Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door harry321 »

hoi,
heb een Mitutoyo klokschuifmaat en die stond niet op 12 uur.
na wat gezoek van hoe of wat op het www kon ik hem dus op 12 uur zetten door met een pin door een gleufje aan de achterkant van de klok het tandwieltje van de rack af te duwen en dan de bekken sluiten.
.
ik heb sterk het vermoeden dat ik de boel vernacheld heb want bij volledig in en uit schuiven komt ie telkens niet meer op 0 uit en telkens verschillende waardes.
.
om kort te gaan, ik denk dat ik het tandwieltje gesloopt heb en dat ie daardoor telkens verschillende eindstanden heeft (verspringen tandwiel)?
.
heb nu geprobeerd de boel uit elkaar te halen alleen ik krijg de naald niet van de klok af, tenminste, ik wil niet meer kracht zetten dan ik al gedaan heb.
zit die naald toevallig met loctite ?
want op youtube zie anderen zo de naald er af wippen zonder veel kracht, weliswaar bij andere merken.
.
iemand het verlossende antwoord ? en tevens de vraag; zijn de tandwieltjes los te koop ergens mocht dat het probleem zijn ?

bvd, harry.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door javanree »

De klokschuifmaat hoor te te 'nullen' door de wijzerplaat te verdraaien, niet door aan de wijzer te prutsen...
Hoeveel verspringt de schuifmaat als je meerdere malen open-dicht doet? Als het minder dan 0.05mm is kan het oa ook met je meetdruk te maken hebben.

Is het meer dan zou ik gaan denken aan een tandwiel dat slipt op de as. Voor zover ik weet levert Mitutoyo voor dit soort schuifmaten geen reserve onderdelen. Misschien als je geluk hebt , ding geheel demonteren en tandwiel (indien nog gaaf) met wat lijm op asje borgen. Wel doen als ding uit elkaar is, anders oa kans op beslagen wijzerplaat :roll:
Rutronics
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 11:07

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door Rutronics »

Hallo,
Kun je niet beter een digitale schuifmaat gebruiken ,kun je met 1 druk op de knop op 0 zetten
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door harry321 »

javanree schreef:De klokschuifmaat hoor te te 'nullen' door de wijzerplaat te verdraaien, niet door aan de wijzer te prutsen...
Hoeveel verspringt de schuifmaat als je meerdere malen open-dicht doet? Als het minder dan 0.05mm is kan het oa ook met je meetdruk te maken hebben.

Is het meer dan zou ik gaan denken aan een tandwiel dat slipt op de as. Voor zover ik weet levert Mitutoyo voor dit soort schuifmaten geen reserve onderdelen. Misschien als je geluk hebt , ding geheel demonteren en tandwiel (indien nog gaaf) met wat lijm op asje borgen. Wel doen als ding uit elkaar is, anders oa kans op beslagen wijzerplaat :roll:
ik snap dat je hem nult met verdraaien wijzerplaat maar het probleem was dat de wijzer niet op 12 uur stond/staat.
het verspringen met snel in en uit schuiven is enorm en totaal verschillende eindstanden telkens (voorheen geen probleem met snel in en uit schuiven).
doe ik heel langzaam in en uitschuiven dan blijft ie goed en op korte stukjes ook.
.
maar om de boel na te kunnen kijken moet de wijzer er af want achter de wijzerplaat zitten de boutjes om het geheel te demonteren.
nogmaals, ik wil graag weten hoe de wijzer het beste te demonteren, met 2 kleine schroevendraaiers lukt het iig niet want heb al aardig kracht gezet met die schroevendraaiers maar wil dus niet lossen, ga ik meer kracht zetten dan gaat geheid de boel verder kapot.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door benkr »

Zoek een naar een wijzertrekker, b.v. deze:

https://www.pressuregauge.co.uk/product ... val-tools/

Ik wist het ook niet, maar ik werd er door medeforumleden op gewezen, vandaar dat ik nu heel wijs ook jou verder kan wijzen.
Voorwaarde is dat er in de wijzer een (heel klein) gaatje zit waardoor de wijzer van de as kan worden gedrukt.
In ieder geval in mijn klokje zat zo'n gaatje. Ik heb het alleen zelf nooit gedaan wan mijnt klokje is nadien door medeforumlid Hugo onder handen genomen en dat is wat mij betreft heel goed afgelopen. Het ging in mijn geval om een 3D taster met een wijzer uitlezing.

Eventueel kun je dat topic hier vinden:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 63#p151570
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar gebruik je normaliter een wijzertrekker voor.
Stukje rond, tap je M3 in, boutje met scherp geslepen punt. Onderaan zaag en vijl je je een soort van voetje met 2 teentjes die onder de wijzer kunnen, en dan draai je dat boutje op de as.
Of je besteld er een op www.???
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door javanree »

Het maakt toch niets uit of de wijzer op 12 uur staat? Beetje zonde als je daarvoor een mooie schuifmaat hebt gesloopt...

Afbeelding

Al HEEL oud, de wijzer staat misschien niet op 12 uur, maar het ding is zowel voor binnen-, buiten- als dieptematen nog altijd binnen 0,02mm nauwkeurig (paar weken terug nog getest)
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door harry321 »

javanree schreef:Het maakt toch niets uit of de wijzer op 12 uur staat? Beetje zonde als je daarvoor een mooie schuifmaat hebt gesloopt...

Afbeelding

Al HEEL oud, de wijzer staat misschien niet op 12 uur, maar het ding is zowel voor binnen-, buiten- als dieptematen nog altijd binnen 0,02mm nauwkeurig (paar weken terug nog getest)
beste javanree, ik vind het heel storend als die niet op 12 uur staat, maar dat is mijn afwijking zullen we dan maar zeggen ? als ik van tevoren had geweten dat ik hem zou slopen had ik het niet gedaan, beetje een dooddoener zo een opmerking :shock:
Laatst gewijzigd door harry321 op 23 nov 2017 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door harry321 »

benkr en hugo bedankt voor jullie antwoord, hier kan ik wat mee !
tis dus eigenlijk een poelietrekker maar dan heel klein :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mitutoyo klokschuifmaat gesloopt ?

Bericht door DaBit »

Voor die ene keer dat ik het moest doen (bij een manometer) deed wat dun koperdraad (0,3mm ofzo), een M3 moertje en een spits geslepen M3 schroef de truuk ook. Draad een beetje heen en weer onder de wijzer en over de moer tot het een enigzins massieve kegel is en dan moertje tegenhouden met een punttangetje en schroef aandraaien. Boutje spits slijpen: in de accutol, laten draaien, en op de slijpsteen houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie