Laser vragen....

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Laser vragen....

Bericht door ruudpg »

Telkens zie ik onderwerpen voorbij komen waarin het gaat over lasers, er zijn echter een aantal zaken waar ik hiet nog niet echt veel wijzer van ben geworden, wellicht ben ik hier niet alleen in.

Wat is het verschil en wat zijn de mogelijkheden van "betaalbare" lasers, zit er verschil tussen een blauwe of een rode laser? Wat kan je met een 3W, 6W 12W diode-laser? zo een glazenbuis, co2 laser is niet echt praktisch om op een portaalfrees te monteren, maar kan je iets met een diode-laser, zoals in staal of rvs graveren?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Laser vragen....

Bericht door John Sellis »

ruudpg schreef:Telkens zie ik onderwerpen voorbij komen waarin het gaat over lasers, er zijn echter een aantal zaken waar ik hiet nog niet echt veel wijzer van ben geworden, wellicht ben ik hier niet alleen in.

Wat is het verschil en wat zijn de mogelijkheden van "betaalbare" lasers, zit er verschil tussen een blauwe of een rode laser? Wat kan je met een 3W, 6W 12W diode-laser? zo een glazenbuis, co2 laser is niet echt praktisch om op een portaalfrees te monteren, maar kan je iets met een diode-laser, zoals in staal of rvs graveren?
heb een blauwe laser (rond de 10watt) wij laseren er folie mee dat wil goed met ca 800mm per min. Verder wil het graveren op geanodiseerd aluminium prima. wij hebber er wel 1 met een lens. daardoor is hij prima te focussen tot een stipje van ca 0,2 a 0,4 mm. voor ons was het een leuke aanvulling op de cnc machine.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser vragen....

Bericht door audiomanics »

ruudpg schreef:maar kan je iets met een diode-laser, zoals in staal of rvs graveren?
In staal of RVS laseren is eigenlijk iets dat voorbehouden is aan de zogenaamde "Markeerlasers". Die hebben een heel andere golflengte (en prijs). Zelfs met een CO2- glazen buis maak je geen indruk op die materialen.
Er bestaan middelen als Cermark en Thermark. Daarmee is het wel mogelijk om afbeeldingen op de diverse metalen te laseren. Goedkoop is het niet. en of het met een (blauwe) diode-laser werkt???
Een andere manier die redelijk werkt is om een dekkende laag lak of verf aan te brengen, die te laseren en vervolgens te etsen. Het elektrisch etsen kan zelfs, maar dan moet je er goed zorg voor dragen dat je geen of nauwelijks warmte in het materiaal krijgt, de verf zal anders snel loslaten, en dan blijft er weinig van je afbeelding over.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laser vragen....

Bericht door zeeschuim »

ik zie dat de Poolse laser van 6 watt wel in rvs graveert zonder thermark. https://goo.gl/2FcifY
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Laser vragen....

Bericht door audiomanics »

Ja, ik denk ook dat deze net iets anders zijn dan de diodelasers die je elders kan kopen.. De prijs is ook iets hoger: 499$ voor een 6W laser..
Dit zal meer iets zijn zoals in de markeerlasers gebruikt wordt, qua golflengte. Ik meen dat die markeerders een golflengte hebben van ca 1050nm.
Blauwe lasers zitten op ca 400-500nm
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laser vragen....

Bericht door zeeschuim »

ik vraag mij dus af wat het verschil is.
En zijn die Chinese lasers zoals deze https://goo.gl/MRDnGrhiermee te vergelijken?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Laser vragen....

Bericht door DaBit »

Hooguit de optica. De diode die de Polen gebruiken is een NUBM44, wat opzich geen exoot is.
Met goede optica kun je zo'n ding focussen op grofweg een streepje van 0,2mm lang en iets smaller.

Mijn 405nm UV-diode produceert minder licht (800mW ofzo), maar die laat zich wel kleiner focussen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie