Freesmachine is gekozen (BF30) Nu een paar andere vragen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Freesmachine is gekozen (BF30) Nu een paar andere vragen

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik plaats het topic toch maar even hier (in praathoek), aangezien het om een niet CNC machine gaat.

Ik heb op dit moment een portaalfreesmachine en een elcheapo kolomboormachine en mis het echt om een beetje fatsoenlijk handmatig te kunnen frezen. Ik heb wat machines voorbij zien komen maar ben er nog niet helemaal uit, er zijn namelijk een paar variabelen die het iets lastiger om tot een keuze te komen.

Voorwaardes aan de machine:
- Aanschafprijs maximaal 2000 euro incl btw (excl accessoires zoals toolholders en een standaard)
- Demonteerbaar waarbij de losse delen tilbaar zijn met twee mensen
- Boren en frezen
- DRO
- (geen harde voorwaarde) mogelijkheid om om te bouwen in de toekomst naar CNC

Wat ik ben tegengekomen is eigenlijk alleen De HBM BF25 en de Optimum uitvoering van dezelfde machine. zijn er nog andere machines die hier mee vergelijkbaar zijn of beter zelfs? Ik zou graag een machine via een veiling kopen, dan kan je namelijk best wat voor elkaar krijgen met het zelfde budget, van mogelijk betere kwaliteit. Het probleem is het gewicht, de machine moet naar de tweede verdieping van een woning.

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Als je ergens slechte ervaringen mee hebt, of iets wil afraden is dat geen probleem. Onderbouw alleen je stelling/mening wel dan ;-)
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 03 nov 2017 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door benkr »

Heb deze gezien op Marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... =lr&pos=46

Zou best wel eens kunnen dat je daar voor jou max bedrag een deal mee kunt sluiten, heeft ook nog verwisselbare toolhouders. Gewoon bellen en bieden.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker even naar kijken.

Ik zie wel een mogelijke beperking voor mij, hij moet naar de tweede verdieping van een woning en mijn eerste indruk van die machine is dat hij te groot/zwaar is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door DaBit »

Ik heb bij die machine het idee dat er een BF30-achtig iets achter hangt, of in ieder geval niet veel zwaarder. Dat zou in meerdere delen nog wel moeten lukken om naar boven te slepen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb hem een bericht gestuurd. Hebben jullie nog buiten dat om, alternatieven voor de BF25 en optimum in de categorie nieuwe machine? of houd het daar wel zo ongeveer mee op?
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door jand »

Bij paulimot in duitsland hebben ze ook een mooie machine. Ook een bf25 achtige. zie https://www.paulimot.de/fraesmaschinen/ ... chen-motor

Deze heeft een AC motor met frequentie omzetter en een ISO30 opname.

ik heb lang getwijfeld over deze machine of een BF30 van HBM. Het is uiteindelijk een BF30 geworden omdat HBM die toe flink in de aanbieding had. En HBM in Nederland zit. Boven dien is hij iets zwaarder/groter
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip!

Ik zie in ieder geval wel een trend, er is niet echt een alternatief dat rigoreus anders is dan de BF25/BF30 of vergelijkbare machines met zelfde naam.

Het is niet zoals met de iets serieuzere machines dat je kan gaan voor bijv een Bridgeport, of een Schaublin/deckel die een andere methode hanteren voor de Y as beweging.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef stuntpiloot schreef:Het is niet zoals met de iets serieuzere machines dat je kan gaan voor bijv een Bridgeport, of een Schaublin/deckel die een andere methode hanteren voor de Y as beweging.
En ook aciera.

Bij die keuze's wordt het uit elkaar halen, en totaal gewicht waarschijnlijk al snel te complex en te zwaar.
Vooral de keus om ook te willen boren is een beetje lastig denk ik.

Je kan van de Deckel G1L een G1F maken door de pantograaf / freesspil te vervangen door een vaaste freeskop.
Dan heb je een heel leuk freesmachien, afhankelijk van het freesspilletje tot een diameter van 12 of zo. Maar boren lijkt me lastiger.
Zo'n G1L is heel goed op zolder te zetten met 2 personen, pantograaf schuif je er zo af, Z-as omhoog schroeven tot de spil uit de moer is en je schuift em zo omhoog van de machine af, dan houd je de voet over, die kun je met 2 man makkelijk de trap op dragen.
Dan bestaat er ook nog een aciera F1, weegt geloof ik 60 kg, maar voor boren waarschijnlijk zelfde verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door stef stuntpiloot »

Top tips! die machines kende ik nog niet. Het beste wat ik kan doen: loods kopen als werkplaats maar dat moet nog even op zich wachten.

Ik heb contact gehad met die marktplaats verkoper maar die machine is te duur dus dat gaat helaas over.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door michel pet »

borstelloos nemen kan het model zo ff snel niet vinden.
ik heb een bf20l en die is compleet omgebouwd puur om dat de motorcontroller stuk gaat en de tandwielen ook.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine (niet CNC), welke mogelijkheden zijn er?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dus, er is een keuze gemaakt en ik krijg de machine volgende week. Op basis van de input die ik hier kreeg en het vergelijken van de machine met alternatieven is de keuze gevallen op de HBM BF30 (groot bed variant).

Ik wil er graag een werkbank voor maken maar weet niet wat de afmetingen van de basis zijn. Kan iemand mijn hier helpen met een handleiding van de BF30 of de lengte breedte en gatenpatroon van de basis van deze machine? Je zou mij er veel mee helpen!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Freesmachine is gekozen (BF30) Nu een paar andere vragen

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb het antwoord via HBM gekregen, voor andere die mogelijk in de toekomst dezelfde vraag hebben:

Afbeelding
Plaats reactie