Stroomverbruik

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 16 dec 2018 12:04 Inderdaad stoppen ze niet na 25 jaar. Moet wel doorgaan een jaartje of 50. Die dingen vliegen naar de maan en terug zonder stuk te gaan, dat is inmiddels wel een volwassen product.

Dabit, randapp zoals compr en afzuiging zijn inderdaad heftig. Dat zie ik nu al in verbruik terug sinds wel alles snijden ipv ponsen. Verder beter extra panelen al of niet icm warmtepomboiler of gewoon verwarmingselement voor je sanitairwater. Op de eerste plaats omdat panelen goedkoper zijn dan een boiler, op de tweede plaats het aansluiten is gewoon een kabeltje en op de derde plaats de electriciteit: dan kun je kiezen wat je met de energie doet. Bij een overschot aan warmte ga je affakkelen, bij een overschot aan electriciteit ga je terugleveren. Dit is de reden dat ik mijn vaccuumbuizen verkocht heb. Was een bijzonder mooie set met mixed flow pomp, buizen ipv platte collector enz. Nu gewoon paneeltjes en als saldering verdwijnt kan ik er altijd nog warmte van maken. Dak is nu vol anders zou ik meendoen.

John, nette prijs, maar kan zeker scherper. Mijn laatste set zat op 0,85 euro wp en had onder de 80 ct kunnen zakken. Iemand uit het dorp heeft t verzorgd, dus gunnen en geen sores.

Volgende stap wordt wkk, staat klaar en heeft proefgedraaid. Mooi voor de winter, dan schijnt de zon niet.
Bij grotere aantallen kan het altijd goedkoper. Prijs is opgedeeld in meerdere dingen waaronder rails, bouten en dakhaken. Kost ca 20 euro per paneel. En dan de omvormer. In steenwijk en genemuiden komen 30kw 3fase omvormers. Die zijn duur maar in verhouding per paneel goedkoper als een omvormer voor 12 panelen.

18 panelen met een 3 fase omvormer kost ca 3600euro ex btw

132 met een 3 fase omvormer 30kw 20.000 ex btw
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Je bent welkom Hugo. Ik ben vooral druk orde te scheppen. Dat lukt vooral door afscheid te nemen van lastige projecten. Lukt aardig. Mbt wkk is het lastig. Energie wordt weer aardig duurder volgend jaar geloof ik en ik heb nogal een brandstofvoorraad. Ideeen genoeg, moet eerst wat rust in de kop krijgen. Halve projecten zijn geen projecten. Maar kletsen erover zal wel lukken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Grote stappen snel thuis! 30 kW
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Hoe zit dat trouwens met blind vermogen? Loont t de moeite daar nog aandacht aan te schenken?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 16 dec 2018 12:41 Grote stappen snel thuis! 30 kW


Ja zakelijk heb je de eia en de Kia ook nog dus zeer aantrekkelijk en btw krijg je altijd terug ook als particulier. Zakelijk kost dan een setje panelen van 132stuks geen 20.000 maar na alle kortingen (eia en Kia) ca 15000euro. Dat heb je er in 3 a 4jaar compleet uit.
En wat net ook al genoemd werd de panelen zit 25 jaar garantie op (80% opbrengst) wat ook naar 40jaar vast nog iets oplevert.
Dus zonnepanel zakelijk kan zo i zo uit.
Privé kan het uit als je het dak goed hebt liggen en een paar centjes over hebt. De terug verdien tijd is nu kort zolang salderen er nog is.
Laatst gewijzigd door John Sellis op 16 dec 2018 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Stroomverbruik

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 16 dec 2018 12:44 Hoe zit dat trouwens met blind vermogen? Loont t de moeite daar nog aandacht aan te schenken?
Wat bedoel je met blind vermogen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stroomverbruik

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 16 dec 2018 12:04 Inderdaad stoppen ze niet na 25 jaar. Moet wel doorgaan een jaartje of 50. Die dingen vliegen naar de maan en terug zonder stuk te gaan, dat is inmiddels wel een volwassen product.
Er zijn types die naar de maan en terug kunnen, maar ik zie toch ook heel veel zooi langskomen. Leuk voor de eerste 5 jaar, daarna begint de ellende. Haarscheurtjes waar water door naar binnen sijpelt, inwendige opgedampte verbindingen tussen en in de cellen die door continue expansie/contractie breken, sommige panelen blijven mooi schoon terwijl anderen gauw smerig worden, opbrengst daalt als de panelen warm worden maar de mate waarin verschilt, enzovoorts. Blijft toch voorlopig nog een cowboymarkt.
Verder beter extra panelen al of niet icm warmtepomboiler of gewoon verwarmingselement voor je sanitairwater.


Tapwaterverwarming in het beoogde huis is nu al met warmtepomp (haalt z'n warmte uit de afvallucht van de MV), maar dat apparaat is aardig op leeftijd. Die gaat vroeg of laat, veel vervangende broertjes hebben een aansluiting voor collectoren, en rendement zonnepaneel+COP warmtepomp ligt onder het rendement van een pure warmtecollector. Het zou dus nog wel eens efficient kunnen zijn om een deel van de tapwaterverwarming uit een (vacuumbuizen-)warmtecollector te halen en de rest via de warmtepomp en bijstoken. Ik weet ook nog ergens een setje van die dingen ongebruikt te liggen, dat scheelt ook :lol:

Maar misschien heb je gelijk. Moet simpelweg wat aan gerekend worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomverbruik

Bericht door Kjelt »

Ook wel interesse maar dak ligt puur op het westen hoeveel scheelt dat?
Daarnaast zal er ook een boom getopt moeten worden.

Terugleveringssaldering komt een einde aan hoorde ik?
Maar die plannen veranderen ook veels te snel.

Accu zou ideaal zijn maar veels te duur nog.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door hainjedaf »

Waarom hoor ik niemand over (tesla)batterijen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Omdat die voorlopig kansloos zijn qua levensduur en veel te duur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomverbruik

Bericht door Kjelt »

Mijn broer heeft er een geplaatst omdat de netbeheerder daar aan meebetaald maar ook mee gebruikt. Ingewikkelde constructie waarbij hij 25% van de accu zelf mag gebruiken en de rest voor buffering van het net wordt ingezet en hij moest toch nog 8000€ betalen na subsidie.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door kawarider »

Alleekes, accu ter grootte van een flatgebouw of gewoon schreeuwend duur in verhouding tot opslagcapac?

Dit is wel iets waar veel gaat veranderen de komende jaren. De paneeltjes zelf zijn wel uitontwikkeld, denk ik. Prijs is redelijk stabiel nu en rendement verbetert nauwelijks.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stroomverbruik

Bericht door Sven »

Hoe worden die panelen aan de pannen bevestigd?

Wij moeten het dak nog renoveren dus daarvoor gebeurt er sowieso niets.

En ook wij hebben winterschaduw van de achterburen...

Oh, en hoeveel gebruiken jullie nou eigenlijk?

Wij hebben met een gezinnetje van 3 maar iets van eu 15,-- per maand...

Werkplaats is weer andere koek, 28x 36 watt tl oid...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stroomverbruik

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 16 dec 2018 14:40 Alleekes, accu ter grootte van een flatgebouw of gewoon schreeuwend duur in verhouding tot opslagcapac?
Dat laatste, geloof 9kWh dus schiet niet echt op.
Wat mooi zou zijn is een kleine EV voor woon/werk en stadsverkeer die als huisaccu kan dienen. Maar ja als die overdag op het werk staat kan ik hem nog niet opladen.
Plaats reactie