Poedercoatoventje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Poedercoatoventje

Bericht door André »

Al enige tijd poedercoat ik voor de vriendenclub kleine onderdelen om onze projecten wat meer profi uitstraling te geven.
Grote delen worden uitbesteed maar de kleine dingen, een beugeltje of bracket lukken prima in eigen beheer. De commerciele poedercoaters zitten
vaak ook niet te wachten op een beugeltje.
Het afbakken deed ik in een kleine normale keuken oven. Werkt prima maar het ding begon kuren te krijgen. Logisch het was al een afdankertje.... :roll:
Er moest dus iets anders komen en zoals vaak, is iets groter toch wel prettiger.
Op Facebook marketplace kwam dit apparaat voorbij, maar met 350euro nog iets te duur.

Afbeelding

Maar na enige tijd zakte de prijs toch, tot.....ik maar een bod deed van nou als je er vanaf wilt... 100 euro.
Geen idee wat ik kocht maar ik dacht eraan om de body te gebruiken. De ingewanden?? Echt nog nooit een horecasteamer open gehad dus een verrassing.
Nou dat was het zeker.

Afbeelding

Het lampje ontbrak, maar let eens op hoe vet het raam is. Dit bleek zo ingebrand te zijn dat zelfs polijsten niet hielp.

Afbeelding

Uiteindelijk is het ventilatorrad door middel van roodstoken eraf gekomen. Zat conisch opgesloten, natuurlijk brak de bout die in de as van de motor zat.

Afbeelding

Nou dat zat er dus nog in. Alles was VET hoe vet nou heel VET :lol:

Afbeelding

Het ding blijkt water in te spuiten en dus was het ooit een steamer.
Die buis op de voorgrond is bruin van het vet.

Afbeelding

De aansluiting van de rechter spiralenbank heeft het al een beetje warm gehad. (warm en vet)

Afbeelding

De aansluiting van de linker spiralenbank heeft het al een beetje heel warm gehad.
Wonder boven wonder waren alle 6 spiralen nog heel. 6 x 2500 Watt...is best veel. Iets te veel voor mijn 16 Amp krachtstroom groep.

Afbeelding

Wat ze hebben gebruikt weet ik niet, het deed mij denken aan Densitol oid.
Uiteindelijk kwam ik van alles tegen dat was verknoeid.....
Het het ding gekocht om alleen de body te gebruiken. Daarmee was ik behoed voor een teleurstelling. Alles eruit dus.
Gelukkig heb ik een vriend met een bedrijf in industriele reiniging https://www.industrialcleaningeurope.nl/ zodat alle vette zooi weer
bling bling terug kwam. Ondertussen had ik een plan bedacht en via mijn vrienden bij Aliexpress een PID controller gekocht. Een slimme temperatuurregelaar zeg maar.

De nieuwe opzet:
Mijn krachtstroom groep kon de 6x 2500 Watt niet voeden, daarmee had ik het plan opgevat om naar 2x 2500 Watt te gaan.
De PID controller wordt geleverd met een SolidState. Maar laten we eerlijk zijn......het is chinees spul en hoe moet je dat vertrouwen?
Dus de PID regelt de temperatuur, stuurt de SolidState aan en die mag 2x een Emat Magneetschakelaar aan of uit gooien. Leek mij een beter idee.

De motor is een 3 fase motor en met de aansluiting hadden "ze" verknipt. Geen idee welke kleur bij welke hoort.
In ster aangesloten, ging de motor volop draaien, maar daarmee ontstond windkracht 10 in de ovenruimte. Oei een probleem want dan blaas je het poeder van het object.
In de oven was was verder geen regelaar oid aanwezig, dus hoe dit heeft gezeten....geen idee. Heb er maar een frequentieregelaar tussen gezet. Op 15 Hz blaast er een lekker briesje door de ovenruimte.

Afbeelding

Het paneel met de oude knoppen laten vervallen en een nieuw plaatje RVS erover.
De oven werkt heel eenvoudig. Van onder naar boven. Onder de hoofdschakelaar, dan de ventilatorschakelaar, dan de spiralenschakelaar, de PID regelaar en als laatste de oude analoge temperatuurmeter. De spiralen kunnen alleen aan, als de ventilator aanstaat.

Afbeelding

De uiteindelijke layout van de nieuwe ingewanden. Alles uitgevoerd in siliconenkabel met een extra laag hitte beschermende kous.

Afbeelding

De oven voor het eerst proefdraaien.

Afbeelding

Nog een overzichtje van het paneel.

Afbeelding

Wie moet je nou geloven? En mocht je alles hebben gelezen, de vraag hoe zou ik de temperatuur in de oven het beste kunnen controleren?

Met 2x 2500 Watt warmt de oven in 15min op naar 170graden. Van 160-180 graden, afhankelijk van het type poeder, is de afbak temperatuur.
Laatst gewijzigd door André op 23 dec 2018 22:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Poedercoatoventje

Bericht door Geldof »

Leuk ! maar je meter zit op z'n kant :lol:
Click buy play
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Poedercoatoventje

Bericht door André »

Ja bijzonder de foto's die JPEG zijn worden geroteerd. Maar zo zijn ze dus niet...... :evil:

Edit: foto's hernoemd naar JPG en ze staan rechtop.


Wat ik nog vergeten was....de rubbers van de deur en raam waren ook gaar.
Deze nieuw kopen van het merk zelf was niet te betalen. Daardoor uitgeweken naar een bedrijf in Frankrijk dat dezelfde siliconenrubbers kan leveren maar dan voor een derde van het geld. Toch nog 125 Euro verder.

Oja. Het raam was ingebrand met vetsporen. Gelukkg glipte de deur bij het ophangen uit mijn handen zodat ik 10.000 en 1 stukjes glas had maar geen raam. Deze heb ik dus vervangen door een nieuw stukje gelaagd glas. Probleem opgelost en het koste maar 60 euro.
Gelukkig heb ik een 13e maand, en kan ik stoppen met het eten van droog brood. :-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Poedercoatoventje

Bericht door Ballegooijen »

Gelukkig heb ik een 13e maand, en kan ik stoppen met het eten van droog brood. :-)
Anders kun je altijd nog zelf brood bakken :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Poedercoatoventje

Bericht door HD13 »

Voor het testen van beide metingen de sensoren in kokend water hangen ?
Temperatuur regeling, daar is nou net die PID regelaar voor uitgevonden :idea:
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Poedercoatoventje

Bericht door karangetang »

:idea: Wanneer kunnen we met onze spulletje die een kleurtje behogen langs komen ? :lol:
Plaats reactie