ebike taferelen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

Paar weken geleden een defecte e-bike gekregen en al heel wat problemen opgelost. Geen foutmeldingen meer en alles lijkt te werken zoals het hoort..... Dat wil zeggen: alles behalve ondersteuning bij het fietsen :evil:
Eerst een tmm4-sensor gerepareerd met een nieuwe hallsensor.. Zelfs de importeur dacht dat het niet kon.. nou wel dus.
Maar die ondersteuning... ik merk echt geen verschil tussen aan en uit..
Vanaf de controller meet ik alle drie de spoelen van de motor hetzelfde, dus die verbinding is er.
met 6 stuks 24v leds een driehoek gemaakt en tijdens het fietsen gaan alle 6 leds branden, dus de controller stuurt daadwerkelijk spanning naar de motor..
tja... en dan?
Kan ik de motor aansluiten open een (regelbare) trafo met een dikke condensator? (enkel naar 3 fase) Als de motor dan draait, dan zou ik het echt niet meer weten eerlijk gezegd..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door spinningwheels »

Kan je er op een of andere manier een ampère tang aanhangen?
Regelt de regelaar namelijk niet de stroom ??
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

Geen idee.. lijkt me dat als er spanning op de motor staat dat er dan ook stroom moet lopen.. Ik heb geen stroomtang, dat is dus nog een dingetje .. Dat de spanning uit de controller komt lijkt me duidelijk: als ik stop met trappen gaan de leds uit.
Overigens geeft het display wel 4 van de 5 blokjes accuspanning. Als de batterij echt slecht zou zijn of er ergens een paar volt over een contact of draad valt, dan zou je dat toch niet gaan zien, denk ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ebike taferelen

Bericht door serum »

Misschien een indicatie wat de accu doet? is hij na 5km opperdepop of ziet 'ie na 100km nog vol? (prima test, als het licht het doet en je doet die 100km test, horen we dit rond een uurtje of 0230 wel... :mrgreen:

Hier je de motor ook piepen/werken? (je hoort eigenlijk altijd wel iets van de PWM aansturing van zo'n motor)

het is gewoon een brushless motor(tje) wat erin zit. soms zit er een relatief klein motortje in het wiel. Draait ie niet toevallig de verkeerde kant op (in dat geval van een kleine motor zit er meestal een one-way-bearing in)

Ik heb hier nog wel een 25V 120A brushless regelaar liggen, die mag je van mij wel gebruiken om te testen of die motor nog loopt.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door frank »

Die tmm4 sensor moet ongeveer 1.8 v geven wanneer er geen kracht op de pedalen aanwezig is. Hier zou ik eerst eens naar kijken.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

effe 100 km fietsen is niet echt mijn hobby, dan had ik wel mee gedaan met de tour de France ofzo..
Ik kan nog wel de accuspanning monitoren met een multimeter. Bij enige belasting moet die toch wat in gaan zakken. Dat kan ik met een straatje op en neer wel eens bekijken.
Er is niets wezenlijks veranderd aan de bedrading dus de verkeerde kant opdraaien lijkt me onlogisch. alle pluggen kunnen er ook maar op 1 manier op.. De fiets heeft het vast en zeker ooit gedaan, dus...
De tmm4 laat zich testen op het console: in rust moet daar met CAL1 een waarde van 250-500 staan en is 388
Met een gewicht van 10 kilo op het pedaal moet CAL2 een waarde geven van 30 - 60 en is 42. Onbelast is deze waarde net 22. Hieruit concludeer ik dat die sensor correct werkt.
Ook als ik wat meer kracht op de pedalen geef, tijdens fietsen, zie ik dat mijn meetledjes iets harder gaan branden.

Die 25V 120A (VA misschien?) regelaar.. kan ik daar zo'n 3 fasemotor mee aansturen? Dan lijkt me dat wel wat.
Het is inderdaad een brushless motor en volgens mij ook met een one-way-bearing: fiets op zijn kop, tegen de rijrichting in voel ik de motor, met de rijrichting mee draait het wiel vrij.
Ik heb 'm vanmiddag nog uit elkaar gehad voor inspectie. in het midden de spoel die hier als stationaire rotor (stiekem dus de stator) met daarin ook 3 Hallsensoren opgenomen. Daaromheen het pakket van magneten(?) die het centrale tandwiel van de vertraging aandrijft. Zit er op gebout dus kan onmogelijk vrij draaien). De planeetwielen drijven op hun beurt het wiel weer aan. Er zit niets wat los kan gaan. Dat moest ik even zien, daarom heb ik dat ding uit elkaar gehaald.
Tijdens het fietsen hoor ik wel iets van motor-geluid uit het voorwiel maar merk daar verder helemaal niets van.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ebike taferelen

Bericht door serum »

Lijkt erop dat de sensor gekalibreerd moet worden. Nee, de regelaar is 25,2V 120A. (gebruikt om rc autos van 5kg+ met 80km/h rond te slingeren). Inderdaad, 3 fasen. Zal ik hem opsturen? Ik zal er een pwm controller bij doen, zodat je hem kan bedienen.

Maar ik denk, 10:1, dat die sensor gecalibreerd moet worden. Kan je er nog iets aan verstellen dat hij bij een relatief kleine druk een lagere waarde uitleest? Bij 10kg is de waarde dus 42, vermoedelijk had deze nog iets lager moeten zijn voor de correcte omdersteuning.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ebike taferelen

Bericht door DaBit »

En die hall-sensortjes, doen die het ook? Is er een kans dat de hallsensoren geroteerd zijn?

Om te kijken of er ook stroom loopt richting die motor (de spanning zegt veel minder tot niets) kun je ook je multimeter in AC-stroombereik tussen 1 van de fasen zetten. Of een autolamp ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

Die hallsensortjes in de motor zitten gefixeerd in een paar ingefreesde uitsparingen in de spoel (de rotor die stiekem toch stator is). deze kunnen niet gedraaid zijn dus.
Er zitten er drie in en zo weg gewerkt dat er niet bij kan om te meten welke draad naar welk punt van de plug gaat. Met 3 sensors zou 5 aansluitingen logisch zijn ( +, 0 en 3 uitgangen) maar in de plug zitten 6 contacten aangesloten naar de controller.. Gelukkig is er geen enkel schema te vinden van deze TranzX motor, dus kan ik hooguit op de controller meten waar de voedingspanning staat en dan door aan het wiel te draaien bekijken of ik ergens anders een nivo ontdek dat wijzigt.. en dan zou ik er drie moeten vinden..

Het calibreren van de sensor gebeurt middels de knopjes op de console: hier een plaatje hoe dat er uit ziet:
Afbeelding
De sensor zelf zit perspas in een uitsparing in een klein blokje geschoven dat met twee boutjes in de "vork" hangt.
hier een plaatje (deze is voor een derailleur maar ziet er bijna hetzelfde uit verder):
Afbeelding
Je ziet dat er bar weinig aan af te stellen is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ebike taferelen

Bericht door serum »

Die sensor lijkt mij, gezien je eerder genoemde cal1, cal2 waarden prima lijke te werken.

Die 3 standen zouden hoe dan ook wel wat verschil moeten maken.

Je kan eenvoudig testen of de motor goed is, draai hem in tegengestelde richting, houd 2 van de 3 draden tegen elkaar en hij moet gaan schokken. Houd de 3 draden tegen elkaar en hij moet zwaar lopen. Maar ik vermoed dat er niets mis is met de motor, aangezien je ook een motorgeluid hoort. Is dat trouwens een mooie constante piep of een korte onderbroken piep? (laatste zou kunnen wijzen op een defecte controller)

Aanbod van het kop koffie staat! moet eerste even naar Sinterklaas, die schijnt ook weer geland te zijn alhier.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

Het probleem is opgelost/verplaatst: Gezien de staat van de accu (welke al ca 8 jaar oud was) en toch nog een mogelijk ander defect dat in de papieren kan lopen heb ik de zeer zwakke (voor een techneut dan)beslissing genomen om 'm bij de fietsenmaker lekker in te ruilen op een andere fiets. 300 euro inruil gekregen.
Ik heb nog wel meer te doen dan nog uren te kneuen aan een 10 jaar oude fiets zonder duidelijke geschiedenis.
Hij heeft onder andere meerdere malen voor vele honderden euro's bij een fietsenmaker gestaan zonder veel resultaat, dat is wat ik weet..
Wel weer wat meer geleerd van e-bikes en er achter gekomen dat ivm documentatie etc ik beter voor een wat gerenomeerder systeem moest kiezen..
Vanmiddag fietst Kees met 500W/80nM weer terug naar huis..
Toch moet ik me diep schamen dat ik niet alle problemen er uit gehaald heb.. maar je kan niet alles willen..
Thanks anyway!
Serum: die koffie kom ik sowieso binnenkort eens bij je halen!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ebike taferelen

Bericht door serum »

Waarvan akte Kees! Je bent meer dan welkom!

Maareuhm.. 500W? Dan heb je d'r eentje met 40km/h en helmplicht?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door audiomanics »

Nee, dat niet. De snelheid is beperkt, maar bij 28km/u had ik nog steeds wat ondersteuning (of storm mee :roll: )
Harder ben ik nog niet gegaan.. normaal fiets ik hooguit 15km/u op de oude stadsfiets dus nog even wennen..
Op de natte klinkertjes ging het achterwiel al wat slippen. Het is nog niet dat ik met rokend achterwiel van zijn plek ga, dat lukt met de motor wel aardig..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ebike taferelen

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: Op de natte klinkertjes ging het achterwiel al wat slippen. Het is nog niet dat ik met rokend achterwiel van zijn plek ga.....
Hoe ouwer, hoe gekker klopt toch wedermaal weer ;-)
Plaats reactie