28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Ik ben inmiddels voorzien. Ik heb vrijdagavond wat gebruikte 40kHz transducers opgepikt en via Kemet Europe BV zijn 2x 28kHz transducers onderweg.
Dat bedrijf verdient wel een pluim trouwens; ze zijn niet te beroerd om wat extra te doen buiten de normale gang van zaken om mij op tijd te bezorgen wat ik hebben wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Even melden waar ik het spul voor nodig had, dat had ik beloofd.

Ik deed 9-11 juni mee aan de 'Beyond Banking' hackathon georganiseerd door de ABN AMRO samen met een team van IBM en ABN. Ik werd er pas laat bij geroepen, vandaar de haast.

Het idee was om een zeecontainer 'slim' te maken. De hoeveelheid documentatie die bij zo'n ding hoort is ongelofelijk, de duur van het spelletje 'kwartetten met documenten' ook, en de inhoud word al verhandeld als het ding nog op zee dobbert.
Als die dingen realtime hun status doorgeven en opslaan in een databank die niet te modificeren is, dan is dat voor de banken interessant kwa financiering van de inhoud. Dan word zo'n containerschip 1 groot meshnetwerk van containers.

1 klein probleempje: die dingen stapelen ze 14 hoog op, en de onderste staan tussen hun stalen broertjes in. Die kunnen niet via een radioverbinding kletsen. De DaBit-oplossing: laat ze praten, met geluid dus. Die containers staan op elkaar, en dan is het net alsof je nog een klein kindje bent en communiceert met je broertje door tegen de verwarmingspijpen te tikken.
En daar hadden de softwarejongens mij voor nodig, en ik die transducers.

Team GlassBox:
Afbeelding

Sfeerimpressie:
https://www.youtube.com/watch?v=oiWNN7F_7eE

Uiteindelijk is het gelukt; ik heb de communicatie gebaseerd op het aloude IEEE802.3a, oftewel Ethernet over coaxkabeltjes. Manchester-encoding geeft me een signaal met gegarandeerde flanken, ingebouwd kloksignaal, mooie minima/maxima om de ontvanger op af te stemmen, en door aan het begin ongeldige symbolen te genereren kan ik mooi een start van het dataframe markeren. Verder gebruikt IEEE802.3a CSMA/CD voor meerdere zaken op 1 'bus', wat voor deze toepassing ook prima in mijn straatje pastte.
En ook niet onbelangrijk: het is simpel genoeg om in korte tijd in een DSP (STM32F411 in mijn geval) te gieten, iets wat met modernere modulatiemethoden niet lukt.

Datatransport naar de gateway deed ik met LoRa radios; die krijgen ook in lastige omstandigheden nog een stroompje bitjes naar de ontvanger. In een 'echte' situatie kunnen containers aan de zijkant en bovenkant ook via radio kletsen en hoeven ze dat niet met geluid te doen.
Eenmaal op de gateway (heb ik een Raspberry Pi voor gebruikt) ging het naar het IoT platform van IBM (BlueMix), en van daar uit naar software die het in een smakelijke GUI liet zien en de data in een blockchain pompte.

Uiteindelijk net niet met de hoofdprijs er vandoor gegaan. Zeker de technische jury was erg gecharmeerd van ons; wij hadden alle moderne buzzwords, euh, technologieen aan boord: blockchain, IoT, LPWAN, etc. Maar zeker niet slecht voor een team dat elkaar een paar uur voor de hackathon voor het eerst zag, en meer dan ik gehoopt had gezien de tegenstanders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door Ballegooijen »

Prachtige uitdaging DaBit!.
Ik ben enkele jaren geleden ook met dit probleem bezig geweest maar dan vanuit een andere invalshoek. Ik werkte bij de brandweer en wij wilden graag deze zelfde informatie hebben om veiligheidsredenen. Natuurlijk is in een aantal gevallen de inhoud belangrijk maar het ging met name om het transport per trein. Dan ontstaat er een ketting van containers met allerlei soorten goederen en gevaarlijke stoffen. Als er in 1 container brand uitbreekt hebben de hulpverleners geen enkele informatie over wat er voor en achter de brandende container aanwezig is en wat de risico's kunnen zijn. Op een rangeerterrein wordt het nog een beetje lastiger want dan staan de containers ook nog aan beide zijkanten. Daarom vond ik het heel leuk om jouw verhaal te lezen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door DaBit »

Juist, en in dit geval wel. Containers hebben hun eigen kopie van de bill of lading, ook de simpele verroeste en niet alleen de glimmende koelcontainers. Word ook in een blockchain gezet, en als die publiekelijk is dan kan iedereen erbij. Zitten wat haken en ogen aan. Verder kunnen die containers zelf nog via LoRa en/of NB-IoT kletsen dus je weet welke waar staan.

Er is interesse genoeg, en ik maak met alle plezier een leuk stukje hardware voor dat doel :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door Sven »

Very cool!
En met dit soort wedstrijden is het lang niet altijd zo dat de winnaar het verste komt....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 28kHz ultrasoon transducer, Europese leverancier

Bericht door hainjedaf »

Gaaf zeg! Hopen dat er een daadwerkelijke toepassing uit komt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie