Overwegingen freesmachine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Overwegingen freesmachine

Bericht door jand »

Ik overweeg al een tijd om een freesmachine aan te schaffen. Dus maar eens op de site van HBM rondgekeken. De BF25 met grote tafel lijkt me wel wat. Zie je wel vaker hier op het forum voorbijkomen. Ze hebben ook een slagje groter: de BF30, hmmm deze heeft wat meer vermogen, een iets grotere langs verplaatsing en meer ruimte in de hoogte. wel iets kleinere dwars verplaatsing door het bredere zadel. Bovendien heeft hij een ISO30 opname.

Toch ook nog maar even in Duitsland rondgekeken. Paulimot heeft ook leuke machines. De F207-V ziet er goed uit, is denk ik vergelijkbaar met de BF25 van HBM. Wel iets duurder, maar deze heeft dan wel een driefase motor met frequentie regeling. Dat is het prijsverschil wel waard. Maja deze heeft dan weer een MK2 opname. Een slag kleiner dan de BF25. Dan de F307-V, de zelfde machine als de F207-V, maar dan met een SK30 opname. Deze is dan weer bijna net zo duur als de BF30.

Ik blijf een beetje in een kringetje rond draaien: BF25 is goedkoper, F207-V heeft een betere motor, F307-V heeft ook de gewenste ISO30 opname, maar die is dan weer bijna net zo duur dan de wat degelijkere BF30.

Gisteren ben ik nog bij HBM langs geweest om te kijken. de BF25L en de BF30 stonden naast elkaar. Die BF30 is echt wel een stukje groter, dat zie je op de plaatjes niet.

Waar heb ik een freesmachine voor nodig? Het is een hobby, dus echt nodig natuurlijk niet. Ik wil hem in eerste instantie gebruiken om mijn 3D printer opnieuw te maken van alu/staal i.p.v. geprinte onderdelen. Bovendien staat er ook nog een portaalfrees op het wensenlijstje voor aluminium plaatwerk en PCB's

Gaatie CNC worden? Voorlopig niet. Misschien in de toekomst, wie weet.

Ik zou graag horen wat jullie vinden van de motor van de Paulimot machines. En of een ISO30 toch een betere keuze beter is. Wat hierbij mee speelt is dat ik waarschijnlijk wat ISO30 tooling kan overnemen van een collega.

Hier nog de links naar de machines die ik overweeg:

BF25: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... rote-tafel

BF30: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eesmachine

F207-V: https://www.paulimot.de/fraesmaschinen/ ... zumrichter

F307-V: https://www.paulimot.de/fraesmaschinen/ ... ichter?c=8
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Jan,
Voor het gemak van ISO 30, het losnemen en vastzetten, kan geen morse conisch op. Dan moet je een stuk materiaal op het bed altijd vastzetten. Daar het je kikkers of klemmen voor nodig, dat neemt plaats in. een grote X- maat is handig. Een Y- beweging zo groot is nog belangrijker. Daarom heb ik een BF30 met ISO 30 en een frequentie regeling met een motor vermogen van 1100 watt. Het is jammer dat ik er geen motor heb bijgekocht die 10 000 toeren maakt. Ik kan er heel veel mee, ook al omdat ik het ding wel naar cnc heb omgebouwd.
Veel succes met zoeken. Peter
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door jand »

Peter, dank voor je reactie. Wat voor motor heb je er op geplaatst? Kun je een foto plaatsen?
Peter Bijlholt
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door Peter Bijlholt »

Het is de originele motor van 1100W, maar dan met een frequentie regeling.
Peter
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door serum »

Ik zie dat ze ook een mooie X3 hebben bij paulimot. Met ISO30. Zijn qua afwerking netter dan de BF20/30
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door jand »

Die X3 had ik ook gezien, maar is 1750 RPM niet wat aan de krappe kant?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door assink »

Voor hss niet. Als je met VHM wilt werken wel.
Om je een idee te geven voor snelheden met HSS
http://www.crispyn.be/assets/freestabellen.pdf


Dit lijstje gebruik ik in de werkplaats.

Bij VHM kun je de toerentallen met 4 vermenigvuldigen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door serum »

Voor VHM in aluminium gebruik ik een Chinese spindel.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door jand »

Na heel wat kringetjes draaien ben ik er uit!

Serum gooide eerst nog wat roet in het eten door mijn lijst met mogelijke keuzes uit te breiden. Dit leverde genoeg tijd op voor HBM om de BF30 in de aanbieding te doen.

Scheelt €300. Dit was genoeg om mij over de streep te trekken. Ik heb vanmiddag de bestelling de deur uit gedaan. Het is dus de BF30 geworden.

Jan
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door serum »

Graag gedaan Jan! Die BF30 kan je alle kanten mee op. Er was een duitse firma die die kruistafel ombouwde naar lineare geleiders. Ik moet zeggen dat ik er ook nog wel eens stiekem naar heb lopen lonken. Nu voor die 1500e wordt het alweer interessanter :) Als je er aluminium mee wilt gaan doen, doe jezelf een plezier en bestel een 2.2kw chinese spindel. Die kan mooi naast de standaard spindel snorren.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Overwegingen freesmachine

Bericht door jand »

Ja, ik was aangenaam verrast door de actie van HBM. Ik had uiteindelijk mijn zinnen al gezet op de BF30, maar de prijs is toch nog wel hoger dan de BF25. En je hebt ook nog wat tools nodig, dat tikt ook nog best wel aan.
Dus eerst maar een klem, wat HSS frezen en ER32 spantangen gedaan. De rest komt in de loop van de tijd wel.

Je bedoeld die Chinese spindel aan de bestaande kop monteren?
Is misschien wel een optie tegen de tijd dat ie CNC wordt, eerst maar eens zo proberen.
Plaats reactie