Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Laro »

Beste allemaal,

Na mijn HTS studie (nu HBO techniek), ben ik natuurlijk aan de slag gegaan in de techniek.
Ik ben nu begin 30, en ben redelijk gedesillusioneerd weer tot de conclusie gekomen dat ook deze werkgever niet bij me past, en heb daarom besloten weer op zoek te gaan naar een andere werkgever in de regio Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Alkmaar.

Aangezien mijn passie voor techniek niet stopt, of beter gezegd nooit stopt, ben ik ook na het werk altijd bezig. Mijn ultieme scenario is dat ik ooit zelfstandig kan doen wat ik leuk vind, waar ik goed in ben, en waar ik mijn vaste lasten mee kan betalen. Altijd als ik ergens tegenaan loop waarvan ik denk dat ik er ooit iets mee zou willen, dan noteer ik dat op een lijstje. Het is niet één groots idee, maar meer een hele lijst van ideeën in verschillende categorieën.

Nu ik ontslag heb genomen is het naar mijn idee geen goed idee om in het diepe te springen en voor mezelf te beginnen. De (financiële) druk is dan erg hoog, en ik vraag me af of dit een plezierig begin is. Idealiter ga ik dit nu echt eens ontwikkelen terwijl ik de vaste lasten betaal van een 32u p/w dienstverband. Ik zou diep teleurgesteld zijn in mijzelf als ik nog 40 jaar in loonsdienst blijf, en de stap(jes) richting zelfstandig ondernemerschap nooit heb gezet.

Op dit forum zitten volgens mij veel mensen die een HTS/MTS achtergrond hebben, en ook de stap hebben gezet naar iets zelfstandigs. Zonder dat ik ideeën wil stelen of kopiëren, ben ik op zoek naar inspiratie om deze weg nog beter te onderzoeken.

Hoe is het bij jullie ooit zo ver gekomen?
Combineren jullie het nog met een vaste baan?
Wat zouden jullie achteraf gezien anders hebben gedaan?
Zijn jullie er van de een op de andere dag vol voor gegaan, of is het zo gegroeid?

Ik ben benieuwd naar jullie inspirerende danwel desillusionerende verhalen :-)

Bvd,
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door ruudpg »

Illusie of desillusie...

Ik zie dat je nu schrijft over een baan van 32 uur per week, wil je zelfstandig aan de slag weet dan dat je, zeker in het begin, op het dubbele of eerder nog het drie-dubbele aantal uren per week moet rekenen voor ongetwijfeld minder inkomen dan je nu met 32-uur per week krijgt (of je het verdient weet ik natuurlijk niet :lol:).

Verder gaat het er bij voor jezelf beginnen niet alleen om of je iets kan doen wat je leuk vind om te doen, maar zijn er ook mensen die op jou zitten te wachten en daar een serieuze vergoeding voor over hebben? Nu in je vrije tijd voor jezelf beginnen betekent naar mijn idee vaak dat je voor een niet reeel uurloon gaat werken, zeg 20 euro, als je over 2 jaar dan ineens je dagelijkse baan opzegt en er vol voor wilt gaan kom je tot de ontdekking dat je ineens aan je klanten 50 euro moet gaan berekenen om aan je vaste lasten te kunnen voldoen, met als gevolg dat je de meeste klanten kwijt raakt omdat die alleen maar naar je kwamen omdat je zo lekker goedkoop was.

Ik zou zeggen maak eerst eens even een eenvoudig bedrijfsplannetje op de achterkant van een bierviltje komend weekend!
Laro
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2016 12:55
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Laro »

Hoi Ruud,

Dank voor je reactie.
32 uur per week werken in de techniek is al zéér ongebruikelijk, dus om een baan van minder dan 40u p/w te vinden wordt al een utidaging :-). Een overstap naar een baan waar je makkelijker part-time kan werken is ook nog een optie, alleen ga ik dan in salaris natuurlijk een klap achteruit. Stel dat ik bij een van mijn favoriete winkels ga werken, bijvoorbeeld Hornbach, dan is dat een heel andere job in alle opzichten.

Zelfstandig tekenaar/rekenaar worden ligt op dit moment niet in de lijn der verwachting. Mijn ideeën liggen meer in de maak-kant van de techniek. Van een uurloon is op dit moment dus nog niet echt sprake. Op dit forum komt alles voorbij; van koekstempels tot brandmerken en horlogemakers. Hoe die ideeën tot stand zijn gekomen, lijken met interessante verhalen.

Part-time ondernemerschap is inderdaad wellicht een illusie, maar voor mij is dat op dit moment de enige optie. Ik besef me dat dat véél tijd kost, maar ik haal heel veel voldoening uit dingen maken, bedenken, creëren en repareren. Indien ik wakker word met een lumineus idee, wat financieel helemaal te verantwoorden is, dan kan ik mijn baan altijd nog opzeggen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Leeuwinga »

Neem eens contact op met de Kamer van Koophandel, daar is veel informatie voor starters
Cees
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door kawarider »

Tsja, moeilijk te zeggen wat wijsheid is. Ik heb nooit voor mezelf willen beginnen. Als mijn eerste werkgevers (vof) er niet zo n potje van hadden gemaakt, had ik dat ook nooit gedaan. Ik heb zes maanden in loondienst gewerkt, waarvan de eerste 3 zon beetje 80 uur of meer per week en de andere 3 kon ik alle machines 2 keer schilderen om de 40 uur maar vol te maken. Ik heb toen gezien wat zakendoen is en dacht dat kan ik ook , en beter. Dus voor mijn contract afgelopen was gaan zzp en. Van het een kwam het ander en zo ben ik de plaatbewerking ingerold. Aanvankelijk wilde ik gaan verspanen. Een freesbankje was al aangeschaft. Een beetje kip en ei verhaal. Wat heb je eerst nodig, machines of klanten? Een ding is zeker, je weet nooit welke kant het opgaat. En dat is maar goed ook. Lang verhaal kort, als je voor jezelf wilt beginnen , dan moet je dat gewoon doen. Een beter moment dan nu komt niet. Vergeet het jamaar, als je vindt dat je dit moet doen, dan moet je dit doen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door janplastiek »

ik had net 1 maand een bijberoep genomen (omdat iemand een mooi werkje wou laten doen maar daar een factuur voor wou) toen ik voor de 2de keer op 1 jaar tijd mijn ontslag kreeg.
mezelf opgepept om er volledig voor te gaan, en nu al 25 jaar professioneel hobbyist.
Toen gestart met maar een klant, en bedrijven afgelopen met de vraag,of ik iets voor hun kon betekenen op gebied van plastics, lassen plooien, allerhande constructies maken etc
nu 550 industrieklanten en teveel werk ;-) maak de sprong als je in jezelf gelooft, maar begin niet met iets dat op elke hoek van de straat al gedaan wordt, zoek een meerwaarde die jij voor je klant kan zijn.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door DaBit »

Je kunt toch gewoon naast je baan beginnen met iets voor jezelf als je daar behoefte aan hebt?
Dan kan het 2 kanten op: het zet geen zoden aan de dijk en je hebt geleerd hoe het in ieder geval niet moet. Of het loopt storm en je moet wat later alsnog overwegen om te stoppen met je baan omdat je het te druk hebt. Wat dan een mooi moment is.

En zoals met alles: bezint eer ge begint. Veel techneuten vinden de combinatiepet van accountant+sales+bedrijfslijder+telefoonjuf helemaal niet leuk, maar die heb je wel regelmatig op dan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door keesfrees »

Lastig om hier een algemeen advies over te geven, ik ben (even rekenen) nu al 30 jr. zelfstandig.
Eerst freelance ( vreemde term misschien, maar per dag inhuur baar ) in zeeeer diverse werkzaamheden, heul hard gewerkt, veel (te veel) uren per dag, maar leuke avonturen meegemaakt.
Nu kom ik doorgaans het erf niet af.
Laro schreef:in de regio Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Alkmaar.
Wil je iets met een eigen werkplaats gaan doen ? Klinkt me nl als een dure regio :-///
Leeuwinga schreef:Neem eens contact op met de Kamer van Koophandel, daar is veel informatie voor starters
Cees
Is dat een recente ervaring ?
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel maar dat is absoluut niet mijn ervaring.
Net zoals bedrijfsplannen en marktonderzoeken en BANKEN, als ik daar van afhankelijk was dan was ik nog steeds loonslaaf ( wat ik maar heel even ben geweest ).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door skillalot »

