wat te denken van deze cyloon ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door keesfrees »

https://link.marktplaats.nl/m1162515759

Is 70cm hoog, 40cm grootste doorsnede.
Lijkt me een mooie maat voor mijn toepassing, maar dat zeg ik zonder ervaring op dit gebied.

Ik lees graag jullie meningen, bvd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door rkr »

zelf gebruik ik al jaren naar alle tevredenheid een " bill pentz " cycloon deze lijkt wel volgens dezelfde gedachtengang te werken dus niks mis mee

hou wel even de diameters in de gaten: een grote diameter in en uitgang werkt wel met een stofzuiger, maar hij zal niet voldoende snelheid opbouwen om effectief het fijnstof te kunnen filteren, te kleine openingen en hij werkt niet goed met een grote stofafzuiginstallatie

als ik zo de maten moet schatten is deze veel te groot voor een stofzuiger
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door keesfrees »

Dank.
De aansluitingen zijn ~120mm, dat komt mij wel mooi uit.

Die "Bill Pentz¨ heb je zelf gebouwd ?
Ik kreeg een tijd terug een mooie tekening van Jan plastic.
Uit een plaat dun aluminium moet dat best lukken, met wat geknutsel . . .
Maar knutselen kost tijd, dus als iets voor een normale (!/?) prijs te koop is dan . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door kawarider »

Ziet er bekend uit. De mensen die dat gebruikten waren er wel over te spreken. Nafiltratie blijft noodzakelijk en er is drukverlies over de cycloon. Dus om je filter te ontlasten en als je capaciteit over hebt een mooie optie.

Pill pentz kun je downloaden. Erg interessant. Hier heb ik een cycloon van gebouwd maar nog niet kunnen testen.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door rkr »

ik had de mijne zelf gebouwd, best wel een leuk projectje, hij was 160mm grootste diameter geschikt voor aan de stofzuiger

wel belangrijk dat hij altijd voldoende luchtstroming heeft, even in een emmer met stof laten zuigen om te laten zien hoe goed het werkt is geen goed idee: geen luchtstroom=stilvallen van het aanwezige stof, komt de stroming weer opgang dan zuigt hij alles zo direct door de cycloon heen zo je filters in
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door rkr »

ik had de mijne zelf gebouwd, best wel een leuk projectje, hij was 160mm grootste diameter geschikt voor aan de stofzuiger

wel belangrijk dat hij altijd voldoende luchtstroming heeft, even in een emmer met stof laten zuigen om te laten zien hoe goed het werkt is geen goed idee: geen luchtstroom=stilvallen van het aanwezige stof, komt de stroming weer opgang dan zuigt hij alles zo direct door de cycloon heen zo je filters in
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: wat te denken van deze cyloon ?

Bericht door stekkestim »

Die in de link is niet bepaald goedkoop voor een gebruikt model te zijn. Kost niet "maar" 25 euro meer (Excl BTW maar die recupereer je als ik mij niet vergis)

Ik heb zelf nog de stalen variant en ben er best wel tevreden over, Bij mij staat deze buiten onder een afdak gemonteerd op een "blauw vat" van 200l met zo'n sluitring.
Plaats reactie