Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door Benny_DS »

Is er iemand die meer weet over wetgevingen ivm drukvaten?
Bv een duikfles op 4500 PSI (300 bar) moet gekeurd worden om de zoveel tijd.
Ik zou eigenlijk willen weten wanneer zulke keuring vereist is.
Bv ik heb dezelfde tank, maar op ene veel lagere druk. Vanaf wanneer hoeft de keuring niet meer.
Of andersom (wat ik wil), ik wil wel een redelijk hoge druk, maar het drukvat is bv maar 10cc. Moet dit dan ook gekeurd worden? Ik wil dus feitelijk de druk zo hoog mogelijk krijgen in een 10cc vat zonder dat de keuring nodig is.

Ik weet dat er wetgeving zijn die rekening houden met beide. Bv Druk X volume > 80 , dan moet hij gekeurd worden.

Thx.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door flex »

Bij mijn weten is het non-commercieel zelfbouw niet aan het "stoomwezen" onderhevig.

Verdere info:
http://www.euronorm.net/content/template.php?itemID=448 Zie daar de PED en drukvaten
http://www.lr.org/nl/energy/upstream/do ... tware.aspx voor een calculator voor welke klasse drukvat je gaat.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door Breaker »

In eerste instantie kan deze samenvatting gevolgd worden. Onderaan staat dan een PS.V kleiner of gelijk aan 50 bar.L. Dat zou een 5000 bar vuldruk zijn voor 10ml.

Maar als je dan het KB leest:
Koninklijk Besluit schreef:Art 6,

De volgende drukapparatuur moet aan de in bijlage I vermelde essentiële veiligheidseisen voldoen :

1° drukvaten, behalve de onder 2° genoemde, voor :

a) gassen, vloeibare gassen, onder druk opgeloste gassen, dampen en vloeistoffen waarvan de dampdruk bij de maximaal toelaatbare temperatuur meer dan 0,5 bar hoger is dan de normale atmosferische druk (1013 mbar), binnen de volgende grenzen :

i) voor stoffen, ingedeeld in groep 1, wanneer het volume groter is dan 1 L en het product van PS en V groter is dan 25 bar.L, of wanneer druk PS hoger is dan 200 bar (bijlage II, tabel 1);
ii) voor stoffen, ingedeeld in groep 2, wanneer het volume groter is dan 1 L en het product van PS en V groter is dan 50 bar.L, of wanneer druk PS groter is dan 1 000 bar, alsmede alle draagbare brandblussers en flessen voor ademhalingstoestellen (bijlage II, tabel 2);
Lucht zit in groep 2, dan is a/ii de uitzondering en die komt hier met een maximum van 1000 bar. In Bijlage II/Tabel 2 staat dan opeens een maximum van 500 bar.

Het lijkt dat je tot 500 bar goed zit met 10cc en zelfs tot heel wat groter zonder dat er aanvullende produktkeuringen nodig zijn.

Dit is dan ook nog grotendeels ontwerpvereisten, periodieke keuring is lastiger, zag niet direct goede documentatie in België, aangezien het een Europese Norm is, zou dit ook geldig moeten zijn (pg 11).

Alles met lucht is tot Categorie II uitgezonderd van periodieke produkt/installatie keuring.

Maar er zijn nog wel aanvullende lokale bepalingen onder milieu- of arbeidswetgeving.

Alhoewel dat niet van toepassing lijkt op een hobbymatig 10ml drukvat.

't Wordt denk ik alleen helemaal duidelijk als je jurist bent :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door javanree »

flex schreef:Bij mijn weten is het non-commercieel zelfbouw niet aan het "stoomwezen" onderhevig.
Jazeker wel ; zie oa het blad "De Modelbouwer" ; zodra je er bijvoorbeeld mee op openbaar terrein komt ben je er aan gehouden. Als er iets gebeurt en je voldoet niet aan de door de wet gestelde eisen zal dat oa ook verzekeringtechnisch gevolgen hebben. En er zijn ook nog genoeg andere scenario's waarin het wel geldt... ik zou er zeker niet te licht over denken.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Hoge drukvaten, iemand bekend met de wetgeving?

Bericht door André »

Zelfs bij vervoer van gevulde drukvaten moet je als particulier een vervoersdocument opstellen.
Ook duikers b.v. al zal dat in praktijk wel loslopen bij een controle.

Heb stoommachines (tafelmodellen) gezien van particulieren die waren voorzien van een stoomwezen keurmerk.


Bij stalen en aluminium duikflessen geldt een inwendige inspectie op putcorrosie. Daarna de test vuldruk x 1,5 is testdruk. Ze vullen de duikflessen met water en kraken deze op de testdruk. Keur in Nederland is 5 jaar geldig maar hier kunnen verschillen in zitten per land.
Composiet duiklessen gelden andere regels voor. Worden ook gekeurd maar mogen max 10 jaar oud zijn (dacht ik)
Plaats reactie