Ik werk nu al weer ruim vijf jaar 4 dagen in de week, en in de avonden en vrijdag / zaterdag voor mezelf.
Afgelopen jaar wat minder omdat ik eind maart papa ben geworden.
Op de vrijdagen laat ik me meestal inlenen bij een ander bedrijf, als ondersteuning voor een technische dienst. En af en toe rollen daar nog wat andere opdrachtjes uit, vaak laswerk of dingen maken etc.
Hoe ik het doe naast een vaste baan heb je weinig te verliezen, ik heb een vast inkomen, pensioen opbouw, doorbetaald bij ziekte etc. Alles wat ik ernaast doe ik lekker extra verdiend zonder dat ik veel kosten maak.
Ik merk wel dat bedrijven vaak liever iemand inhuren die de hele week beschikbaar is, maar als ze eenmaal weten wat ze aan je hebben dan hebben ze je die ene dag ook graag erbij.
Ik ben nu vooral afhankelijk van een grote klant waar ik het meeste werk van heb. Maar als dat over een tijd uit gaat breiden en ik een grotere klantenkring krijg, dan kan het maar zo zijn dat ik een keer de stap naar volledig zelfstandig maak.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door kawarider »

Leuk. die verschillende verhalen en in de kern toch hetzelfde. Vooral de afhankelijkheid van een beperkt aantal klanten/opdrachtgevers. Janplastiek is daar de uitzondering in, denk ik. Dat is maar weinig mensen/bedrijven gegeven, ook grote.
Skillalot, zo kun je mooi de afweging maken loondienst/zelfstandige. Eens zien wat dat wordt als je alles netjes langs elkaar kunt leggen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door serum »

Niet al te zweverig bedoeld, maar volg vooral je hart (met verstand, dat dan weer wel)

iets wat je met je hart doet, daar kan niets tegenop, zo is mijn mening althans.

Succesverhalen genoeg, de mensen die bv vanuit de hobby een CNC machine kopen, daarmee een wielnaaf voor een fiets gaan maken en binnen de kortste keren een machineparkje runnen om de vraag aan te kunnen (Soul Kozak).

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je het geld niet moet verdienen met uurloon, maar met producten die je zelf maakt, waar jij het productieproces voor optimaliseert en waar je een gezonde marge op kan maken.
Natuurlijk kan je klussen aannemen om geld te verdienen als je tijd overhebt. Zorg dat je van niemand afhankelijk bent.

(vaste bron van inkomsten genereren)

Dat zijn wel zo'n beetje de marketingcliches, maar goed je bent ondertussen oud genoeg om te weten dat alle cliches waar zijn.

Aan de andere kant; proto-typing, mallen maken, instrumenten maken, dat zijn ook zaken waar je gezond geld mee kan verdienen.
Laatst gewijzigd door serum op 29 nov 2017 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door janplastiek »

kawarider schreef:Janplastiek is daar de uitzondering in, denk ik. Dat is maar weinig mensen/bedrijven gegeven, ook grote
het is gelukkig niet zo dat deze klanten allemaal meerdere keren per jaar de revue passeren, als er 1/4 per jaar langs komt met een probleem of job is dit al meer dan genoeg, soms zitten daar uitschieters tussen waar ik de hulp van collega kunststof bewerkers moet inroepen, omdat de job te groot is voor mij alleen.ik heb nu een werk binnen gehad met ongeveer 7000 onderdelen, daar kan ik niet veel zelf aan doen want de vaste klanten moeten ook nog voort geholpen worden, voor dit werk is de tafel met instelbare aanslagen en de taparm aangekocht, om snelheid te halen in de werken die ik dan zelf wil en kan doen
Voor de rest moet ik de coördinator zijn van 3 à 4 onderaannemers, het grote geld ben je dan ook weer snel kwijt, maar het werk van 6 maanden is dan weer in een maand of 2 terug buiten.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door Danny »

In België zijn er veel mensen die na hun werkuren beginnen met illegaal (in het zwart, zoals wij dit noemen) klusjes te doen voor anderen. Zo bouwen ze een klantenbestand en een reputatie op. Indien dit succesvol is beginnen ze dit dan te doen als zelfstandig bijberoep om nadien dan van hun bijberoep hun hoofdberoep te maken en volledig zelfstandig te worden.
Het grote voordeel daarvan is de zeer lage financiële risico's. je kan immers je investeringen spreiden over verschillende jaren. Het nadeel eraan is dat het jaren kan duren vooraleer je volledig zelfstandig bent en het risico dat je tijdens de eerste stap tegen de lamp loopt en een ferme boete krijgt.
Ik heb het geluk dat ik een werkgever heb waar ik mijn (cnc) ei volledig kwijt kan. ;-)
Succes.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Jullie verhaal achter zelfstandigheid

Bericht door John Sellis »

Danny schreef:In België zijn er veel mensen die na hun werkuren beginnen met illegaal (in het zwart, zoals wij dit noemen) klusjes te doen voor anderen. Zo bouwen ze een klantenbestand en een reputatie op. Indien dit succesvol is beginnen ze dit dan te doen als zelfstandig bijberoep om nadien dan van hun bijberoep hun hoofdberoep te maken en volledig zelfstandig te worden.
Het grote voordeel daarvan is de zeer lage financiële risico's. je kan immers je investeringen spreiden over verschillende jaren. Het nadeel eraan is dat het jaren kan duren vooraleer je volledig zelfstandig bent en het risico dat je tijdens de eerste stap tegen de lamp loopt en een ferme boete krijgt.
Ik heb het geluk dat ik een werkgever heb waar ik mijn (cnc) ei volledig kwijt kan. ;-)
Succes.
Ja zo kun je het best beginnen.

vanaf mijn 18 huurde ik altijd al een kleine schuur voor 250euro in de maand. (was toen 1/4 van mijn maand loon) en ben daarin zwart gaan werken naast mijn 40 uur voor de baas. dus elke avond van 18.00uur tot 22.30uur en zaterdag van 8.00uur tot 17.00uur. zo ben ik begonnen. gewoon klusjes via via. soms ook weer nieuwe dingen bedenken. en alles in gereedschap steken. zo had ik al snel mijn eigen migmag lasapparaten, draaibank, plasma snijder (hand) enz.

Uiteindelijk tot 2013 voor een baas gewerkt. daar het vak verder geleerd en div. las diploma's gehaald.
Ik had alleen het probleem dat ik een buurman had die mij alles misgunde dus begin 2013 ingeschreven bij de KvK om problemen met de fiscus te verkomen.

Toen werkt ik op een dag gebeld door een opdracht gever die via via had gehoord dat ik zelfstandige lasser was. en gaf garantie voor 1/2 jaar werk. (was beetje in de crisis tijd dus de sprong gewaagd) kon meteen 35euro in het uur verdienen en dat klonk al muziek in de oren. werkte vaak 70uur of meer........

in die jaren een cnc plasma snijder gekocht (verhaal staat wel op het forum)

toen ging deze opdrachtgever failliet in 2015. met als gevolg geen werk meer. Maar inmiddels lekker buffer opgebouwd dus rustig opzoek gegaan naar werk. (werkt heel simpel, je belt gewoon 100+ bedrijven en vraagt of ze iemand kunnen gebruiken) is in het begin raar om te doen maar went snel.

Toen terecht gekomen bij iemand die opzoek was naar een aluminium lasser. dus op gesprek geweest en toen ging het vanzelf. heb nu nog elke dag werk van deze persoon. ook doe ik nu al zijn snijwerk (snijtafel is zelfs naar hem verhuist) snij nu 100 tot 150 ton aluminium op jaar basis is een stapel van 4.5meter aan aluminium platen van 2000x6000mm

Vanaf 1 jan 2018 begin ik ook weer met een nieuwe tak naast mijn werk wat ik nu doen. en dat zijn aluminium boten maken, afbouwen en verkopen

http://www.Aluship.nl

zoals je ziet hou ik mij niet met 1 ding bezig waardoor ik flexibel ben en (veel) kennis heb van allerlei dingen.

ze zeggen ook altijd "nooit op 1 paard wedden" en dat doe ik dan ook niet.

Ik zou nooit meer loonslaaf willen zijn. ik bepaal lekker mijn eigen tijden en prijzen. dus nooit gezeur over loons verhoging. of bij de vrouw zeuren of ik dit of dat stukje gereedschap mag aanschaffen. Kan gewoon bestellen wat en wanneer ik dat wil (mits het budget toereikend is.)
Plaats reactie