waterkoeling waterdicht maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door audiomanics »

In de autocross gebruiken ze mooi kleine RVS-tanks met een boel pijpjes er aan..
Ooit eens zo'n tank gebruikt maar verkocht toen ik overstapte op een echt koelsysteem .
Waterdicht is het zeker.. En ook niet zo heel kostbaar...
Ontwerp eens JOUW tank en laat 'm maken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door Bjornski1976 »

Lekkages kunnen ook veroorzaakt worden door statische elektriciteit wat opgebouwd word door stroming van vloeistoffen of lucht.

Als een slang is voorzien van een gevlochten mantel en verbonden is aan massa willen de elektronen graag door de slang heen naar
aarde. Dit geeft op den duur lekkage en dit kan natuurlijk ook bij een metalen doorvoering. Heb de ervaring en zuig het niet uit
me duim.

Voor centrale stof afzuigsystemen (b.v. op je cnc machine, zaag etc.. ) word ook wel aangeraden deze intern te voorzien van aarde
om een stof explosie te voorkomen.

Met de koppelingen en slangen van Festo heb ik nooit een probleem gehad. De gebruikte materialen werden altijd zo uitgezocht dat
het geschikt was voor de toepassing. Dat met de statische elektriciteit en lekkage is niet iets waar je op voorhand over nadenkt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Ja dat van die statische elektriciteit moet ik eens over nadenken of dat hier iets verklaren kan. Dat is een goede.

Mijn kantoor ligt recht onder de hoogspanningskabels ( 450 + 375 MVA mag erop) dus in principe kan alles 'opgeladen' worden.
Die statisch elektriciteit in deze is dan veel simpeler om op te bouwen, naast dat we praten over dat het allemaal server computers zijn, die al fiks wat stroom vreten en radiatortjes met ventilaters erop wat ook ideaal is om statische elektriciteit op te bouwen, vooral met wat hierboven hangt.

Lijkt me handig om niet al bij voorbaat op iets te focussen wat een onbekende is (lekkage door statische elektriciteit doel ik dan op) en wel te focussen op wat simpelere verklaringen lijkt te bieden op dit moment. Namelijk dat als er maar 1 klein kiertje is, dat dan het gedemineraliseerde water eruit verdampt/opgegeten wordt, maar dus om welke reden dan ook gewoon verdwijnt.

Zodra wat pakjes uit China hier komen met de indraaibare fittingen, dan ben ik in elk geval de kiertjes kwijt die ik nu wel heb. Als het dan na verloop van tijd alsnog lekken gaat dan is het handig om nog eens naar de statische elektriciteit te kijken. Eerst het grootste gat dichten :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door skillalot »

Misschien moet je eens een andere tank overwegen dan zo'n goedkope dunne plastic bak.
Ik had voor mijn freesmachientje toen ik die nog had een grote 110mm PVC buis gepakt, en daar onderop een dop op gelijmd, en bovenop een schroefdop op gezet, dat dicht tenminste goed af.
De koppelingen kun je in zo'n dop ook wat steviger vastzetten. Ik had van die doorvoeren die ik er in getapt had.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Ja heel goede opmerking. Die bak gaat inderdaad weg. Komt aquarium voor in plaats, welke ik al eerder gebruikt heb voor waterkoeling aantal jaar geleden.
Moet ik dus alleen dekseltje 3d printen ervoor van dik petg of anders frezen en wat gaten tappen erin voor de slangen die erin en eruit gaan.

Enige vraag is dan hoe de randen dicht te kitten en wel op manier dat hij heel af en toe nog open kan. Na paar jaar kappen de meeste pompen er namelijk wel mee, of soms komen ze iets verkeerd te liggen op de bodem waardoor ze wat luidruchtig gaan brommen (vooral eheim pompjes). Idee op dit moment is de petg met opstaande randjes te printen zodat hij heel nauwpassend al is - dat scheelt slok op borrel.

ik heb verder nog een stuk of 4 andere bassins om computers te waterkoelen. Dat zijn 1 liter ijscobakjes met klein pompje erin.
Dekseltje had ik jaren geleden van ABS geprint met voorgevormde gaten erin. Op 1 van de ijscobakjes heb dat dekseltje goed vastgelijmd met plasticlijm.

Daar hoef ik veel minder vaak water bij te vullen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Zie dekseltje in galerij.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door skillalot »

Doe nou maar gewoon wat ik zeg en neem een stuk PVC van de bouwmarkt. Dat spul is bedoeld om waterdicht te zijn. Makkelijker ga je het niet krijgen, en zo kan het altijd nog open.
4425
4426
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door diepchess »

Je wilt toch wel visueel kunnen zien hoeveel water erin zit en die waterkoeling hier moet heel weinig geluid produceren,
want ik zit er naast en die waterkoeling werkt 24/24.

Het mag niet te veel geluid maken. Fluisterstil hier of hij gaat 't kantoor uit :)

Je hebt behoorlijk grote diameter buis nodig om die Eheim's erin te passen. Aquarium hier is 30CM lang en stuk smaller.
Nu kan het iets korter en iets smaller in theorie voor de pomp die er nu in zit, hiervoor had ik een 1200 liter/uur eheim erin.
Die had die 30 CM wel nodig.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door assink »

Waarom vraag je alles als je het toch allemaal zelf beter weet? :shock:
Zo'n catchtank of brandstoftank zoals hier voorgesteld werd is een prima oplossing.
En die Push-in koppelingen worden hier op het werk professioneel gebruikt voor recirculatiewater met microluchtbellen. Deze leidingen zijn onderhevig aan trillingen, en ook deze koppelingen lekken niet.
We kopen ze alleen niet bij alieexpress en consorten, maar van een gerenormeerde leverancier en merk spullen. Kost wat meer, maar blijft heel. Bij 6 bar en een behoorlijke flow.
Koppelingen zijn van John Guest.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waterkoeling waterdicht maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik meerdere waterkoelingen in gebruik zou hebben, had ik allang een centraal koelsysteem aangelegd, waar je meerdere gebruikers op kunt aansluiten.
De eigenlijke tank, radiator en ventilator kunnen dan in een ruimte waar ze geen hinder veroorzaken.

En volgens mij moet je wel een toevoeging door dat demi water doen.
Lekkage is absoluut niet nodig als je kwaliteitsspul neemt (duits of zo).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie