Techniek, waar is het fout gegaan.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iemand wees me op deze filmpjes, waarin ... nou ja kijk zelf maar.
https://www.ted.com/talks/ken_robinson_ ... anguage=nl

Er zal ondertussen een soort van staatsgreep op zo ongeveer het hele onderwijssysteem moeten plaatsvinden om nog iets te kunnen redden van deze trieste resultaten.
Helaas zijn technische creatievelingen meestal niet gewelddadig genoeg om dat te doen.

Maar als iemand nog ideeën heeft... :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door scyllatech »

Hoi Hugo,

Het is dat hij het zo geestig brengt, anders zou je er bij gaan zitten janken. Wel heel herkenbaar.
Maar als dienstweigeraar zul je aan mij ook niet veel hebben in de voorste linie. Vroeger dacht ik echt dat ik de wereld zou kunnen redden, Hoe creatief of dom kun je zijn :mrgreen: Het kiezen om mijn eigen weg te gaan heeft wel enige strijd gekost, maar je kunt niet verloochenen wie je bent. Hoewel ik op sommige dingen die ik gedaan heb heimelijk trots ben, heeft het ook geregeld eenzame momenten opgeleverd.
Al met al vond ik veel herkenning in het filmpje. Een mooi begin van de zondagochtend.
-----------------------------------------------------------------
Het gaat er niet om wat je hebt, maar wie je bent.
Ook dat moet je leren, besef je pas later.
Ben je een mier dan heb je geen cent.
Wel kun je baden in slechts één druppel water.

Riny
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door serum »

Heb je zelf kinderen Hugo?

Ik realiseer mij dat we op de schouders van reuzen staan.

Ik heb militaire dienst ook afgeslagen. (Nou je het erover hebt, ze waren wel erg enthousiast over de technisch inzicht test, voor zover dat wat voorstelde).

Bij onze kinderen zie ik juist dat er juist veel mee gedaan wordt. Zelfs in de onderbouw. In groep 1 en 2 hebben ze al een kopieermachine staan met een paar schroevendraaiers, een oude rekenmachine. Sommige dingen zijn donaties van ouders (doe er zelf ook graag aan mee, dergelijke initiatieven). Erg actief is de zog. talentontwikkeling. Daar is op de basisschool een erg sterk beleid in. Aansluitend op de stroming techniek is er voor de hogere groepen een technasium.

Ik weet niet hoe jij bv. de basisschool hebt ervaren, maar ik heb het nooit als 'fijn' ervaren. De fijnste momenten vond ik nog dat ik tijdens de les aan het fantaseren was wat ik ging maken van technisch lego, kon erg slecht tegen drukte in de klas, sloot mij dan af. Er is nooit iets mee gedaan, haalde goede cijfers, cito was prima voor elkaar. We hadden onlangs een gesprek op de school voor de oudste. Hij was vaak 'echt betrokken' bij de les. Alleen als het zijn interesse had. (en dat herken ik dan weer erg duidelijk) Ze zijn toen op eigen initiatief (na overleg met ons) gaan zoeken naar wat hem wel prikkelt. Kan niet oordelen over het voortgezet onderwijs, daar zijn we nog niet, maar tot nu toe lukt het ze prima om hem te prikkelen.

En wat is techniek. De echte creatieve techneuten zitten denk ik in het lab? 1 van de kinderen van mijn zus is naar Japan voor onderzoek tegen resistentie van antibiotica. (hij is eiwit-expert en heeft daarin baanbrekend werk verricht). Als je hem hoort hoe hij tot zijn onderzoek/ontdekking is gekomen, realiseer je je dat er enorm veel out of the box denken en creativiteit mee gemoeid is. In feite is anatomie ook niets meer dan techniek IMO.. Als je die LSD-zwevers ziet op een kunst-acedemie die in een ego-trip een abstract stuk kunst neerzetten en dood-analyseren, daar heb ik 0,0 respect voor. Dat is een rechtstreekse belediging voor creativiteit..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@serum, ik denk dat jij geluk hebt met die school, of specifiek die onderwijskracht, maar hlaas wordt deze opzet volgens mij nog als byzonder ervaren, en niet als standaard.

Ik hoor nog steeds (overwegend) alleen waarom het niet kan, niet hoe het wel kan.
Feit is dat opleidingen hoofdzakelijk verzonnen worden door mensen uit 1 bepaalde soort, en dat is overwegend niet het soort wat nu eenmaal liever 'doener' is, dus wordt dat stukje voor het gemak als bijzaak gezien.
Feit is dat de toestroom tot vakopleidingen bijna helemaal opgedroogd is.
In mijn beleving wordt er veel naar enkele succes voorbeelden gegeken, en niet over de hele linie. Dus ook straten makers, loodgieter, timmerlui enz.
Hoezo 'slimmer' en 'hoger opgeleid', die accountant, wetenschapper, mechanical engineer, ziet geen kans een waterleiding te monteren, een straat netjes te bestraten, of een brood te bakken.
Ze zijn dus helemaal niet slimmer, ze verdienen waarschijnlijk meer. ( en dat is het slimme ;-) )

We moeten af van die begrippen, (en die Pieten moeten zelf maar zien wat ze willen)

Maar wat ik zeker weet, wanneer je een deel van de kinderen eerst een hele periode afstomt door ze elke dag buikpijn te laten hebben met allerlei zaken die ze niet onder de knie gaan krijgen, zal het daarna wel lastig worden ze nog te motiveren voor een opleiding die ze wel leuk vinden, aangezien ze er geen vertrouwen meer in hebben dat school ook leuk kan zijn.

Daarnaast denk ik dat we het woordje techniek niet meer moeten gebruiken, daar word die 'andere' zgn. slimmere groep nl. heel zenuwachtig van, dan raken we het contact kwijt, en er moet juist meer samensmelting zijn.
Talentontwikkeling, mooie omschrijving om het woord techniek te omzeilen. ;-)


Ik denk dat er een mode/hype of hoe je het ook noemt moet onstaan zodat ook mensen die zeggen helemaal niets met techniek te hebben het ongemerkt deels gaan begrijpen en ook leuk vinden. Die hele groep leerkrachten moet natuurlijk anders gaan denken, en daar zullen ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken lijkt me.
De huidige mode trend "vintage en industrieel" is wel een goede inkopper misschien.

Het enige wat ik merk, bedrijven waar ik kom en contact mee heb, hebben zonder uitzondering een probleem. Technische diensten van productiefabrieken, meeste zijn 60+ en geen enkele opvolging te vinden.
Stage lopers van vakopleidingen hebben nog niets van het vak geleerd.

We gaan het ook de komende weken niet oplossen, maar volgend schooljaar zou mooi zijn. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door janplastiek »

Voor mijn kinderen heb ik de deur van mijn werkhuis altijd ver open gezet. Als ze iets wilden maken kon dat, mocht dat. Alle 3 de dochters hebben een hogere school en of een universiteits diploma. Maar als ik ze vraag om hulp staan ze er, aan de draaibank of de frees even wat laswerk meedoen is ook al geen probleem. Laatst wou de oudste een kapstok met een schoenopberg ruimte maken. Enige wat ik heb gedaan is wat houten pallets bij gehouden.
Op een namiddag hebben ze deze gesloopt en omgevormd naar wat het moest worden.
Dan sta je als fiere pa te glunderen en weet je dat de universiteit van het leven even belangrijk is als de school van de dure woorden ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door Sven »

Op een gegeven moment zij een minister "We moeten naar een kennniseconomie toe".
Dat is gelukt.

Jammer dat sturen op kennis alleen niet genoeg is...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Op een gegeven moment zij een minister "We moeten naar een kennniseconomie toe".
Dat is gelukt.

Jammer dat sturen op kennis alleen niet genoeg is...
Dat was er zo een die niet wist wat kunde is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door DaBit »

En die TED-talk is al uit 2006...

Ook op de basisschool van mijn kinderen proberen ze er nog enigzins wat van te maken. Om de paar weken open podium voor creatieve zaken, techniekmiddagen, atelier, bla. Wat dat betreft is er toch wel wat veranderd sinds ik op de basisschool zat; wij hadden dat nooit.
Veel beter zal het niet zo gauw worden. Juffen zijn meestal niet zo van de techniek. Waren het wel techneuten dan renden ze na 2 dagen lang 30 stuks gillende stuiterballen zo hard als de benen ze kunnen dragen weg. Ik na 10 minuten al.

Maar aan de andere kant: de basisschool is om 2 uur uit, dan is er nog tijd genoeg om met vanallesennogwat bezig te zijn, en van die tijd moesten wij het vroeger ook hebben. Beter nog: in die tijd kun je vrijelijk je ding doen zonder dat iemand resultaat verwacht, en dat is voor creativiteit een vereiste want dat laat zich maar lastig plannen tussen taal en rekenen in. (vraag maar aan die arme ziel die bij ons op het werk voor projectleider mag spelen).

Maarja, dan loop je nog tegen een probleem aan: alles moet tegenwoordig maar zoveel mogelijk voorgekauwd zijn en het mag geen moeite kosten. Een computerspelletje spelen is veel makkelijker dan er eentje maken en bied ook voldoening. En waarom zou je 5x op je duim slaan om een autootje te maken als je voor 5,95 er eentje kunt kopen die er ook nog eens mooier uitziet en stunts kan? Bij mijn kinderen (6 en 8 ) nog enigzins aan de leeftijd toe te schrijven, maar ik zie het ook bij profielwerkstukkers; die willen graag wat hebben maar als je zegt 'doe het zelf maar, ik vertel wat je geacht word om te doen en grijp wel in als het fout dreigt te gaan' dan hoeft het allemaal niet meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door Sven »

DaBit schreef:dan hoeft het allemaal niet meer.
Mmm...
In het Amerengels gebruiken "grit" als uitdrukking voor het vol kunnen houden van een langdurige inspanning om tot een einddoel te komen (https://en.wikipedia.org/wiki/Grit_(personality_trait)).

Nu gebruiken ze het daar volgens mij vooral als een persoonlijkheidskenmerk maar zit er ook niet iets aangeleerds aan?
Je leest het vaak als een van de eigenschappen van succesvolle mensen dat ze in staat zijn heel lang gefocust te blijven op een doel in de toekomst. Maar doelen formuleren en bijstellen, kan je dat leren? En afleiding afweren?

Of zijn dat ook persoonlijkheidskenmerken?

Ik had het Met Hugo over dat het lijkt dat er nu veel theorie uit boeken wordt geleerd en dat je slaagt voor je examen als je die theorie kan reproduceren.
Maar drijft techniek niet juist op de skillset, de oefening van de materie om die juist praktisch toe te passen?

Als je voor al je problemen een oplossing kan kopen dan hoef je je skillset als ouder ook niet meer te oefenen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Maar doelen formuleren en bijstellen, kan je dat leren? En afleiding afweren?
Blijkbaar wel, want ik ben er een fractie beter in geworden dan ik ooit was :lol:
Ik had het Met Hugo over dat het lijkt dat er nu veel theorie uit boeken wordt geleerd en dat je slaagt voor je examen als je die theorie kan reproduceren.
En dat is ook altijd al zo geweest bij de theoretische leerwegen.
Voor de praktische leerwegen geld dat die praktijk niks word als de theorie eronder niet beheerst word, alleen word die theorie anders bijgebracht.

Ik ken wel een aantal figuren die met hele goede cijfers van school afgekomen zijn, meerdere diploma's op zak, maar ik zou ze echt niet als collega hoeven omdat ze in de categorie 'getrainde aap' vallen. En aan getrainde apen heb je niks, die willen zo snel mogelijk manager worden en daar zijn ze over het algemeen ook niet best in. Doe mij dan maar een vroegtijdig schoolverlater die in staat is om zich zaken eigen te maken die nodig zijn om een probleem op te lossen.

Tot zover de waarde van diploma's. Het is niet voor niets dat veel bedrijven sollicitanten vragen om een opdracht te doen waarop beoordeeld word, naast de standaard blabla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig leren we doorlopend bij.
We moeten het ook niet te zwart/wit zien, maar ik hoop dat de diversiteit van elk individu gewoon wat meer kans krijgt zich op de beste manier te ontwikkelen. Maar het probleem is dat de groep die bepaalt wat goed is, niet helemaal begrijpt wat goed is voor de andere groep.
Als je je oor te luisteren legt, zijn er toch wel erg veel mensen die hun schooltijd niet echt plezierig en nuttig hebben doorgebracht, en gelukkig hebben een aantal daarvan zich later met veel moeite nog kunnen revancheren.
Het is alleen zo zonde van de tijd en jammer van de frustratie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:We moeten het ook niet te zwart/wit zien, maar ik hoop dat de diversiteit van elk individu gewoon wat meer kans krijgt zich op de beste manier te ontwikkelen
Juist. In het lager onderwijs moet juist iedereen zoveel mogelijk bereikt worden, en volgens mij is de stof allang zo droog niet meer als ie vroeger was, dus dan is er toch een grotere groep geïnteresseerde: Degene die al uitblinken hoef je niet meer te overtuigen. Aan de andere kant kan je degene die echt geen interesse hebben toch niet bereiken, dus het moet ook weer niet te saai worden. Lastige balans.

Ik ben uiteindelijk wel blij dat me zoveel schijnbaar nutteloze informatie door de strot is geduwd, heb door de jaren heen toch wel wat kunnen gebruiken. En frustratie en nutteloosheid hoort er nu eenmaal bij als je op school zit. Maar als je er twintig jaar later nog met dat gevoel op terug kijkt is er inderdaad wel iets fout gegaan/te verbeteren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door janplastiek »

mijn jongste dochter (lerares voor 6de leerjaar, kinderen van 11 tot 12 jaar) komt net lachend naar beneden en zegt dat ze vandaag een fijne dag gaat hebben ze mag STEM geven,
https://www.onderwijskiezer.be/v2/extra/stem.php
ze moet de kinderen vandaag techniek laten proeven, ze heeft doebordjes voor elektriciteit met batterij, motortje, zoemer lampje kabeltjes etc, haar oude Knex ballenfabriek, oude Mecano en een 8 verschillende tandwielen(100tal) en montage plaatjes hiervoor,die we een tijd terug voor de klas gefreesd hebben voor het aanleren van breuken, mee naar school, zo opgewekt zag ik ze eerder dit jaar nog niet vertrekken.
Zulke lessen zouden er meer moeten zijn, zegt ze, van die fablab lessen genieten de kinderen eindelijk nog eens,

Vandaag de dag noemen ze dit STEM
STEM staat voor Science – Technology – Engineering – Mathematics en bundelt een waaier aan technologische en exacte wetenschappen


;-) ik ben ook weer tevreden dat ze hier als kind al veel van mocht opsteken ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Techniek, waar is het fout gegaan.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef:Zulke lessen zouden er meer moeten zijn, zegt ze, van die fablab lessen genieten de kinderen eindelijk nog eens,
Kijk daar wordt je vrolijk van.
Nu een modus vinden om het breder gedragen te krijgen, en het niet meer als fenomeen te zien, maar het een geïntegreerd stuk in de opleiding te maken. Wat in veel vakken terugkomt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie