3D mal frezen, welke werkwijze?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door Firehunter » 10 okt 2018 11:47

Voor een eigen project wil ik een mal frezen. Het eindproduct is circa 28x40x45cm en heeft diverse rondingen en enkele scherpere randen. Het leek mij het handigste om eerst een plug te maken, die zo glad mogelijk afwerken om vervolgens daarvan een mal te maken. Nou heb ik een plaat 5cm dikke toolingboard liggen, waarschijnlijk Renshape 5460 aan de kleur te zien. Waarschijnlijk perfect materiaal om de plug te maken, maar ik heb geen ervaring met het materiaal. Het is behoorlijk prijzig spul, dus ik wil het wel in één keer goed doen.

Kan ik Renshape afwerken met een dunne laag universele of gietepoxy van polyestershoppen? En hoe breng ik dit aan? Kwast, spuiten, doekje, spons? Hoeveel lagen? Polijsten?
Of is alleen licht schuren genoeg, om vervolgens lossingswas aan te brengen en de mal te maken?

Een andere mogelijkheid zou PIR zijn, maar dit is toch behoorlijk wat zachter dan de Renshape plaat. Voor het grootste deel van het model is dit niet zo'n probleem, maar ik ben bang dat de details verloren gaan.

Het is de bedoeling om daarna de mal van epoxy en glasweefsel te maken.

Nog weer een andere mogelijkheid zou zijn om de plug (of zelfs direct de mal) uit aluminium te frezen. Ik heb een behoorlijke voorraad dikke stukken aluminium, dus dat zou ook kunnen. Maar kan aluminium gebruikt worden om een mal op deze manier te maken? Of is het lastig om daar een object weer uit te krijgen omdat aluminium veel stijver is dan bijvoorbeeld een glasvezel mal?
Ruwfrezen, bolfrezen en aluminium blokken te koop: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=58&t=16352

DirkSchipper
Berichten: 614
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door DirkSchipper » 10 okt 2018 12:28

Ik weet niet beter dan dat alle professionele mallen voor modelvliegtuigen tegenwoordig rechtstreeks (als mal!) uit Alu worden gefreesd.
Daarna eerst nog tot hoogglans worden nabewerkt (schuren en polijsten), en met lossingswas worden behandeld.

Dat zo'n mal veel stijver is dan een glas- of anderssoortige mal is voor zover ik weet geen enkel probleem. Zeker niet als het produkt zelf enige flexibiliteit heeft. Bij mij werkte lossen m.b.v. perslucht altijd heel goed. Probeer een klein stukje gelost te krijgen op een punt waar het produkt het meest flexibel is (drukken/wrikken/...) en daar de perslucht van dichtbij op zetten. Met een beetje wrikken en trekken kwam het altijd vlot los. Maar .... ECHT goed met was behandelen, en evt nog met polyvinylalcohol (PVA)!

N.B. met PVA is polijsten vaak niet nodig. Die film overbrugt korrel 1000 krasjes goed.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8947
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door Arie Kabaalstra » 14 okt 2018 21:52

'k heb een paar jaar geleden een malletje gefreesd uit Obomodulan.. waarschijnlijk is dit vergelijkbaar met Renshape.
Na het Frezen, schuurpapiertje om de bewerkingssporen weg te poetsen.. flink met Loswas erover.. en als kers op de taart een waasje PVA erop ...

gelamineerd met Carbon, en na het uitharden in een emmer warm water gemieterd.. PVA lost op.. en het onderdeel kwam er makkelijk van af..

Firehunter
Donateur
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door Firehunter » 15 okt 2018 10:31

Dat ik ook aluminium kon gebruiken bedacht ik terwijl ik het bericht aan het typen was, maar blijkbaar is het niet zo'n gek idee. Ik zal een poging doen om van aluminium een mal te maken. Mocht dit niet lukken, kan ik altijd nog de Renshape plaat proberen.

In videos over toolingboard gebruiken ze een Sealer. Lijkt een beetje op erg dunne epoxy wat ook deels in het materiaal trekt. Ik heb gietepoxy, dus kan eventueel dit als sealer proberen te gebruiken.
Ruwfrezen, bolfrezen en aluminium blokken te koop: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=58&t=16352

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6352
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 15 okt 2018 19:25

Firehunter schreef:
15 okt 2018 10:31
Dat ik ook aluminium kon gebruiken bedacht ik terwijl ik het bericht aan het typen was, maar blijkbaar is het niet zo'n gek idee. Ik zal een poging doen om van aluminium een mal te maken. Mocht dit niet lukken, kan ik altijd nog de Renshape plaat proberen.

In videos over toolingboard gebruiken ze een Sealer. Lijkt een beetje op erg dunne epoxy wat ook deels in het materiaal trekt. Ik heb gietepoxy, dus kan eventueel dit als sealer proberen te gebruiken.
Het lijkt me toch veel handiger om toolingboard te gebruiken dan aluminium. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het is (o-ja, dat weet ik wel, best groot), maar het kan wel flink schelen in freestijd en kosten.
En dat toolingboard smeer je in met loswas zoals Arie ook al zei en je kunt aan de gang.

Hier wordt het materiaal ook aangeprezen voor die toepassing. https://www.freemansupply.com/products/ ... ling-board
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Firehunter
Donateur
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door Firehunter » 15 okt 2018 19:31

Had ik nog niet verteld, maar de mal gaat gebruikt worden voor epoxybeton, waar m'n freesmachine ook van gemaakt is. Het is de bedoeling om de mal meerdere keren te gebruiken. Kan toolingboard er tegen als ik er een paar keer grind in gooi?
Ruwfrezen, bolfrezen en aluminium blokken te koop: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=58&t=16352

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6352
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D mal frezen, welke werkwijze?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 15 okt 2018 19:47

Dan zullen de meningen wel veranderen.
Bij epoxy beton denk ik weliswaar niet in het 'ingooien van grind' maar je zal vast wel wat te zien krijgen, maar ook aluminium zal in zo'n geval wel gebruikssporen gaan vertonen.
Ik dacht dat ze die beton meestal in houten mallen goten.
En bij aantallen zijn die mallen dan niet met PU bekleed of zo ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Plaats reactie