Stroomverbruik

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Stroomverbruik

Bericht door spinningwheels »

Stroomverbruik eigenlijk lette ik er niet zo heel erg op.
Maar kreeg vandaag de verhoging per 1 januari door. en toch maar even de meterstanden bekeken.
Vanaf 1 augustus al 2200 KWH verbruikt , best wel een beetje veel.
Beetje draaien,frezen en lassen. loopt best wel snel op dus.
Misschien toch maar eens kijken of ik ergens voor weinig wat zonnepanelen op de kop kan tikken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

denk om je verlichting. Je moet nogal wat lassen om iets in je verbruik te zien. Eerst besparen dan panelen. Je zult verbaast zijn hoe makkelijk er iets te verdienen is.


Laatste set was hier 80 ct incl btw per Wp, wel zelf leggen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door spinningwheels »

Verlichting is LED TL , 14 x 22 watt dat valt wel een beetje mee
In theorie kan ik praktisch alles
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Stroomverbruik

Bericht door Toxiq »

Maar staan vaak wel heel de dag aan, 14x22x12= 4kw per dag
Ca 135 vanaf 1 aug tot nu is ongeveer 540kw, dat is al bijna 1/4
De laatste tijd veel gedraaid, icm de ELS ook heel wat uren/kw ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stroomverbruik

Bericht door DaBit »

Ik accepteer het gewoon dat stroomverbruik, maar ook hier is het aanzienlijk. Niet zo vreemd; als ik in m'n hok zit brand er ruim 400W aan TL-balk, staat er meestal wel 1 of meerdere machines te loeien, en de 'ondersteuningsapparatuur' voor die machines in de vorm van afzuiging en compressor tikken nog veel harder door dan de machine zelf. Verder staan met dit weer de computers continu aan en slaapstand kent dat LinuxCNC spul niet, wat 24/7 dus nog wel eens het leeuwendeel van het verbruik zou kunnen zijn. Magoed, als ik het niet doe jaag ik er 1 a 2 computers per jaar doorheen.

Tel daarbij op het feit dat wasmachine en droger vrijwel continu draaien met 2 van die apen in huis en de optelsom van internetmodempje hier, routertje daar, switchje zus, kabelkastje zo, en eigenlijk is het elektriciteitsverbruik hier ook gewoon schandalig.

Zonnepanelen zijn opzich best interessant. Ik heb er eens een rekensommetje op losgelaten, en met 22 Sunpower panelen (nog duurdere panelen vinden is lastig, maar spul wat ik op het dak knikker en dat jarenlang z'n werk moet doen zonder gezeik moet gewoon goed zijn) zou ik ongeveer evenveel opwekken als ik verbruik. Uitgaande van prijzen waarvoor ik het spul kan kopen, zelf het installatiewerk doen, en uit eigen zak betalen zou de terugverdientijd rond een jaar of 6-7 liggen, en dat is gerekend met de energieprijzen van een paar maanden terug dus zonder verhogingen. Daarna zit er nog ruim genoeg leven in die panelen om stiekum best een leuke hoeveelheid geld te besparen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

Zal ik hier maar op in haken. We kunnen wel een inkoop collectief doen. Ik krijg al hele goede kortingen voor zonnepanelen. Je moet denken aan een setje van 12 panelen ca 3600wp wat er ca op neer komt op ca 2900 kWh per jaar. Kosten incl omvormer en montage materiaal verkoop ik voor 2600euro ex btw. Wat neerkomt op een terugverdiend tijd van ca 4a5jaar. montage doe ik voor 375ex btw
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door audiomanics »

Jij doet ook echt alles he?
Ik wil wel maar moeders ziet het niet zitten :|
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stroomverbruik

Bericht door DaBit »

Hmm..
Als alles loopt zoals het hoort te lopen dan zit ik straks in een huis zonder gas met een behoorlijk stuk dak mooi op het zuiden dat van mij gewoon vol mag, de elektra moet ook een aanpassing anders doen al mijn apparaten met rode stekker niks dus de extras voor zonnestroom kunnen in 1 moeite door, en ik zal toch een keer een steigertje moeten bouwen om de bijzonder slechte staat van het houtwerk aan te pakken. Zou eigenlijk wel mooi uitpakken om zonnepanelen en een paar warmwaterpanelen meteen mee te nemen, en als jij de installatie doet scheelt dat mij weer tijd en zorgen.
Gezamelijk inkopen zit er echter nog effe niet in wegens onbekende planning, zowel kwa tijd als kwa centjes. Ik neem echter aan dat het buiten een gezamelijke actie om ook wel kan, al zal de prijs dan misschien iets ongunstiger uitpakken?

De rondborstige directie meekrijgen zal nog het lastigste worden :D
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ze nu 6 jaar op het dak liggen en zijn inmiddels betaald. Ze garandeerden 25 jaar gebruik dus vanaf nu alleen nog winst. Ik heb in die 6 jaar ook geen enkele storing gehad. Ik denk er nog wel over om er nog een paar op de schuur te leggen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stroomverbruik

Bericht door ruudderooy »

Ik zou ook wel willen mijn dak ligt perfect naar het zuiden gericht, alleen die bomen van de gemeente die op 8 meter van het huis staan en 14 meter hoog zijn verpesten het een beetje.
in de beste maanden gaat de zon wel boven de bomen maar de andere 7 maanden ben ik meer dan de helft va het dak kwijt ;-(

17861
Laatst gewijzigd door ruudderooy op 16 dec 2018 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef: 16 dec 2018 11:33 Jij doet ook echt alles he?
Ik wil wel maar moeders ziet het niet zitten :|
Kees
Ja ik heb te veel last van seizoen werk. Dus moet er wat bij hebben. En de plasmasnijder gebruikt best wel wat stroom. En dan ga je eens praten met iemand die zonnepanelen doet. En dan denk je dat moet goedkoper kunnen.

Dus contact gehad met een groothandel. En kwam ik bijna 50% goedkoper uit. Nu 132 stuks voor steenwijk besteld en 132 voor in genemuiden bij mij eigen werkplaats. En een paar voor thuis etc. Dus de eerste 300 zijn onderweg.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Inderdaad stoppen ze niet na 25 jaar. Moet wel doorgaan een jaartje of 50. Die dingen vliegen naar de maan en terug zonder stuk te gaan, dat is inmiddels wel een volwassen product.

Dabit, randapp zoals compr en afzuiging zijn inderdaad heftig. Dat zie ik nu al in verbruik terug sinds wel alles snijden ipv ponsen. Verder beter extra panelen al of niet icm warmtepomboiler of gewoon verwarmingselement voor je sanitairwater. Op de eerste plaats omdat panelen goedkoper zijn dan een boiler, op de tweede plaats het aansluiten is gewoon een kabeltje en op de derde plaats de electriciteit: dan kun je kiezen wat je met de energie doet. Bij een overschot aan warmte ga je affakkelen, bij een overschot aan electriciteit ga je terugleveren. Dit is de reden dat ik mijn vaccuumbuizen verkocht heb. Was een bijzonder mooie set met mixed flow pomp, buizen ipv platte collector enz. Nu gewoon paneeltjes en als saldering verdwijnt kan ik er altijd nog warmte van maken. Dak is nu vol anders zou ik meendoen.

John, nette prijs, maar kan zeker scherper. Mijn laatste set zat op 0,85 euro wp en had onder de 80 ct kunnen zakken. Iemand uit het dorp heeft t verzorgd, dus gunnen en geen sores.

Volgende stap wordt wkk, staat klaar en heeft proefgedraaid. Mooi voor de winter, dan schijnt de zon niet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Da s lastig Ruud. Dat worden lossen omvormers of trackers anders gaat t niets opbrengen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 16 dec 2018 12:04 Volgende stap wordt wkk, staat klaar en heeft proefgedraaid. Mooi voor de winter, dan schijnt de zon niet.
Ik geloof dat ik maar es bij jouw op informatie-slurper moet komen.
Heb nog een energie vraagstuk op te lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie