mitutoyo meetspul

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

mitutoyo meetspul

Bericht door spinningwheels »

Vandaag 5 van deze dingen gekocht.
Vond het er wel wat uitzien als bore gauges , en dan staat er op don,t measure bore
Vraag mij dan weer af wat mag je er wel mee meten.
Kan ze ook in de catalogus niet terug vinden.
Op 4 van deze dingen is het display wel klaar, 1 doet het nog wel maar scheuren in glas.
de meetkopjes zijn eenvoudig te wisselen, dat is optie 1
Koevoet erbij , elektronica eraf en plaatje er op maken, dat is optie 2
Uit bamiland andere display,s laten komen ( optie 3 ) Ben al aan het zoeken geweest op banggood, display,s zat maar groot.
Hoe bepaal ik wat ik hebben moet ?
Heb ook nog een paar digimatic meetklokjes liggen, waar 1 of 2 staafjes van het display dood zijn. zelfde verhaal eigenlijk. alleen zijn die nu lastig bruikbaar
Link naar plaatjes aangepast
https://www.cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=1075
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 21 jun 2017 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mitutoyo meetspul

Bericht door benkr »

Remco, als de metertjes uit elkaar kunnen is er nog hoop. Heel vaak is het een kwestie van contact tussen het printje en het display. het printje heeft koperen of zilveren of gouden contacten, het display heeft op het glas geleidende baantjes die dienen als contacten. Hiertussen in zit een rubberen strip (wij noemen dat zebrastrip) die alleen in de hoogte richting geleidt. heel vaak is een van de drie contactvlakken vervuild en dan werkt het niet meer. Reinigen met een ouderwetse inktgum (het printje eventueel reinigen met een zgn. glasvezelstift), heel heel heel goed schoonblazen en vooral niet met je vingers aankomen, dan weer voorzichtig in elkaar zetten. Grote kans dat het weer helemaal werkt.
Je hebt ook uitvoeringen waar op het glas van het display een soort flexibel plat kabeltje is vastgelijmd, wanneer daar contactproblemen zitten dan kun je het helemaal vergeten, hoe meer je daar aan doet hoe erger de kwaal wordt.

Wij (mijn werkgever) gebruiken dit soort displays ook, en die laten we in het verre oosten opnieuw voorzien van die flexibele verbindingen, dat lukt in ca. 80% van de gevallen en kost dan iets minder dan 100 Euro per display. De laatst bekende prijs voor een echt nieuw display was 3000 Euro per stuk, dat was de reden om iemand te gaan zoeken die deze dingen kon herstellen.
Ik heb ook al displays (van dezelfde leverancier) voorzien van een nieuwe backlight. Die displays kostten zo ongeveer 1100 Euro per stuk, nieuw backlight laten maken voor 1,60 Euro per stuk, moesten we er wel 5000 laten maken. Vervangen doen onze mensen zelf, is ongeveer een half uurtje werk.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: mitutoyo meetspul

Bericht door spinningwheels »

waarom zijn de plaatjes niet te zien
zouden hier moeten staan https://www.cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=1075
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 21 jun 2017 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: mitutoyo meetspul

Bericht door spinningwheels »

Ben bedankt,
€ 3 k voor een display van pak hem beet 8x30 mm ?
Zit ook een data uitgang op die dingen , zal wel weer niet aan de DRO te knopen zijn .
Er zit inderdaad zo,n rubber stripje in
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mitutoyo meetspul

Bericht door benkr »

Als het glas van het display gebroken is dan is dat net zoiets als die rook, die krijg je er ook niet meer terug in. Zo'n display is gewoon kapot. Als je ze al kunt kopen, wat ik niet verwacht, dan schrik je denk ik van de prijs. En het is niet zo dat alles past, het is iets heel specifieks voor dit ene instrumentje. Als er een data uitgang op zit, dan is de kans heel groot dat dit een standaard Mitutyo data protocol is, er zijn mensen die dit met een Arduino hebben uitgelezen, is op internet heel veel van te vinden maar wil je dat wel allemaal?
Wat doet het ding, en kun je niet iets soortgelijks ergens kopen voor niet al te veel geld?
Dus de boodschap is denk ik: als het display niet gebroken is dan is het mogelijk te herstellen, als het glas wel gebroken is dan is het jammer en einde verhaal.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: mitutoyo meetspul

Bericht door spinningwheels »

Ben,
Ik kocht het spul voor heel erg weinig, kan ook prima analoog gebruikt worden hoor 1 streepje is 0.005 mm
En bij 1 zit er wel een breukje in maar werkt nog prima, en meetkopjes zet je zo om.
Dacht dat het bore gauges waren maar staat er nu net niet op dont messure bore
Geen idee waar ze dan wel voor zijn.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie