Wie heeft de kleinste?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door joopbos »

Ongeveer 25-30 jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de micromotor van Kinetron:

https://www.kinetron.eu/wp-content/uplo ... /MM001.pdf

Kinetron voelde zich uitgedaagd door ingenieurs van de medische faculteit van de Erasmus Universiteit.

Een collega glasinstrumetmaker voorzag de motor van een 45 gr speigel. Rond 0,8mm, 45 gr vlakje en een gaatje van 0,2 mm.

Deze motor werd in de tip van een catheter geplaatst. De catheter ging via een slagader van uit de dijbeen richting hart om daar wat rond te kijken.

Tientallen jaren heeft de motor op de plank gelegen maar is sinds een jaar of wat weer aan het werk in een nieuwe ontwikkeling:

https://www.kinetron.eu/micro-motors/
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Leeuwinga »

Nog kleiner...... nano motortje van Bert Veringa
Cees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 feb 2019 18:32
DaBit schreef: 10 feb 2019 18:02 want een gaatje van 3mm diep en 0,25mm doorsnede is een heel diep gat.
Ja, dat is met een boor van 3 dus 36mm diep als ik me niet vergis. Maar dat doe ik toch liever. :mrgreen: Maar je verkijkt je er wel snel op.
Ja.. da's 12xD, en da's best diep.. Maar voor die secondenwijzernaafjes moest ik ook al tot 7xD (1.75mm).. en da's ook best fors te noemen.. druppeltje Olie op het boortje deed overigens wonderen..'k vond em bij standje Volgas van de spil en 5mm/min voeding wel lekker snijden , na't boren hing er dan een "pluisje" Messingspaantjes aan de boor..

ook het nadraaien van de buitenkant met 0.05mm snedediepte, gaf "pluisjes" op de beitels..

Die Weerstandjes, en dat Minder dan Haardunne draad.. da's ook wel een kunst op zich..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wie heeft de kleinste?

Bericht door Arie Kabaalstra »

henkzelf schreef: 10 feb 2019 18:59 Kan kleiner.

Zoonlief doet dit ook met zilverpasta in een kitspuit.
dat't kleiner kan.. dat geloof ik ook wel.. maar waar het mij om ging.. wie van ons "hobbyisten" trekt de kleinste onderdeeltjes uit zijn machines?..

vandaag heeft de Beagle uur op een "array" indexen staan kriebelen.. met een 1 mm freesje (dikke unit) de blokjes voor op de wijzerplaat uit staan knabbelen.. 3x2mm en 3x1. mm, 1.2 mm dik (uit een 1.2 mm dikke plaat Nieuwzilve, morgen moet ik een klemmetje verzinnen, zodat ik er bij allemaal nog 0.4 mm af kan frezen.. en er een groefje in kan frezen.. voor de lichtgevende pasta.. foto's volgen nog.. eerst toon ik ze in een Update aan de kopers van mijn horloges.
Plaats reactie