Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door FSSF »

Hele tijd terug eens een machineklem gekocht die in niet al te beste staat meer was. Nu heb ik dat ding maar weer eens uit de kast gehaald om te kijken of ik er toch nog iets mee kan.

Probleem is onder andere dat er twee verschillende inzetbekken inzitten, hierdoor is de bovenkant niet parallel. Losse inzetbekken zijn bij HBM in ieder geval niet verkrijgbaar en de rest wat ik op internet ben tegenkomen gaat stukken meer kosten dan de klem zelf.

Het liefst zou ik een paar gaten in de bekken getapt krijgen zodat ik hier wat aluminium tegen aan kan schroeven om die later na te frezen. Maar omdat dit niet zal meevallen en er wellicht andere oplossingen zijn vraag ik het toch eerst maar even ;-)


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door janplastiek »

frees de bekken op gelijke hoogte
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door Breaker »

Als het een beetje hetzelfde materiaal is als de mijne is er met VHM door te komen:
viewtopic.php?f=24&t=14405

Voor de hardere materialen zijn er tap-sets van twee of drie taps die daar beter geschikt voor zijn dan een standaard enkele tap. Völkel geeft als specificatie van zo'n setje dat het geschikt is tot 1400N/mm² wat overeenkomt met net boven HRC40. Lijkt me een flink risico, die setjes zijn ook niet goedkoop.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door Danny »

Kan je het alu er niet tegen lijmen i.p.v. te schroeven?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door abs02 »

mail gestuurd.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door FSSF »

De hoge bek lager afrezen doe ik liever niet omdat ik dan lager dan de klem zelf zou uitkomen, overigens zou dat een grotere uitdaging zijn denk ik dan een paar gaten erin krijgen. Mij leek een paar tapgaten ideaal omdat ik dan gebruik kan maken van bekken om maat, om het zo maar even te noemen.
Lijmen heb ik ook aan gedacht en zou nog steeds kunnen als laatste oplossing maar helemaal fraai vind ik dat niet.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door tantan »

als je in gehard staal van een machine klem (ca. 55 HRC) een tapgat wil zal je het moeten vonkeroderen. boren in staal van 55 HRC gaat wel met VHM boren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door DaBit »

Ik heb die 'extra bekken' gewoon los in de klem staan. Dan pak je ze ook veel makkelijker weg als ze even niet van pas komen.

Vlakfrezen en een gat frezen in dat soort staal lukt verder prima met een 'normaal' TiAlN gecoat VHM freesje. Tappen zal niet makkelijk worden, maar dat kun je eventueel nog oplossen met een verdiepte kamer aan de achterkant waar een moertje in past.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door serum »

Lijkt mij alleen een probleem als je alleen de bovenste 2mm van de klemmen gebruikt? (ik doe dat bv. geregeld voor het uitfrezen van een aluminium onderdeel)

Evt. tappen met een VHM tapfreesje? (leeglopen op 1 freesje voor 2 gaatjes).. Maar als die gaatjes er moeten komen kan het een uitkomst zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Normaliter zit er toch iets verends onder die bekken ? Stripje rubber oid.
Ik kan me voorstellen dat je daar aluminium stripjes onder legt, bij die lagere klem een wat hoger stripje.
De grap van die bekken is dat tijdens klemmen, je werkstuk naar beneden getrokken wordt, en dus gaat klemmen op de onderleg lijsten. Bij andere klemmen heeft het werkstuk de neiging iets omhoog te veren.
Ik heb alleen geen idee hoe die bekken in je klem zitten, en of er ruimte is om die te lage bek iets te verhogen aan de onderkant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door André »

Aluminium hoekstrip nemen. Dan van AliExpress of zo een paar dunne magneten erin verlijmen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door willy wonka »

Wellicht om voor +/- 75,- euro een nieuwe bek te kopen? :roll:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door skillalot »

FSSF schreef:De hoge bek lager afrezen doe ik liever niet omdat ik dan lager dan de klem zelf zou uitkomen
Frees je die ook iets terug?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem bruikbaar maken, tappen in gehard staal?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tappen voor gehard staal = duur..
schroefdraad kan je ook frezen.. optie?..
Gat door en door frezen, rondkamer aan de achterkant.. moer in persen?..
of.. gewoon niet moeilijk doen.. stuk staal regelen.. bestaande bekken opmeten (hoek onder andere) .. en gewoon nieuwe bekken frezen.. doe je dat in een stuk hardbaar staal, dan mieter je ze gewoon na het frezen bij de dorpssmid even in het vuur.. en daarna in de koelbak..
schoonpoetsen.. strogeel stoken om te ontlaten.. en je hebt een prima set bekken..
Wel meteen wat schroefdraadgaten erin maken natuurlijk, dan kun je er ook zachte bekken en vaste onderlegstrips aan vast schroeven.. pak je meteen mee..
Plaats reactie