HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door spinningwheels »

Moet heel nodig de voorraad boren weer eens aanvullen.
nu heb ik laats een HSS Co=5 boortje bij ecotools besteld, en ik moet zeggen , niet zo gek.
Zie bij HBM een setje voor € 220 bij ecotools zit eenzelfde aantal boren op € 349 ( zonder opberg kist ) en ook natuurlijk bij ali voor veel minder,
wat zijn de ervaringen met de alibaba aliexpress boren ? Ik zou denken het is hetzelfde spul als wat HBM en ecotools aanbied.
Natuurlijk heb ik ze liever van gerfa of zo, maar het budget is er even niet om ruim een tienvoud van wat zo,n hbm set kost uit te geven .
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door assink »

Banggood boortjes :lol:
Wil zelf ook een aantal setjes aanschaffen.. alleen per 0.5mm helaas.
https://www.youtube.com/watch?v=rd1eyxrlIhw&t=414s

https://www.banggood.com/15pcs-1_5-10mm ... mds=search
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door willy wonka »

Je hebt meer lol aan fatsoenlijke boortjes.
Dan heb je er maar iets minder. Maar dan heb je er wel die langer meegaan en goed boren.
Maar dat is mijn mening :roll:
Ik heb hier ook nog zo'n kistje HBM brol die ligt te verstoffen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door assink »

Die grote koffers heb ik ook geen beste ervaringen mee.
Misschien wat heller boren uit duitsland proberen? Zijn goedkoper dan guhring of dormer.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door javanree »

Voor 200 Euro heb je een mooie set van Dormer (zie eBay Duitsland), steek de rest van je centjes in een goede borenslijper ipv goedkope Aziatische troep
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 01 mar 2018 10:11 Misschien wat heller boren uit duitsland proberen? Zijn goedkoper dan guhring of dormer.
Setje 1-10 op amazon.de gratis bezorgen €63.-
https://www.amazon.de/gp/product/B003A63RCY
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door serum »

Diverse sets van 10 op Alie in hss-co gekocht.
Lang verhaal kort; hss-co van alie 30 gaatjes in 8mm verzinkt staal met een 4mm boor, met de accuboor uit de hand en het eerste boortje doet het nog steeds prima. Viel mij niet tegen.

Aan het slijpen van de boor zie je vaak wel of je kwaliteit hebt of niet. ziel mooi centrisch bij kleinere maten (<3mm) dan zit het vaak wel snor.. Aan de andere kant, boren zijn dusdanige verbruiksartikelen. jaren geleden een grote doos gekocht voor het ruwe werk als ik bijna door de boren heen ben, koop ik een setje van 10 van die maat in HSS-CO m35 op alie. Ben er niet al te kieskeurig mee. Boor ermee in hout, staal en alu. Setje HSS blanke boren van verspaningonline in de maten voor de M3,4,5,6,8 tappen in het lang en kort (kort is fijn voor op de CNC om zonder te centreren ondiepe gaten te maken) En heb een zondagse sier-set van 1-10 in halve mm van Alpen, de HSS-CO Super. Dat zijn toch wel erg goede boren. Die gebruik ik in de draaibank.

Zwarte HSS boren en nitride gecoat doen het goed in staal, maar niet al te fijn in aluminium, tenzij je weer een harde legering hebt.

https://www.amazon.de/alpen-Spiralbohre ... bohrer+set
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door DaBit »

Laatst misgegrepen op een vers 5mm boortje die ik normaal in pakjes van 5 of 10 bestel bij de afhaalchinees, toen maar een paar Dormer boortjes gehaald bij de industriewinkel. Dat boort toch echt wel lekkerder hoor. Minder druk nodig, gladder gat.

Eigenlijk is bezuinigen op snijgereedschap gewoon een bijzonder slecht idee. Je kunt beter een Aldi decoupeerzaag hebben met kwaliteitzaagje dan een Festo decoupeerzaag met een Aldi zaagje. Maar de verleiding blijft groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door Toxiq »

DaBit schreef: 01 mar 2018 21:33Je kunt beter een Aldi decoupeerzaag hebben met kwaliteitzaagje dan een Festo decoupeerzaag met een Aldi zaagje.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens
Dat is zo iets als een kwaliteitsboortje in een boorkop met een rondloopnauwkeurigheid van 3mm of een afhaalchineesboortje in een boorkop met een rondloopnauwkeurigheid van 0.0001 mm, ik denk dat die laatste combi toch echt een beter gatje geeft :lol:

Eigenlijk is het nooit goed, te duur of niet goed genoeg :roll:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door assink »

Totdat er zo'n goedkoop boortje afbreekt in je werkstuk :evil:
Heb zo'n boor en tapsetje van phantom, dat spul is echt gewoon stukken beter dan het willekeurige bouwmarkt spul of aliexpress.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: HSS Co5 boren Van ali , hbm of ecotools ?

Bericht door Dingenman »

Bij industore.nl:

Actie: Cobalt Borenset, met Phantom PCD HSS Cobalt metaalboren. €65,00 ex.BTW
Plaats reactie