Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door spinningwheels »

Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?
Is dat gewoon stevig aandrukken, of hoort er een bepaalde ruimte tussen afhankelijk van de moduul
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Speling is de moeder van het mechaniek, dat zou jij toch moeten weten.
Maar als je ze zwaarder voelt gaan per tand die passeert zou ik iets minder strak doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door flex »

Normaal wil je een minimale speling hebben. Dat je het eene tandwieltje een heel klein beetje kan bewegen zonder dat het andere tandwieltje gaat bewegen. backing tape (zoals op bv een dymo rolletje zit of bij dubbelzijdig tape) is al zeker dik genoegmoduul/pitch maakt verder niet echt uit. Niet dat een grofer moduul echt meer speling nodig heeft.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door motormuis »

ik pak een stukje heel dun papier(iets van 0.07) leg het ertussen en zet de tandwielen zonder druk aan elkaar
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de reacties, minimaal ruimte, gaat lukken
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door hfjbuis »

Ergens in het verleden is afgesproken dat om enige speling tussen de tandwielen te krijgen zie iets dieper gefreesd worden dan nodig is. De waarde D+f die op de tandwielen staat geeft deze waarde aan waarbij D de theoretische diepte is en f de extra diepte om speling te krijgen. Voor normale tandwielen die in een schone omgeving draaien is volgens een internationale afspraak f 0.156 x Mod waarbij Mod de Modul waarde is.
Nu is f de extra diepte van een tand, de speling tussen de tand Top en de "gefreesde tand bodem". Dat is niet hetzelfde als de speling tussen de tanden in radiale richting. Die is afhankelijk van de tandvorm en de "preasure angle" (PA). De PA kun je zien als de hoek van de tanden van een oneindig groot tandwiel de z.g. rack vorm. Hoe groter de hoek, hoe stomper de tanden. Een PA van 20° is enigszins gangbaar. De radiale speling (één tand) is gelijk aan tan (PA) x Modul x f.
Voor een Modul 1 PA 20° tand is dit 0.057 mm. Tussen de tanden is dat 0.11 mm ongeveer de dikte van een 80 grams A4 vel.

Om ze af te kunnen stellen draai ik er (conform de draaibank handleiding) dan ook een velletje papier tussen en zet vervolgens de tandwielen vast.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 12 dec 2018 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door hfjbuis »

Nog even een aanvulling:
Als je de flanken van een tand tegen elkaar draait, heb je 2 x de speling van een enkele tand als speling tussen de tanden 2 x (2 x tan (PA) x MOD x f). Het draaipunt ligt op het midden van de as. De tand flank zit op de halve pitch diameter (PD) en PD = (MOD x Aantal Tanden (T)) / 360 2. De verdraaiing van het tandwiel = arctan (2 x tan (PA) x MOD x f)/((MOD x T) /2) = arctan( 4 x tan(PA) x f /T).
Een T20 modul 1 PA20 tandwiel heeft daarmee een speling van 0.65°, een T80 modul 1 tandwiel 0.16°, de combinatie 0.81 °. Dat is toch minder dan een full step (2 °) van een stappenmotor!
Het is veel rekenwerk, maar noteer alleen de vet gedrukte formule.

In een tandwiel trein moet je de speling optellen tussen elk tandwiel combinatie die contact maakt.

N.B. Mijn T45-T55-T20 spindel aandrijving heeft een berekende speling van 1.36° en een gemeten speling van 1.80 °. Die staat dus te los!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe strak zet je tandwielen op elkaar ?

Bericht door hfjbuis »

Een correctie en een aanvulling:

In de voorgaande berekening heb ik de speling tussen 2 tandwielen een factor 2 te groot berekend. Ik heb de post aangepast.

De speling tussen een mudul 1 PA20 T20 en T80 tandwiel is 0.81°. Je kunt dezelfde overbrenging ook maken met een T40 en T160 tandwiel. De speling wordt dan 0.33° of twee T20 T40 combinaties, met een speling van 2.93°. Voor minder speling zijn minder grotere tandwielen beter!
Plaats reactie