vragenvragenvragen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
manuelahak
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2019 15:04

vragenvragenvragen

Bericht door manuelahak »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en voel mij heel erg dom als ik door veel posts heen ga, wat een kennis!! Ik hoop dus enorm dat ik hier wat wijzer van ga worden.

Het probleem is dat ik echt een gebruiker/creatief ben en totaal niet technisch. Ik woon op Curacao en ik heb twee Chinese cnc lasergraveer machines (60W 4060 en een 100W 6090). Er is hier een zwaar gebrek aan informatie over het hoe en wat met deze machines. Ik heb dus ook heel erg veel vragen over het gebruik, zoals instellingen bij verschillende materialen, graveren en snijden leer, kurk, 4mm hout etctetc.

Nu loop ik tegen het probleem aan in het onderhoud dat ik in korte tijd vrij veel tubes kapot heb, er komt een klein scheurtje in het glas en het is weer over met de pret. Deze moeten dan weer uit china komen en dat duurt voor mij drie maanden en kost enorm veel geld. Buiten dat om is het enorm veel frustratie waar we het nou verkeerd doen dat dit steeds gebeurd. De stroom is hier waardeloos dus dat zal zeker een grote rol spelen maar kan het bv ook dat mijn koeling te koud staat in verhouding met de buitentemperatuur?

Kortom, in plaats van elke keer vragen posten zoek ik mensen die dit traject al gehad hebben en mij via prive mail of chat zouden willen helpen als ik adhoc vragen heb. Ik ben zo wanhopig op zoek naar kennis die ik van die chinezen zeker niet ga krijgen. Wie o wie wil af en toe tijd vrijmaken om mij te helpen?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: vragenvragenvragen

Bericht door zeeschuim »

Wat voor een koeler heb jij? En hoe warm wordt dat koelwater?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
manuelahak
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2019 15:04

Re: vragenvragenvragen

Bericht door manuelahak »

een 5000 koeler op de grote machine. In overleg met China de grootste genomen omdat het hier eigenlijk altijd 32graden is.
Op de kleinere machine een zelfbouw en die geeft aan op het apparaat gemiddeld tussen de 16 en de 26 graden en dat is afhankelijk dus hoeveel hij staat te werken. Temepratuur bij de transformer geeft aan 29-33 graden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: vragenvragenvragen

Bericht door audiomanics »

Bon dia,
Ja die stroomvoorziening van Aqualectra is hopeloos.. een UPS is noodzakelijk, eventueel met een generator.. anders blaas je het een na het andere op. Ze schakelen ook wel aan-uit-aan-uit.. en als je geluk hebt blijft het aan.. een UPS dus..
Je moet een actieve koeling hebben. Ik zou 'm op 20-21graden instellen...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
manuelahak
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2019 15:04

Re: vragenvragenvragen

Bericht door manuelahak »

haha je bent bekend met hier, laatst ook weer een piek er doorheen gehad, drama dat bedrijf!! Maar ik ben nu even aan het laten berekenen inderdaad wat voor UPS/APC ik nodig heb om dat in elk geval op te vangen, maar dan nog vraag ik me af of dat het enige probleem is waardoor die tubes zo snel kapot zijn gegaan de laatste tijd.
De eerste tube heeft extreem veel werk verzet, daarna is het eigenlijk bergafwaarts gegaan. Bij de nieuwe machine waren ze binnen een korte tijd allemaal kapot, nou zou dat ook misschien er aan kunnen liggen dat de tweede een ander leverancier is dan van de eerste zending. Ik ben nu weer terug naar de eerste voor de tubes de onderweg zijn.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: vragenvragenvragen

Bericht door Storm100210 »

Je kunt ook al zijn YouTube filmpjes kijken, het zijn er heel veel maar verschrikkelijk leerzaam. Ik heb er zo maar een uitgekozen voor de link. Maar hier kun je alles leren wat je nodig hebt en ook nog op een Chinese laser.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: vragenvragenvragen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Storm100210 schreef: 24 jan 2019 07:06 Je kunt ook al zijn YouTube filmpjes kijken, het zijn er heel veel maar verschrikkelijk leerzaam. Ik heb er zo maar een uitgekozen voor de link. Maar hier kun je alles leren wat je nodig hebt en ook nog op een Chinese laser.
Misschien kun je iets concreter zijn? ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
manuelahak
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2019 15:04

Re: vragenvragenvragen

Bericht door manuelahak »

Storm ik zie geen link of iets, kan jij aub duidelijk maken waar ik op youtube naar moet zoeken?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: vragenvragenvragen

Bericht door lordprimoz »

Ik weet niet wat voor aansturing er op de lasersnijders zit, maar bij ons stellen we het max vermogen altijd lager in als wat de buis daadwerkelijk aankan. Dit vergroot de levensduur enorm.

Verder zoals aangegeven iets van een UPS ertussen plaatsen, aqualectra is echt een drama...
Gebeurd ook nog wel eens dat er gewoon geen 230, maar 200v of juist veel meer uit de muur komt :/
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vragenvragenvragen

Bericht door hfjbuis »

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar alles wat met lasers te maken heeft vereist een stabiele voeding (niet alleen die uit het stopcontact komt). Als je zoveel geld moet steken in het vervangen van de laserbuizen, dan is een (goede) UPS misschien wel de oplossing. Als het probleem ondanks de UPS blijft, dan kun je de voeding van de laser zelf vervangen en het aan/uit schakelen van de voeding (niet de laser) beperken omdat bij het aan/uit schakelen veel kapot gaat.
Ik sluit mij aan bij de opmerking de laser niet op vol vermogen te gebruiken
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: vragenvragenvragen

Bericht door Storm100210 »

Sorry voor de late reactie maar ik denk dat er iets was mis gegaan.
https://www.youtube.com/watch?v=MLBY8z_nRWw&t=7s :mrgreen:

Deze man is al zeker 4 jaar bezig en mag zig ondertussen wel expert noemen in mijn ogen.
Ik heb heel veel van hem geleerd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: vragenvragenvragen

Bericht door audiomanics »

Een ding wat ook zeker belangrijk is voor de levensduur van een laserbuis is een constante, betrekkelijk lage temperatuur. Daar heb je een actieve cooler voor nodig.
In het begin dacht ik er ook wel te komen met een radiator en 10L buffer.... nou, die buis heeft iets meer dan een half jaar geleefd.. Ik zag de temperatuur oplopen tot ca 32 graden..
Dat is echt te hoog..
Hier in Nederland staat de temperatuur op 14 graden. Op Curaçao zou ik hooguit 20 graden aan houden, liever nog 19 graden.. Dan heb je geen condens en de temperatuur zit op een redelijk nivo.
Dan zie je temperatuur ook niet oplopen tijdens het snijden. Mits je de cooler goed ingesteld hebt en hij voldoende capaciteit heeft... Een CW5200 is volgens mij daar een goede keuze voor een laser tot ca 100W.

Ja, en dan je bedrijfje voeden via een UPS... Dan heb je in ieder geval schone netspanning.. Die UPS houd het dan misschien 10 minuten vol, dus dan moet je OF de zaak netjes afsluiten en uitzetten binnen die tijd OF je generator opstarten en overschakelen.. De Aqualectra schakelt gemiddeld 1-2 uur per dag af.. Misschien dat het nu wat beter is, maar ik denk het niet.. (er zijn ook wijken waar de spanning nooit af gaat.. Vredeberg bijvoorbeeld.. zal wel iets met geld te maken hebben))

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie