Lincoln plasmasnijders

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Lincoln plasmasnijders

Bericht door stekkestim »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Lincoln electric plasmasnijders? Met name de pc210, tomahawk 1025 en 1538.
Er loopt momenteel een herfst actie waardoor de prijs toch wel aanzienlijk lagers is en ik dus de aanschaf overweeg.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door skillalot »

Zelf niet mee gesneden, wel snijmonsters van gezien.
Wil je cnc gaan snijden dan zou ik eerder voor de flexcut 125 gaan mocht je een lincoln willen. Die heeft 100% duty cycle en is specifiek ontworpen om CNC mee te snijden, en kan ook nog via IO omschakelen naar markeren.
Hoeft t niet zo zwaar dan zou ik eerder voor een hypertherm powermax 65 ofzo gaan, hypertherm is gewoon marktleider voor wat de lucht-plasma betreft, en dat zie je terug in snijkwaliteit, snelheid en standtijd van je slijtdelen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door kawarider »

Dankje skillot en John Sellis. Tot die conclusie was ik ook gekomen. Wij snijden met een pc60 met omgebouwde handtoorts. Prima opstelling. Machinetoorts was een drama, ik weet niet waarom. Hij is terggegaan waar ie vandaan kwam. Om het perfect te maken overweeg ik een powermax45. Snijdikte is voldoende en waterkoeling hebben we niet nodig.
Lincoln is dus prima, van een hypertherm verwacht ik dat ie beter presteert.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door serum »

Kawarider en Stekkestim; werken jullie samen?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door stekkestim »

Nee hoor, kennen elkaar niet.
De duty cycle zit bij de 1025 60A op 40% maar bij 40A zit je ook op 100%. De pc210 is in principe net te licht zou graag tot 15mm gaan (en zelfs dat zal slechts heel zelden zijn)

Dat hypertherm beter is ga ik niet ontkennen. Alleen ligt de prijs nog wat hoger(zeker nu met de actie van Lincoln)

Laat ik het zo zeggen, de machine gaat een paar keer per jaar gebruikt worden maar zeker niet 24/7
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door kawarider »

Serum, waarom zouden we samenwerken?

Stekkestim. We gaan een nieuwe plasma bouwen. Interesse in deze? Bron is een beetje wat je zoekt. Tafel xy met rollerkop en mach3. Loopt tegen de 10 m min. De nieuwe wil ik tegen de 30 hebben. Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door serum »

@kawarijder;

ik dacht dat jullie samen werkten, omdat Stekkestim een vraag stelde en jij op een gegeven moment reageert met 'we snijden op dit moment' :)

Vandaar! (was mijn nieuwsgierigheid, niets meer)

Als het niet voor 24/7 is, is mijn ervaring dat je beter rationeel kan zijn en de 'voordeligere' optie kan gebruiken.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door stekkestim »

Net even langs de lokale Lincoln (en Hypertherm) verdeler gereden.

Voor occasioneel gebruik raden ze ivm de actie de Lincoln aan, maar voordat ik de toepassing kon zeggen zeiden ze wel meteen de de Hypertherm(s) kwalitatief beter zijn, betere snede hebben en beter geschikt zijn voor machinaal.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door John Sellis »

stekkestim schreef:Net even langs de lokale Lincoln (en Hypertherm) verdeler gereden.

Voor occasioneel gebruik raden ze ivm de actie de Lincoln aan, maar voordat ik de toepassing kon zeggen zeiden ze wel meteen de de Hypertherm(s) kwalitatief beter zijn, betere snede hebben en beter geschikt zijn voor machinaal.
Ja zelf had ik liever een oudere hypertherm dan een nieuwe lincoln.

deze dan? is niet heel duur denk ik (maar wel enorm groot) en kun je altijd cnc toorts bij kopen!

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... =lr&pos=12

Als ik voor de hobby\ semi prof een machine zou kopen zou ik een hypertherm powermax 45xp (kan ook markeren) kopen.

Kunt ook een prof machine (nieuw) kopen maar dat kost ander geld:
Is elke euro waard.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... =lr&pos=10
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door kawarider »

John mijn zinnen heb ik gezet op een powermax 45. Markeren zou leuk zijn. Werkt dat ook echt?

Het prijsverschil van een high definition lijkt me niet gerechtvaardigd. Ik heb werk gezien van een collega waar ik totaal niet van onder de indruk ben. Van jouw werk wel! Iets soortgelijks in staal moet met een simpele bron als de powermax ook te doen zijn. Highdef komt bij mij over als geldklopperij, correct me if I am wrong please.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door Breaker »

Op die HiPerformance zitten ingangen voor 7 verschillende snijgassen Air/O2/N2/CH4/F5/H35/H5. Dat kan wel van pas komen bij doorlopend snijden van andere materialen. Als je dat niet nodig hebt is het misschien geld over de balk, maar da's wat anders ;-)

Ik vroeg me af, van de kleinere apparaten, wordt Lorch wel eens gebruikt op een CNC plasmasnijder?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef:John mijn zinnen heb ik gezet op een powermax 45. Markeren zou leuk zijn. Werkt dat ook echt?

Het prijsverschil van een high definition lijkt me niet gerechtvaardigd. Ik heb werk gezien van een collega waar ik totaal niet van onder de indruk ben. Van jouw werk wel! Iets soortgelijks in staal moet met een simpele bron als de powermax ook te doen zijn. Highdef komt bij mij over als geldklopperij, correct me if I am wrong please.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door skillalot »

kawarider schreef:John mijn zinnen heb ik gezet op een powermax 45. Markeren zou leuk zijn. Werkt dat ook echt?

Het prijsverschil van een high definition lijkt me niet gerechtvaardigd. Ik heb werk gezien van een collega waar ik totaal niet van onder de indruk ben. Van jouw werk wel! Iets soortgelijks in staal moet met een simpele bron als de powermax ook te doen zijn. Highdef komt bij mij over als geldklopperij, correct me if I am wrong please.
Ja, WRONG!
Kwaliteit van de snede is stukken beter met HiDef plasma. de schuine kant die je bij plasma altijd hebt, zit bij een lucht plasma tussen de 4 en 6 graden, bij een HiDef onder de 2!!
Maar eerlijk is eerlijk het prijsverschil is behoorlijk ja. Als je niet hele dagen aan het snijden bent niet aan beginnen en gewoon een powermax ofzo nemen.
De powermax 45XP kan inderdaad markeren, met argon of F5 gas dacht ik, en dan kun je echt mooie markeringen krijgen die echt gemarkeerd zijn zonder echt in het oppervlak te gutsen. Nadeel van dat markeren is dat je zelf de gassen moet wisselen, en je hele systeem door moet blazen voordat je kunt markeren. In de praktijk niet echt handig dus, omdat je dan positienummers en al op je onderdelen wilt markeren, en je wil dat dat allemaal automatisch gebeurd. Markeren met lucht zou wel kunnen, dan is het gewoon de stroom omlaag en een markering in het oppervlak gutsen. Maar dat kan met vrijwel elke bron die laag genoeg ampere kan uitsturen. Je moet alleen nog steeds handmatig de stroom omlaag regelen door aan de knop te draaien.

De Lincoln flexcut 125 heeft ook een markeer optie, maar dat is ook gewoon met lucht. Voordeel is wel dat je door een ingang hoog te maken om kan schakelen naar markeerstroom. Dit zou je dus gewoon kunnen automatiseren in een mach3 of wat dan ook. Ik heb hier van de Flexcut proefstukken liggen (aangevraagd op de Schneiden&Schweissen omdat ik met een vriend ook een wil gaan bouwen) in 3, 5 en 10mm, en moet zeggen dat dit er ook wel netjes uit ziet. Is er zo te zien vrijwel braamloos afgekomen, doet niet veel onder voor hypertherm. Hypertherm is iets gladder oppervlak vind ik, maar dat maakt me niet zo veel uit.

Ik geloof ook dat er met die powermax45XP nog wat problemen waren, maar weet zo even niet wat precies. Maar goed voor het markeren hoef je het niet te doen, en ik zou eerder geneigd zijn voor de 65 te gaan.

Over dat hypertherm beter geschikt voor machinaal zou zijn, volgens mij zit in de prijs van die lincoln tomahawks een machinetoorts en een handtoorts erbij, en hebben die machines standaard een CNC interface met spanningsdeler en al. Bij hypertherm moet je dat er allemaal nog los bijkopen, en dat kost ook nog wel wat..

Succes met je keuze
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lincoln plasmasnijders

Bericht door kawarider »

Ha ha. Ja lekker zeg. Wordt er niet makkelijker op. Voor mij is tot 3 mm belangrijk. Highdef valt dan af. Markeren is toch wel interessant, mits het volautomatisch gaat.
Leuk, er zit wel kennis hier.
Plaats reactie