Koppelingen voor 0.9mm buitendiameter PTFE slang

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Koppelingen voor 0.9mm buitendiameter PTFE slang

Bericht door DaBit »

Ik wil op de draaibank eigenlijk ook wel weer een mistkoelertje. Op de frees doe ik toch heel weinig zonder en op de draaibank heeft het ook zin: dit al wat oudere plaatje laat toch aardig zien wat het voor goeds doet met bijvoorbeeld plakluminium:

Afbeelding
(inmiddels weet ik dat een hogere snijsnelheid ook wonderen doet)

Nu heb ik die al ooit eerder eentje gemonteerd, modelletje Chinese mistkoeler van $2,50. Maar los van de doseerbaarheid is de levensduur van zo'n Chinees dingetje minimaal; er komt vanzelf een keer een lintspaan langs die de sproeikop of slang te pakken neemt en als je er te ver vanaf zit is een kwastje met olie veel effectiever.

Door-de-beitel koelkanalen zijn het leukste, maar die houders kosten een vermogen. Dus eigenlijk wil ik een heel klein kopje dat met een klein potmagneetje op de beitel zit en via een dun pijpje lucht+nevel naar de snijkant blaast. Zeg dat het hele spul in een kubieke centimeter past, liefst nog wat minder. (Pot)magneetje, klein RVS sproeipijpje, 2.5x4mm PU luchtslangetje, dat is allemaal geen punt.
Maar dan de vloeistofaanvoer. Eigenlijk zou zo'n 0.5 ID x 0.9mm OD PTFE slangetje wel ideaal zijn. Is schijnbaar een standaard maat want fleabay staat er vol mee, het zou die paar bar druk makkelijk moeten kunnen hebben, en die kan mooi door de luchtslang.

Alleen: is er ergens koppelings-spul te koop voor die slangen? Zelf maken kan ook wel (zeker een simpele slangpilaar), maar als het al bestaat..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Koppelingen voor 0.9mm buitendiameter PTFE slang

Bericht door Linki »

Standaard koppelingsspul voor deze slang ken ik niet, misschien in de medische toepassingen te vinden.



Voor als je toch zelf slangpilaren gaat maken:



Ik heb het vermoeden dat de aangeboden Teflon slangen niet van PTFE gemaakt zijn, maar van FEP of PFA.

Dit zijn ook fluor kunststoffen met vergelijkbare eigenschappen, maar zijn wel thermoplasten.

Dit maakt het mogelijk om de slang pilaren wat groter van diameter te produceren, en de slang er toch gemakkelijk op te krijgen.

Hiervoor moet je de slang voor montage verwarmen, en met een doorn oprekken en weer afkoelen.

De opgerekte slang op de slangpilaar steken en met warmte weer laten krimpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koppelingen voor 0.9mm buitendiameter PTFE slang

Bericht door DaBit »

De eigenschappen van PTFE of broertje zijn ook niet nodig, maar het lijkt erop dat je de keus hebt tussen 'teflon' en siliconen. Siliconen is maar tot 0,4 bar oid, wat aan de krappen kant. Dan maar 'teflon'.

Een thermoplast is zowiezo een voordeel; een slangpilaar is een stuk compacter en simpeler te fabriceren dan een 'insteek-koppeling', en thermoplasten laten zich makkelijker vormen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie