering tegen. Hierdoor wordt de Z groter waardoor er minder stroom loopt onder AC spanning.

Met andere woorden de AC spoel zal warmer worden als deze op gelijkstroom word gebruikt want L is niet van toepassing bij gelijkstroom alleen R. Er zal dus meer stroom gaan lopen.

Meet voor de grap maar eens de ohmse weerstand van de spoel.

Je kan AC makkelijker DC maken dan andersom.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door DaBit »

Met 24VDC op een 24VAC relais word de spoel bijzonder warm en naderhand knap bruin. Don't ask how I know....

Kun je ergens een datasheet van het relais achterhalen? Als we weten hoeveel mW er de spoel in moet en wat de weerstand is dan is er wel een extra voorschakelweerstand te verzinnen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door spinningwheels »

even gemeten 10.2 ohm
Dat zou dus 55 watt zijn ,

optie 2 , extra eindschakelaar plaatsen en start en stop knop vervangen door drukknoppen met dubbelpolige schakelaar ( heb ik )
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door Erik »

Vervangen voor een DC relais? Zo exotisch zal het bestaande relais niet zijn.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 24 volt AC spoel op 24 volt DC ??

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 24 feb 2019 13:34 Met 24VDC op een 24VAC relais word de spoel bijzonder warm en naderhand knap bruin. Don't ask how I know....

Kun je ergens een datasheet van het relais achterhalen? Als we weten hoeveel mW er de spoel in moet en wat de weerstand is dan is er wel een extra voorschakelweerstand te verzinnen
Inderdaad met een juiste voorschakelweerstand moet het zondermeer werken. Misschien ook nog een blusdiode plaatsen om de aansturing te beschermen?

Als een datasheet niet te achterhalen is zou je ook de stroom door de spoel bij 24VAC kunnen opmeten. De elektronica mensen op het forum kunnen de L dan wel even voor je uitrekenen en een voorschakelweerstand adviseren :mrgreen:
Plaats reactie